Скачать 162.61 Kb.
|
Ч=ваш Республикин В\ренъ тата ёамр=ксен политикин министерстви Шупашкар хулинчи п\т\м\шле п\лъ паракан 57-м\ш в=там шкул 9-м/ш класри ч+ваш ч/лхи урок/сем Методика с/н/в/ (II ч/р/к) проект /ёе т=вакан\сем: Шупашкар хулинчи п\т\м\шле п\лъ паракан 57-м\ш в=там шкулта ч=ваш ч\лхи в\рентекен\сем Баринова Маргарита Петровна тата Иванова Маргарита Петровна Шупашкар - 2009 Тупмалли 1. Ум\н калани …………………………………………………………… 3 стр. 2.Ситуацие тишкерни ………………………………………………… 6 стр. 3. Концептуализаци (пулмалли \ё\н с=нар\, ё\н\л\х\) …. 8 стр. 4. Гипотеза шай\нчи шух=ш ……………………………………….. 8 стр. 5. Т\ллевсем, задач=сем ………………………………………………… 9 стр. 6. Пулмалли результат …………………………………………………. 10 стр. 7. Проект \ё\н шух=шне пурн=ёламалли й\рке …………….. 11 стр. 8. Результата пурн=ёа к\ртесси …………………………………….. 13 стр. 9. Проект \ёне т\р\слемелли мониторинг ……………………….. 15 стр. 10. Литература ……………………………………………………………… 20 стр. Ум\н калани Т=хх=рм\ш класра ачасем ч=ваш ч\лхипе хальччен в\реннине аса илеёё\, п\т\млетеёё\, тар=нлатаёё\, ч\лхен уйр=мл=х\семпе лай=храх паллашаёё\, ч=ваш ч\лхине хисеплеме, унпа кулленхи пурн=ёра ус= курма х=н=хаёё\. К\некене 2004 ёулта тухн= программ=па кил\штерсе1 2008 ёулта пичетлесе к=ларн= «Ч=ваш ч\лхи» учебник т=р=х й\ркелен\2. Выр=с шкул\нчи в\ренъ план\нче 9-м\ш класра ч=ваш ч\лхине в\рентме 96 сехет уй=рн= (эрнере 3 сехет)? В\рент\ве й\ркелен\ май учительсем умне ёак=н пек т\ллевсем тухса т=раёё\: в\ренекенсен калаё=в\пе ёыр=вне, логика шух=шлавне аталантарасси, с=махсен йышне пуянлатасси, каланине итлесе =нланма в\рентесси, фонетик=ри, морфологири, синтаксисри чи кирл\ =нлавсемпе паллаштарасси. Ёак т\ллевсене пурн=ёласа пыма к\некере т\рл\ х=н=хтару с\нн\: с=махсене п\р-п\ринпе ёых=нтарасси, предложенире в\сене тив\ёл\ й\ркепе лартасси, текстри предложенисене содержание кура вырнаётарасси, диалог, монолог й\ркелесси, пуплев пай\сене уй=рса илме, падеж тата глагол формисемпе п\лсе ус= курма в\рентесси, орфографипе пунктуаци х=н=х=в\сене ёир\плетесси? Урокра уё=мл= т\ллевсем лартни учителе в\рент\ве т\р\с й\ркелеме, кирл\ материала суйласа илме, урок тыт=мне пал=ртма май парать. К\некере к=тартн= уроксем ёак й\ркене п=х=нса т=раёё\: 1) т\ллевсене пал=ртни; 2) урокра кирл\ хат\рсене к=тартни; 3) словарь \ё\пе паллаштарни; 4) класа й\ркелени; 5) килти \ёе т\р\слени; 6) ё\н\ материалпа \¸лени; 7) ёир\плетú; 8) п\т\млетъ; 9) килте тумалли \ё. Й\ркелев, хат\рлев тапх=рне кашни урокрах к=тартса паман. В=л фонетика зарядкинчен (уйр=м сасса, с=маха, с=мах майлаш=вне калаттарасси) е п\р-п\р ир\кл\ тем=па кала¸нинчен пу¸ланать те урок т\ллев\семпе паллаштарнипе в\ёленет. Паллах, урокра чи кирл\ тапх=р – ё\н\ материалпа \ёлени, материала ёир\плетни. Словарь \ёне текстпа \ёлен\ май тума пал=ртн=. Ачасен п\л\вне хакланине к\ртмен. Урок тапх=р\сене май пур таран т\пл\н ¸ырса пама т=р=шн=. Х=ш-п\р урок материал\ кал=п=ш\пе пыс=крах пулни учителе ку е вqл \ёе суйласа илме май парать? Информаципе хутш=ну хат\р\пе (ИКТ) ус= курни в=х=та перекетлет, ачасене к\ске хуш=ра пыс=к кал=п=шл= информаци пама, харп=р х=й т\лл\н творчеств=лл= \¸леме пулqшать. Úкерч\ксемпе, схем=семпе, таблиц=семпе ус= курса правил=сене, с=махсене, предложенисене лай=храх асра х=варма май килет. К\некере аса илъ е п\т\млетъ валли с\нн\ тестсем те, ёыру \ё\ ирттермелли т\р\слев \ё\сем те пур? Чылай \ё\н хуравне х=н=хтару материал\ хыёёqн ёырса пан=. Урокра уйр=м ачасемпе е ушк=нпа тумалли \ёсем те, карточк=па \ёлемелли т\сл\хсем те с\нн\. Ку \ёсене тун= чух ачасен п\лъ шайне шута илмелле? Выр=сла е ч=вашла куёармалли х=н=хтарусем те пур. Ёак= ачасен пуплевне аталантарма, ч=ваш ч\лхин х=й ев\рл\хне туйма, словарьпе \ёлеме х=н=хтарать. 9-м\ш класс программинче унччен в\реннине аса илсе ёир\плетнис\р пуёне ачасене чqваш ч\лхин п\т\м\шле уйрqмлqх\семпе паллаштарма т\ллев лартнq. Ёавqнпа чылай урокра т\п вырqнта грамматика тqнq пек туйqнать. Т\р\ссипе, урокqн пысqк пайне калаёу йышqнма тив\ёл\. Калаёу валли меслет к\некин автор\сем т\рл\ \ё хуша-хуша панq. В\семпе учитель хqй т\ллев\сене шута илсе усq курма пултарать. Программqпа кил\шълл\н, 9-м\ш класс ачисем чqвашла к\некесем, хаёат-журнал вуласа тqмалла. Ёавqнпа та учитель урокра \нер, виё\м кун, эрне маларахх пулса иртн\ паллq \ёсем ёинчен калаёу пуёарма тив\ёл\. Ачасемпе хаёатра тухнq статьясене тишкермелле, экономикqра, политикqра, культурqпа спортра пулса иртекен \ёсене хакласа тавлашусем ирттермелле. Кунашкал калаёусем валли материал учител\н хqй\н тупма тивет.Меслет с\н\в\сем 9-м\ш класра ч=ваш ч\лхи в\рентекен\семш\н ус=лл= пуласса шанатп=р. Ситуацие тишкерни. Хальхи в=х=тра ч=ваш ч\лхине республик=ри пур хула шкул\сенче те в\рентеёё\. Выр=с шкул\нче ч=ваш ч\лхи т=ван мар ч\лхе шутланать. Ёав=нпа шкул=н т\п т\ллев\ ачасене кулленхи хутш=нура п\р-п\ринпе ч=вашла калаёма х=н=хтарасси пулса т=рать. Шкулта чăваш чĕлхине вĕрентни, И.А.Андреев профессор ёырн= т=р=х, виёĕ тĕп тĕллеве пурн=ёлама пулăшать: 1. Пĕрле пурăнакан чăвашсемпе вĕсен чĕлхи урлă хутшăнса ачасем пĕр-пĕринпе ытларах ёывăхланаёёёĕ, пĕр-пĕринчен ютшăнма пăрахаёёĕ, пурте пĕрле килĕшъллĕ пурăнма хатĕрленеёёĕ. 2. Чĕлхе урлă ачасем чăваш историйĕпе, культурипе, халăх пурнăёĕпе паллашаёёĕ хамăр таврари ёут ёанталăка, общество аталанăвĕн туртăмĕсене те тарăнрах ăнланма тытăнаёёĕ. 3. Тăван мар чĕлхе йĕрки-юхăмне ăса хывни, ăна тăван чĕлхепе танлаштарни ачасен ăс-тăнне ёивĕчлетет, тĕнче ёине анлăрах пăхма, унăн нумай енлĕхне ăнланма пулăшать. Ку т\ллевсене пурн=ёлама пир\н условисем те ёител\кл\. Ачасене ушк=н=н-ушк=н=н в\рентетп\р, учебниксем ёител\кл\, хушма \ё хат\р\сен х=н=хтар=в\сем те чылай тухр\ё. Апла пулин те выр=с ачисене ч=вашла калаёма х=н=хтарма паян кун та ё=м=л мар. Активл= с=махсен йыш\ ёител\кл\ пулин те ачасенчен нумай=ш\ кирл\ форм=семпе ус= курса кирл\ пек ёых=нулл= калаёма пултараймасть. Чылай=ш\ урокра мар чухне ч=вашла пачах калаёмасть. Хальхи в=х=тра 9-м\ш класра ч=ваш ч\лхи в\рентмелли ятарл= меслет с\н\в\сем ёук теме те пулать. Кашни в\рентекен\н х=й\н 9-м\ш класра \ёлесе пухн= пыс=к опыт пур. Кунашкал опыт пир\н те сахал мар. 1995-м\ш ёултанпа пухн= в\ренъ материал\ те чылай. Ч=нах та, хальччен 9-м\ш класра пуёласа \ёлекен учительсене урок ирттерме ё=м=лах маар. Ёав=нпа та эпир хам=р \ёе ё=м=ллатас тата тин ё\леме пуёлан= учительсене пул=шас т\ллевпе ёак методика к=тарт=вне хат\рлер\м\р. Меслет с\н\в\нче ч=ваш ч\лхи урок\сене кашнинех уёса пат=м=р. Пир\н \ё, т\прен илсен, 9-м\ш класри ч=ваш ч\лхи урок\сен тулли конспекч\. Унта эпир урок т\ллев\семпе, в\ренъ меслеч\семпе паллаштаратп=р. Пир\н к\некере т\р\слев \ё\сен материал\сем те пур (тестсем, т\рл\рен х=н=хтарусем). Эпир ёырн= меслет с\н\в\всем к=ёал Ч=ваш Республикин в\ренъ тата ёамр=ксен политикин министерствин грифне илн\, =на 2009-м\ш ёулхи июн\н 29-м\ш\нче 1107 номерл\ приказра ёырн=. Конспектсене эпир хам=р шкулта уроксем ирттерсе т\р\слесе п=хр=м=р, ытти шкулсенче те ус= курма юрать тесе шутлатп=р. Концептуализаци (пулмалли \ё\н с=нар\, ё\н\л\х\) Андреев И. А. тата Гурьева Р. И. ёырн= 9-м\ш класс к\некинче грамматика материал\сене тата т\рл\рен х=н=хтарусене пит\ нумай пан=, анчах та ёав материала ачасем патне илсе ёитермелли меслетсем хальл\хе пулман-ха. Эпир вара меслет с\н\в\нче уроксене кашнинех уёса пат=м=р. Ёав=н пекех унта грамматика в=ййисем, ребуссем, тестсем, т\р\слев \ё\сем тата ытти х=н=хтарусене те к\ртр\м\р. Пир\н т\ллев в=л – ёак т\рл\ \ёпе ус= курса ачасен ч=ваш ч\лхине в\ренес к=м=лне ё\клесси, ачасен п\л\вне в=там шая илсе ёитересси. Гипотеза шай\нчи шух=ш Ёълерех ас=нн= т\п шух=шсене шута илсе й\ркелен\ методика с\н\в\ в\рентекенсене тем=сене =нлантарма ё=м=лл=х кър\, ёак й\ркепе ирттерн\ уроксем ачасен ч=вашла в\ренес туй=мне ъстер\, грамматика материал\сене лай=храх =нланма пул=ш\. Т\ллевсем
Задач=сем:
Пулмалли результат
Проекта пурн=ёламалли в=х=т 1 тапх=р – хат\рленъ тапх=р\ (2008 ё. ёурла - ав=н уй=х\сем) 2 тапх=р – \ё\н т\п тапх=р\ (2008 ё. юпа - 2009 ё. ёу уй=х\сем) 3 тапх=р – хаклав тапх=р\ (2009 ё. ё\ртме - ут= уй=х\сем) Проект \ё\н шух=шне пурн=ёламалли й\рке
Результата пурн=ёа к\ртесси /ё результатне пурн=ёа к\ртес т\ллевпе ак= м\н-м\н тумалла:
Проект \ёне т\р\слемелли мониторинг Проект=н т\р\слев тапх=р\ Ч=ваш Республикинчи Шупашкар хулинче п\т\м\шле в=там п\лъ паракан 57-м\ш шкулта иртр\. Т\р\слев тапх=рне 2007- 2008 в\ренъ ёул\нчи II ч\р\кре 9Б класра в\рененекен 24 ача хутш=нч\. Т\р\слев тапх=р\н т\п т\ллев\:
Хам=р умма лартн= т\ллевсене пурн=ёлас тесе эпир чи малтанах 9-м\ш Б класс в\ренекен\семпе I ч\р\к в\ё\нче т\р\слев \ё\ ирттерт\м\р. Т\р\слев \ёне эпир 5 \ё к\ртр\м\р.
Т\ллев\: пус=м правилисене =нланнине т\р\слесси
Т\ллев\: вуласа тухн= абзаца =нланнине т\р\слесси
Т\ллев\: наклоненисем ёинчен илн\ п\л\ве т\р\слесси.
Т\ллев\: деепричастисем ёинчен илн\ п\л\ве т\р\слесси.
Т\ллев\: ёукл= е ыйтулл= предложенисем ёинчен илн\ п\л\ве т\р\слесси. Т\р\слев \ёне п\т\млетни: «2» палл= - т\р\слев \ёне пит\ яп=х ёырн= «3» палл= - т\р\слев \ёне й=н=шпа ёырн=, пур \ёе те пурн=ёлайман «4» палл= - т\р\слев \ё\н пур \ё\сене те пурн=ёлан=, анчах й=н=шсем пур «5» палл= - пур \ёе те т\р\с, й=н=шс=р ёырн=. Т\р\слев \ёне п\т\млетсе таблиц=па к=тартр=м=р. 1 таблица: ачасен I ч\р\к в\ё\нче ирттерн\ т\р\слев \ё\сен к=тарт=в\
1-м\ш ъкерч\к: ачасен к=тарт=вне ъкерсе к=тартни (1 ч\р\к) Хаклав тапх=р\н т\ллев\:
Ку тапх=рта 2007- 2008 в\ренъ ёул\нчи II ч\р\кре 9Б класра в\рененекен 24 ачана т\р\слер\м\р. Т\ллеве пурн=ёлама хам=р ёырса хат\рлен\ 5 \ёрен т=ракан т\р\слев \ёне ус= курт=м=р.
Т\ллев\: текста =нланнине т\р\слесси
Т\ллев\: ёых=нулл= калав й\ркелеме п\лнине т\р\слесси
Т\ллев\: ят с=мах майлаш=в\сем ёинчен илн\ п\л\ве т\р\слесси
Т\ллев\: наречи, палл= яч\, япала яч\, хыё с=махсем ёинчен илн\ п\л\ве т\р\слесси
Т\ллев\: япала ятне =нлантаракан темиёе определении ёинчен илн\ п\л\ве т\р\слесси В\ренекенсем 2 ч\р\к в\ё\нче х=йсен п\лъ шайне чылай ёълл\ шайрак=тартр\ё. Кашни ачан \ёне т\р\слесе тухн= хыёё=н эпир ачасен п\лъ шай\ ёълелле х=парнине пал=ртр=м=р. В\сен \ё\сене хакласа 2 таблица тур=м=р. 2 таблица: ачасен II ч\р\к в\ё\нче ирттерн\ т\р\слев \ё\сен к=тарт=в\
Таблица ёинчи к=тартусене п=хн= май 9-м\ш Б ачисен п\лъ шай\ ёълелле х=парни кур=нать: «5» - 16, 67% (4 ача) «4» - п\р пек «3» - 12,50 %(3 ача) «2» - ёук 2 ч\р\кре кашни урока анл= конспект ёырса, т\рл\ хушма \ёсем, схем=сем, карточк=сем, ребус-кроссвордсем, тестсем ус= курни ачасен ч=ваш ч\лхи в\ренес турт=мнек=с=клантарма, п\лъ шайне ъстерме пул=шр\ё. Ачасен к=тарт=вне ъкерсе к=тартни (2 ч\р\к) 2-м\ш ъкерч\к Ачасен \ё\сене п\т\млетн\ май ёакна пал=ртмалла: 2007-2008 в\ренъ ёул\нче 2 ч\р\кре ирттерн\ т\р\слев \ё\сен к=тарт=в\ 2007-2008 в\ренъ ёул\нче 1 ч\р\кре ирттерн\ т\р\слев \ё\сен к=тарт=в\сенчен лай=храх. Проект пурн=ёа к\нине т\р\слен\ хыёё=н ёак=н пек результатсене пал=ртр=м=р:
Т\р\слев тапх=р\нчи лай=х к=тартусем ёак=н пек п\т\млетъ тума пул=шаёё\: 2 ч\р\кре ёырса хат\рлен\ уроксем тух=ёл=, в\сем шкулсенче ч=ваш ч\лхи в\рентекен учительсене кирл\ меслет с\н\в\сем пулса т=малла. Литература 1. Федеральный компонент государственного стандарта общего образования. ч. II. Среднее (полное) общее образование / Министерство образования и науки Российской Федерации. – М., 2004.
3. Ч=ваш ч\лхи. Выр=с шкул\сенчи I-X классен программи И. А. Андреев – Шупашкар: 2004 – 76с. 4. Андреев И. А., Гурьева Р. И. Ч=ваш ч\лхи: Выр=с шкул\н 9-м\ш класс\ валли. – Шупашкар: Ч=ваш к\неке издательстви, 2008. – 319с. 5. Волков М. К. Ч=ваш ч\лхине икк\м\шле е ютла в\рентессин меслетл\х\ (методики) / М. К. Волков, О. И. Печников. – Хушса ё\нетн\ 2-м\ш к=лар=м. – Шупашкар: Ч=ваш Республикин в\ренъ институч\н издательстви, 2008. – 256с. 6. Андреев И. А. Выр=с шкул\н / VI-VII класс\сенче ч=ваш ч\лхи в\рентесси: методика с\н\в\сем / И. А. Андреев, Р. И. Гурьева. – Шупашкар: ЧРИО редакципе издательство пай\, 2005. – 184 с. 5. Антонова З. И. Выр=с шкул\нче ч=ваш ч\лхи в\рентмелли методика к=тарт=в\сем: 2 класс / З.С. Антонова, Н. Н. Чернова, Н. Т. Александрова т. ыт. – шупашкар: Ч=ваш к\неке издательстви, 1993 – 136 с. 6. Выр=с шкул\сенче ч=ваш ч\лхи в\рентмелли меслет к=тарт=в\сем6 1 класс / В. И. Игнатьева, Н. Н. Чернова, З. С. Антонова, Н. Т. Александрова, А. В. Медведева. – Хушса ё\нетн\ 3-м\ш к=лар=м. – Шупашкар: Ч=ваш Республикин в\ренъ институч\н издательстви, 2008. – 199 с. 7. Антонова З. С. т.ыт. Выр=с шкул\нче ч=ваш ч\лхи в\рентмелли методика к=тарт=в\сем. 3 класс. – Шупашкар: Ч=ваш Республикин в\ренъ институч\н издательстви, 2006. – 148 с. 8. Скворцов М. И. Чувшско- русский и русско-чувашский словари /М. И. Скворцов, А. В. Скворцова. – Чебоксары: Чувашское кн. изд-во, 1999. 432с. 9. Петрова Л. Г. 8-9-м\ш класенчи ч=ваш ч\лхи урок\сем: меслет с\н\в\сем / Л. Г. Петрова. – Шупашкар: Ч=ваш Республикин в\ренъ институч\н издательстви, 2007. – 207 с. 10. Абрамова Г. В. Методические указания к учебнику чувашского языка для 2 класса русской школы: книга для учителя / Г. В. Абрамова. – Чебоксары: Издательство Чувашского республиканского института образования. 2008. – 252 с. htt://www.obrasov.cap.ru – Министерство образования Чувашской Республики htt://chrio. cap.ru – ЧРИО htt://petkanash.org – Всероссийский Интернет-педсовет учителей чувашского языка www.tc-sfera.ru – Журналы, газеты, книги 1 2 |
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах... ... | Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах... Шупашкарти п\т\м\шле в=там п\лъ паракан 22-м\ш в=там шкулта ч=ваш ч\лхи в\рентекен Осипова Ольга Григорьевна | ||
Урок\ Урок т\ллев\сем: П\лъ т\ллев\ Анчах яланах ыр=па тав=ратп=р-и-ха эпир ёак ыр=л=хсемш\н? Итлесе п=хар-ха ёут ёантал=к тус\семпе ун=н с=т=рёисен шух=ш\сене. Ачасем... | Урок: 175-177-м ш стр? Тема? +анталёк? Хат рлекен.% Игнатьева Анисия Павловна: Шупашкарти 12-м ш шкулти аслё категорилл чёваш ч лхи в рентекен | ||
Кол-во Пусламеш класри чаваш челхи урокесенче теллевесемпе задачисем саксем пулса тарассе | Урок. В\рентъ т\ллев\сем Сап=рл=х т\ллев\: Ёутёантал=ка юратасси. Кай=к-к\ш\ксемпе ч\р чунсене упрама, пул=шма т=р=шасси | ||
Тема: +уркунне Урок т ллев сем Урокра кирл хат рсем: магнитофон: таблицёсем: карточкёсем: «+уркунне» картина: слайдсем? | Урок русского языка в 3 классе Сочинение «Мой дом» Это – ваш дом! Он ждет вас – испуганного и уставшего. Он готов согреть, приласкать вас. И в вашей душе вдруг возникают слова, которые... | ||
В. ренекенсен хушшинчи туслёха =ир плетесси: тёван ч лхене в ренме хавхалантарасси? Урок т ллев сем: 1?В. ренекенсен сёмах йышне пуянлатасси: в ренн темёсене =ир плетсе хёварасси | «Ваш коттедж» – все для счастливой загородной жизни! С 25 по 28 апреля 2013 года в выставочном центре «Экспо-Волга» состоится 5-ая межрегиональная специализированная выставка «ваш коттедж.... | ||
Задача отдела «Ваш домашний учитель» Отдел «Ваш домашний учитель» ООО туристическая фирма «гуд лак-тур плюс» предлагает нашим клиентам ряд дополнительных услуг | «Важно понимать, что учеба — не соревнование. Успех другого студента... «Технология автоматизированных производств» Алтгту, кандидат технических наук, доцент | ||
Блок 1 Модуль 2 урок Ваш ответ: (If I understood the question correctly) The students asked open-ended questions | Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах... Т=ван ч\лхе программи: ч=ваш шкул\н 1-4 классем валли/ М. К. Волков, Л. П. Сергеев, Т. В. Артемьева, О. И. Печников, Р. Н. Петрова,... | ||
Чёваш ч лхи 4 класс? Ачасем паянхи урокра м н =инчен кала=ассине п лес тесен доска =инчи сас паллисем =ине пёхатпёр? | Курс филологический ф-т одо (2 сем.) Вопросы к экзамену |