Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал





Скачать 169.15 Kb.
НазваниеПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Дата публикации27.10.2014
Размер169.15 Kb.
ТипПрограмма дисциплины
100-bal.ru > Маркетинг > Программа дисциплины
Правительство Российской Федерации
Нижегородский филиал

Федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего профессионального образования
"Национальный исследовательский университет
"Высшая школа экономики"


Факультет менеджмента

Программа дисциплины

«Маркетинг в малом и среднем бизнесе»

для направления 080200.62 «Менеджмент», для подготовки бакалавра

Автор программы:

Шигина Яна Игоревна, E-mail: yshigina@hse.ru


Одобрена на заседании кафедры маркетинга «___»_______ 2013 г.

Зав. кафедрой Д.А. Фоменков

Рекомендована секцией УМС «Менеджмент» «___»____________ 2013 г.

Председатель Ю.В. Кузнецова
Утверждена УМС НИУ ВШЭ – Нижний Новгород «___»_____________2013 г.

Председатель В.М. Бухаров

Нижний Новгород, 2013

Настоящая программа не может быть использована другими подразделениями университета и другими вузами без разрешения кафедры-разработчика программы.

1. Область применения и нормативные ссылки


Данная программа учебной дисциплины устанавливает минимальные требования к знаниям и умениям студента и определяет содержание и виды учебных занятий и отчетности.

Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления «Менеджмент» 080500.62 подготовки бакалавра.

Программа разработана в соответствии с образовательным стандартом НИУ ВШЭ и рабочим учебным планом университета по направлению «Менеджмент» 080500.62 подготовки бакалавра.

Стандарт НИУ ВШЭ соответствует требованиям Федерального закона «О высшем и послевузовском профессиональном образовании» в ред. от 10.02.2009 г. № 18-ФЗ.



2. Цели освоения дисциплины


В курсе «Маркетинг в малом и среднем бизнесе» используется маркетинговая парадигма в качестве ключевого понятия, базирующегося на конкурентных преимуществах в современной рыночной среде. В данном курсе подчеркивается важность понимания нужд потребителей и рассматриваются основные управленческие решения по разработке и реализации успешной маркетинговой стратегии.

Существует явная необходимость повышения SME в России, чтобы подготовить новую волну предпринимателей. Это может быть достигнуто путем развития предпринимательских навыков для определения и реализации возможностей в современной рыночной среде и для устранения основных проблем, стоящих перед предпринимателями в России и в мире.
Цели курса:

• Подчеркнуть важность маркетинговой парадигмы и маркетингого инструментария для малого и среднего бизнеса с глобальной точки зрения;

• Развивать понимание основных понятий в современной теории маркетинга, в том числе маркетинга отношений, один-к-одному маркетинга, экспедиционного маркетинга, подрывной маркетинг, вирусный маркетинг, цифровой маркетинг(relationship marketing, one-to-one marketing, expeditionary marketing, disruptive marketing, viral marketing, digital marketing) и т.д.

• Дать базовые знания о видах деловых взаимодействий и потребительских отношений в развитых и переходных рынках.

• Изменить мышление студентов от того, чтобы быть приемник идей, фактов, концепций и методов, к стилю генерации идей, выявления проблем, анализа и оценки альтернатив и, соответственно развивать наиболее важные предпринимательские навыки

• Предоставить студентам платформу для разработки научных идей.











3. Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины


В результате освоения дисциплины студент должен:

Знать

  • основные понятия, принципы и концепции современного маркетинга для малого и среднего бизнесса; содержание маркетингового процесса, направленного на предоставление ценности клиентам; методические подходы к решению маркетинговых задач; основы организации маркетинговой деятельности фирмы.

  • роль в малом и среднем бизнесе

  • основные особенности маркетинга в малом и среднем бизнесе в России и на мировом рынке.

Уметь

  • использовать полученные теоретические знания для анализа проблемы и обоснования маркетинговых рекомендаций при решении бизнес-ситуаций для компаний малого и среднего бизнеса;

Иметь

  • навыки (приобрести опыт) анализа маркетинговых проблем и обоснования рекомендаций по их решению, самостоятельной работы с источниками маркетинговой информации в контексте малого и среднего бизнеса.



Компетенция

Код по ОС НИУ

Дескрипторы — основные признаки освоения (показатели достижения результата)

Формы и методы обучения, способствующие формированию и развитию компетенции

Способен участвовать в разработке маркетинговой стратегии организаций, планировать и осуществлять мероприятия, направленные на ее реализацию
Способен анализировать поведение потребителей, потребление экономических благ и формирование спроса

Знает экономические основы поведения организаций, имеет представление о различных структурах рынков и способен проводить анализ конкурентной среды отрасли
Умеет использовать в практической деятельности организаций информацию, полученную в результате маркетинговых исследований и бенчмаркинга
Умеет находить и оценивать новые рыночные возможности и сформулировать бизнес-идею


ПК-17

ПК-32


ПК-33

ПК-39


ПК-48




Владеет инструментами анализа бизнес-среды, обоснования выбора и реализации маркетинговых стратегий
Владеет методиками изучения поведения потребителей

Демонстрирует навыки анализа конкурентной среды


Обосновывает маркетинговые решения, базируясь на результатах маркетинговых исследований


Демонстрирует навыки определения и оценки бизнес-решений



Разбор и презентация кейсов

Разбор и презентация кейсов
Разбор и презентация кейсов, подготовка домашнего задания


Разбор и презентация кейсов, подготовка домашнего задания
Разбор и презентация кейсов, написание реферата

В результате освоения дисциплины студент осваивает следующие компетенции:

4. Место дисциплины в структуре образовательной программы


В соответствии с рабочим учебным планом дисциплина «Маркетинг в малом и среднем бизнесе» относится к дисциплинам по выбору Профессионального цикла. Данная дисциплина изучается на 4-ом курсе во 2 и 3 модулях.
Изучение данной дисциплины базируется на следующих дисциплинах: «Менеджмент», «Маркетинг», «Психология», «Экономическая теория и институциональная экономика».
Курс требует от студентов следующих знаний: понимание основных классификаций и теорий в современном маркетинге; умение выражать идеи как устно, так и в письменной форме на английском языке; способность искать, обрабатывать и анализировать информацию из различных источников; умение работать в команде.

5. Тематический план учебной дисциплины








Название раздела

Всего часов

Аудиторные часы

Самостоятельная работа

Лекции

Семинары

Практические занятия

1

Marketing peculiarities in SME: goals, implementation, control




2

-

4

13

2

Business Environment and SME

Understanding consumer and competitive environment




2

-

4

13

3

Developing successful strategy for SME




2

-

4

13

4

Innovations and managing products in SME




2

-

4

13

5

Reality of distribution faced by SME




2

-

3

12

6

Pricing strategy for SME




1

-

3

12

7

Marketing communication channels for SME




2

-

4

12

8

Internet marketing opportunities for Small Businesses




1

-

4

12




Итого

144

14

-

30

100



6. Формы контроля знаний студентов


Тип контороля

Форма контроля

1 год

Параметры

1

2

3

4




Текущий

Домашнее задание

(8 неделя)




*







Написание самостоятельного исследования или самостоятельный анализ кейса.

Итоговый

Зачет







*




Тест 80 мин


    1. Критерии оценки знаний, навыков



Текущий контроль знаний по дисциплине «Маркетинг в малом и среднем бизнесе» предусматривает оценку работы студентов на семинарах, а также оценку качества выполнения домашнего задания. Итоговый контроль знаний проводится в форме письменного зачета (120 мин.).

На семинарских занятиях преподаватель оценивает следующую работу студентов: активность в дискуссиях, качество разбора и презентации кейсов для компаний малого и среднего бизнесса . Оценки за работу на семинарских занятиях преподаватель выставляет в рабочую ведомость. Для получения положительной оценки за домашнее задание студент должен демонстрировать навыки аналитической работы с различной литературой и применение полученных знаний в ходе лекций на практике.
6.2 Порядок формирования оценок по дисциплине.
Текущая оценка (Отекущий ) учитывает результаты студента по видам текущего контроля и рассчитывается как взвешенная сумма результатов всех форм текущего контроля, предусмотренных в РУП:

Отекущий = Од/з ;

Способ округления текущей оценки текущего контроля: арифметический (до десятых).

Накопленная оценка (Онакопленная.) учитывает результаты аудиторной работы студента, включающие средневзвешенную оценку за разбор и презентацию кейсов, и результаты по текущему контролю следующим образом:

Онакопленная= 0,5Отекущий + 0,5 ·Оауд

Накопленная оценка округляется до целых единиц, способ округления – арифметический.

Результирующая оценка выставляется по следующей формуле, где Оэкзамен – оценка за результаты письменного экзамена:

Оитоговый = 04·Оэкзамен + 0,6·Онакопленная

Результирующая оценка округляется до целых единиц, способ округления - арифметический.






7. Содержание дисциплины


Topic 1. Marketing peculiarities in SME: goals, implementation, control
Key points:

What is entrepreneurship? Challenges for SMEs in contemporary markets. Strategic thinking and small firm survival. Why marketing is so important in entrepreneurial activity on contemporary markets? Understanding entrepreneurship from marketing point of view. Why “big business” marketing is not transferable to SMEs practice? Understanding how SMEs can improve their marketing practice. Measuring a firm’s market orientation.
Lections: 2 hrs

Seminars,Workshops: 4 hrs

Self-study: 13 hrs
Reading:

  • Cuervo, A., Ribeiro, D. Roig, S. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Springer. P.23-73, 155-171

  • European Commission (2005), The New SME Definition: User Guide and Model Declaration, Brussels, Enterprise and Industry Publications.

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.


Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Knight G. (2000) Entrepreneurship and marketing strategy: The SME under globalization, Journal of International Marketing, Vol. 8, N 2, p.12-32



Topic 2. Business Environment and SME. Understanding consumer and competitive environment
Key points:

The impact of macro and micro environmental factors on the marketing activities of SMEs. Environmental scanning and analyses - why so important fir SMEs? How do SMEs cope with the marketing environment turbulence. Building self-adjusting searching system in a small company. Levels of consumer involvement. Influences of the consumer buying decision process. Entrepreneurship marketing research. Competitor analyses. Modes of competition for SMEs.

Lections: 2 hrs

Seminars;Workshops: 4 hrs

Self-study: 13 hrs
Reading:

  • Cuervo, A., Ribeiro, D. Roig, S. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Springer. P.23-73, 155-171

  • European Commission (2005), The New SME Definition: User Guide and Model Declaration, Brussels, Enterprise and Industry Publications.

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.


Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Cvar, M.R. (1986), Case Studies in Global Competition: Pat-terns of Success and Failure, Competition in Global Industries, M.Porter, ed. Boston: Harvard Business School Press, p. 148-62.

  • Mueller, S.L., Thomas, A.S. (2001) Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness, Journal of Business Venturing 16 (1), p. 51-75

  • Thukral Inderpreet S.; Von Ehr James; Walsh Steven; et al.(2008) Entrepreneurship, emerging technologies, emerging markets, International Small Business Journal, Vol.26, N 1, p.101-116

  • Tonoyan Vartuhi; Strohmeyer Robert; Habib Mohsin; et al.(2010) Corruption and Entrepreneurship: How Formal and In-formal Institutions Shape Small Firm Behavior in Transition and Mature Market Economies, Entrepreneurship theory and practice, Vol.34, N 5, p.803-832.


Topic 3. Developing successful strategy for SME
Key points:

Environmental forces affect the company’s ability to serve its customers. Changes in the demographic and economic environments affect marketing decisions. The major trends in the firm’s natural and technological environments. The key changes in the political and cultural environments.
Lections: 2 hrs

Seminars;Workshops: 4 hrs

Self-study: 13 hrs
Reading:

  • Cuervo, A., Ribeiro, D. Roig, S. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Springer. P.23-73, 155-171

  • European Commission (2005), The New SME Definition: User Guide and Model Declaration, Brussels, Enterprise and Industry Publications.

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.

  • Samli, A. C.(2009). International entrepreneurship. Innovative Solutions for a Fragile Planet. P.55-74

  • Wadeson, N.S., Basu, A., Yeung B., Casson M. (2008). The Oxford Handbook of Entrepreneurship, Oxford Handbooks. P.161-194

Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Carson, D. (1990), Some exploratory models for assessing small firms' marketing performance: A qualitative approach, Europe-an Journal of Marketing, vol. 24, no. 11, pp. 5-49.

  • Carson, D., Cromie, S., McGowan, R and Hill, J. (1995) Marketing and Entrepreneurship in SMEs: An Innovative Approach, Harlow, UK: Pearson Education.

  • Gilmore, A., Carson, D. and Grant, K. (2001) SME marketing in practice, Marketing Intelligence and Planning, vol. 19, no. 1, pp. 6-11

  • Hill, J. (2001a), A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 1, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, vol. 7, no. 5, pp. 171-204

Topic 4. Innovations and managing products in SME
Key points:

What is innovation? Innovation management system in SME. New product development in SMEs. Crossing the chasm. Branding strategy. Peculiarities of B2C and B2B marketing offerings.
Lections: 2 hrs

Seminars;Workshops: 4 hrs

Self-study: 13 hrs
Reading:

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.

  • Cuervo, A., Ribeiro, D. Roig, S. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Springer. P.313-335

  • Wadeson, N.S., Basu, A., Yeung B., Casson M. (2008). The Oxford Handbook of Entrepreneurship, Oxford Handbooks. P.281-332

  • Nwankwo, S., Gbadamosi A. (2010) Entrepreneurship Marketing. Routledge London and New York. P.108-127

Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Song, M., Podoynitsyna, K., Van Der Bij, H., Halman, J.I.M. (2008) Success factors in new ventures: A meta-analysis, Jour-nal of Product Innovation Management 25 (1), p. 7-27

  • De Brentani, U. (2001) Innovative versus incremental new business services: Different keys for achieving success, Journal of Product Innovation Management 18 (3), p. 169-187


Topic 5. Reality of distribution faced by SME
Key points:

Strategic and logistic distribution functions. Review the main tasks of distribution. Building relationships with distributors and intermediaries. Restrictions to ‘place’ decisions.
Lections: 2 hrs

Seminars;Workshops: 3 hrs

Self-study: 12 hrs
Reading:

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.

  • Nwankwo, S., Gbadamosi A. (2010) Entrepreneurship Marketing. Routledge London and New York. P.141-159

Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Koksalan, M., Haldun, S. and Kirca, O. (1995), A location-distribution application for a beer company, European Journal of Operational Research, Volume 80, Issue 1, 16-24

  • Kent, T. and Omar, O. (2003) Retailing, Palgrave Macmillan, New York.


Topic 6. Pricing strategy for SME
Key points:

Internal and external factors that affect pricing decision. Pricing variables and various pricing objectives. Simple calculation process involving ROI, markup and break-even volume.
Lections: 1 hrs

Seminars;Workshops: 3 hrs

Self-study: 12 hrs
Reading:

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.

  • Wadeson, N.S., Basu, A., Yeung B., Casson M. (2008). The Oxford Handbook of Entrepreneurship, Oxford Handbooks. P.353-387

  • Nwankwo, S., Gbadamosi A. (2010) Entrepreneurship Marketing. Routledge London and New York.. P.127-141

Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Monroe, К. B. (2003), Pricing: Making Profitable Decisions, McGraw-Hill, New York, NY.

  • Montgomery, A. L. (1997), Creating Micro-Marketing Price Strategies Using Supermarket Scanner Data, Marketing Sci-ence, 16, pp. 315-337

  • Stigler, G. (1987), The Theory of Price, MacMillan, New York, NY

  • Zeithaml, V. A. (1988), Consumer Perceptions of Price, Quali-ty, and Value, Journal of Marketing, 52, pp. 2-22.


Topic 7. Marketing communication channels for SME
Key points:

Marketing communication opportunities for SMEs. Identify the main marketing communications tools typically used by SMEs. ‘Promotion’ with small marketing budget. ATL & BTL channels.
Lections: 2 hrs

Seminars;Workshops: 4 hrs

Self-study: 12 hrs
Reading:

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.

  • Nwankwo, S., Gbadamosi A. (2010) Entrepreneurship Marketing. Routledge London and New York. P.159-171

  • Boojihawon, Dev K. (2004). International Entrepreneurship and Network Relationships: The International Marketing Communications Sector in: Emerging paradigms in international entrepreneurship. pp. 217-48, McGill International Entrepreneurship Series. Cheltenham, U.K. and Northampton, Mass.: Elgar

Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Spickett-Jones, J. G. and Eng, T.-Y, 2006, SMEs and the strategic context for communication, Journal of Marketing Communications 12 (3), pp.225-243.

Topic 8. Internet marketing opportunities for Small Businesses
Key points:

How Internet marketing can boost business. Internet marketing and SMEs. 360° Marketing approach. Online SME marketing tools. E-marketing challenges.
Lections: 1 hrs

Seminars;Workshops: 4 hrs

Self-study : 12 hrs
Reading:

  • Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition.

  • Nwankwo, S., Gbadamosi A. (2010) Entrepreneurship Marketing. Routledge London and New York. P.254-273

Supplementary Reading:

  • Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Cengage Learning, 2012.

  • Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. NewYork, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  • Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  • Fillis, I., Wagner, B. (2005) E-business development: An exploratory investigation of the small firm, International Small Business Journal 23 (6), p. 604-63

  • Warkentin, M., Bapna, R. and Sugumaran, V. (2001), E-knowledge networks for inter-organization collaborative e-business, Logistics Information Management, Volume 14, Issue 1-2, 149-163.


8. Образовательные технологии
Используемые инструментальные и программные средства: презентации (Power Point), электронные рассылки по E-mail.

Образовательные технологии, используемые при реализации различных видов учебной работы: решение кейсов и презентация решений в группах, анализ и обсуждение тематических публикаций(научные публикации, книги), мини-исследований, разработка и тестирование идей для малого и среднего бизнесса со студентами.
Формы самостоятельной работы: подготовка решения и презентации решения кейса; анализ научных публикаций; анализ отчетов компаний малого и среднего бизнесса; проведение кабинетного и/или эмпирического исследования.

9. Оценочные средства для текущего контроля и аттестации студента

Примеры теста текущего контроля, самостоятельной работы и кейсов представлены в приложениях №1-3.

Exam Questions:


1. What is Entrepreneurship?

2. What role plays marketing in entrepreneurship?

3. Main principals of successful entrepreneurship?

4. How to estimate environment changes?

5. How to conduct marketing research in shortage of financial resources?

6. How develop internal excellence and motivate personnel?

7. What are key issues of best service practice?

8. How relationships and networking can help to create the desired outcome and customer adherence?

9. Why is it important to develop relationship competences for SME?

10. How Internet marketing can boost business?

11. E-marketing opportunities

12. Why big business marketing does not transferable to SMEs?

13. What are marketing strategies for SME?

14. Role of Franchising in entrepreneurship marketing.

15. Characterize process of new product development in SME.

16. How build innovation management system in SME?

17. What are main tasks of distribution and market power of distributors?

18. What are pricing strategies for SME?

19. How calculate ROI, markup and break-even volume?

20. What are marketing communication opportunities for SME?

21. How apply BTL channels promotion?

22. What are government support tools for small enterprises?

23. How organize protection for the business?

10. Учебно-методическое и информационное обеспечение дисциплины
10.1 Базовый учебник


  1. Bridge, S. Understanding enterprise, entrepreneurship and small business. London The Mac-millan Press Ltd, 2012

10.2 Основная литература

  1. Pride, William M., and O. C. Ferrell. Marketing. Mason, OH: Engage Learning, 2012.

  2. Grewal, Dhruv, and Michael Levy. Marketing, 1st Edition. New York, NY: McGraw-Hill/Irwin, 2012.

  3. Philip Kotler, Gary Armstrong (2011). Principles of Marketing 14th Edition

  4. Jean-Jacques Lambin, Ruben Chumpitaz, Isabelle Schuiling, Market-Driven Management: strategic and operating marketing, 3rd edition, Pargrave Macmillan, 2012.

  5. Dave Patten. Successful Marketing for the Small Business, 2003.

  6. Jay Conrad Levinson. Guerrilla Marketing: Easy and Inexpensive Strategies for Making Big Profits from Your Small Business, 2012.


10.3 Дополнительная литература

  1. Cuervo, Alvaro; Ribeiro, Domingo; Roig, Salvador (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theo-ry and Perspective. Springer. (source: Springer books)

  2. Entrepreneurship in emerging regions around the world. Cheltenham; Northampton Edward Elgar, 2008. - 344 с.

  3. Carson, D. (1990), Some exploratory models for assessing small firms' marketing performance: A qualitative approach, European Journal of Marketing, vol. 24, no. 11, pp. 5-49.

  4. Carson, D., Cromie, S., McGowan, R and Hill, J. (1995) Marketing and Entrepreneurship in SMEs: An Innovative Approach, Harlow, UK: Pearson Education.

  5. Chaston, I. and Mangles, T. (2002) Small Business Marketing Management, Basingstoke, UK: Palgrave Publishers.

  6. Cvar, M.R. (1986), Case Studies in Global Competition: Patterns of Success and Failure, Com-petition in Global Industries, M.Porter, ed. Boston: Harvard Business School Press, p. 148-62.

  7. De Brentani, U. (2001) Innovative versus incremental new business services: Different keys for achieving success, Journal of Product Innovation Management 18 (3), p. 169-187

  8. European Commission (2005), The New SME Definition: User Guide and Model Declaration, Brussels, Enterprise and Industry Publications.

  9. Fillis, I. (2002), Small Firm Marketing Theory and Practice: Insights from the Outside, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, vol. 4, no. 2, p. 134-157.

  10. Fillis, I., Wagner, B. (2005) E-business development: An exploratory investigation of the small firm, International Small Business Journal 23 (6), p. 604-634

  11. Gilbert, G.R. (2000), Measuring internal customer satisfaction, Journal of Managing Service Quality, Vol. 10, Issue 3, pp. 178-186

  12. Gilmore, A., Carson, D. and Grant, K. (2001) SME marketing in practice, Marketing Intelli-gence and Planning, vol. 19, no. 1, pp. 6-11

  13. Gronroos, C. (1978), A Service-Orientated Approach to Marketing of Services, European Jour-nal of Marketing, Vol. 12, Issue 8, pp. 588-602

  14. Hannon, P. D. and Atherton, A. (1998), Small firm success and the art of orienteering: The val-ue of plans, planning and strategic awareness in the competitive small firm, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol. 5, no. 2 (Summer), pp. 102-119

  15. Hill, J. (2001a), A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 1, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, vol. 7, no. 5, pp. 171-204

  16. Hill, J. (2001b), A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 2, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, vol. 7, no. 6, pp. 211-235

  17. Hill, J. and Wright, L. T. (2001), A qualitative research agenda for small to medium-sized en-terprises, Marketing Intelligence and Planning, vol. 19, no. 6, pp. 432—443

  18. Huang, X. and Brown, A. (1999), An analysis and classification of problems in small business, International Small Business Journal, vol. 18, no. 1, pp. 73-85.


11. Материально-техническое обеспечение дисциплины
Для лекций и семинаров используется проектор, ноутбук, экран. Для проведения тестов используется раздаточный материал, распечатки тестов, оценочные карты.




Автор программы Шигина Я.И.


Правительство Российской Федерации
Нижегородский филиал

Федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего профессионального образования
"Национальный исследовательский университет
"Высшая школа экономики"


Факультет менеджмента


Активные и интерактивные формы работы
по дисциплине

«Маркетинг в малом и среднем бизнессе»
для направления 080200.62 «Менеджмент»,

для подготовки бакалавра


Авторы программы:

Шигина Я.И. yshigina@hse.ru


Нижний Новгород, 2013
Настоящая программа не может быть использована другими подразделениями университета и другими вузами без разрешения кафедры-разработчика программы.

APPENDICES

Appendix 1 – Self-Studying


Topics for self-studying

  1. History of Enterprise Understanding

  2. Enterprise and Entrepreneurship: Their Meanings and Variations

  3. Enterprise and Entrepreneurship: Understanding Their Nature

  4. Small Businesses: Their Characteristics and Variety

  5. Small Businesses: Understanding Their Dynamics

  6. Rethinking Small Business

  7. Enterprise and Life

  8. Becoming an Entrepreneur

  9. Running a Small Business

  10. Social Capital and the Enterprise Mix

  11. Why Governments Intervene: The Aims of Enterprise Policy

  12. Enterprise Policy: Approaches and Delivery Methods





Appendix 2 – Workshop


Example of business case for workshops
Task for Ebay Inc. case (HBS)

Scan the case and read the marked paragraphs more carefully.
Questions:

1. Draw a “five forces framework” for eBay INC. in 2001.

2. a. Perform a SWOT analysis after the entry of Amazon.

b. Which 2 recommendations can you make for Ebay Inc. as answers to the treat

of new competitors on the market of person-to-person auctions?

3. What do you think of eBay’s method to create trust?

macintosh hd:users:user:desktop:снимок экрана 2013-11-14 в 13.38.00.png




Appendix 3 - Current Testing

Example of Case Study


macintosh hd:users:user:desktop:снимок экрана 2013-11-13 в 3.25.54.png
Questions:

  1. Examine the opportunities/threats (SWOT)

  2. and the (likely) sustainability of Zara's competitive advantage over time

  3. Perform strategic graphing of the links among Zara's choices about how to compete and the ways in which they create competitive advantage. What does the exercise suggest about such capabilities as bases for competitive advantage?

  4. Why might Zara fail? How sustainable would you calibrate its competitive advantage as being relative to the kinds of advantages typically pursued by other apparel retailers?

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего профессионального образования
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего профессионального образования
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего профессионального образования
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 080 200. 62 Менеджмент...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данный нис, учебных ассистентов и студентов направлений подготовки 010400. 62...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки 080200....
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки  fillin...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 080500. 62 «Менеджмент»...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 080500. 62 «Менеджмент»...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов по направлению 030900. 62...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов специальности 080507. 65 «Менеджмент...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки  fillin...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал Федерального...
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов специальности 030501. 65 «Юриспруденция»,...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данный общеуниверситетский факультатив, учебных ассистентов, студентов бакалавров...
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки 080500....
Правительство Российской Федерации Нижегородский филиал iconПравительство Российской Федерации Нижегородский филиал
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 080200. 62 «Менеджмент»...


Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
100-bal.ru
Поиск