Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2





Скачать 121.99 Kb.
НазваниеПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2
Дата публикации08.04.2014
Размер121.99 Kb.
ТипПрограмма дисциплины
100-bal.ru > Экономика > Программа дисциплины
Правительство Российской Федерации
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования
"Национальный исследовательский университет
"Высшая школа экономики"


Общеуниверситетская Кафедра публичной политики

Программа дисциплины Экономические институты и публичная политика (Economic Institutes and Public Policy)
для направления 030200.68«Политология» подготовки магистра

для магистерской программы «Политический анализ и публичная политика»

Авторы программы:

Товар Гарсиа Э.Д., PhD in economics, etovar@hse.ru

Беляева Н.Ю., профессор, к.ю.н., nbelyaeva@hse.ru
Одобрена на заседании общеуниверситетской кафедры публичной политики «25» декабря 2013г.

Зав. Кафедрой Н.Ю.Беляева
Рекомендована секцией УМС «___»____________ 2013 г

Председатель
Утверждена УС факультета «___»_____________20013г.

Ученый секретарь ________________________

Москва, 2013

Настоящая программа не может быть использована другими подразделениями университета и другими вузами без разрешения кафедры-разработчика программы.
  1. Область применения и нормативные ссылки (Scope of Use)


Настоящая программа учебной дисциплины устанавливает минимальные требования к знаниям и умениям студента и определяет содержание и виды учебных занятий и отчетности.

Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности 030200.68 «Политология», обучающихся по магистерской программе «Политический анализ и публичная политика» изучающих дисциплину «Экономические институты и публичная политика».

Программа разработана в соответствии с:

Образовательным стандартом НИУ ВШЭ по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр).

Образовательной программой «Политический анализ и публичная политика» по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр).

Рабочим учебным планом университета по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр), Магистерской программы «Политический анализ и публичная политика», специализации «Политический анализ и публична политика», утвержденным в 2013г.
The present program establishes minimum demands of students’ knowledge and skills and determines content of the course.

The present syllabus is aimed at department teaching this course, their teaching assistants, and students of the degree program 030200.68 ‘Political Science’, master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’, studying “Economic Institutes and Public Policy”.

This syllabus meets the standards required by:

Standards of National Research University Higher School of Economics of Federal Masters’ Degree Program 030200.68 “Political Science”.

Master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ of Federal Masters’ Degree Program 030200.68 “Political Science”.

Curriculum of the master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ as of 2013.
  1. Цели освоения дисциплины (Learning Objectives)


Цели освоения дисциплины «Экономические институты и публичная политика» следующие:


  • Познакомить студентов с основными концепциями старого и нового институционализма.

  • Показать историческую трансформацию Экономических институтов (Собственность, Фирма, Рынок, Обмен, Кооперация, Конкуренция и др.).

  • Рассмотреть современные подходы к анализу влияния субъектов публичной политики на трансформацию экономических институтов для функционирования современных социально-экономических и политических систем.

  • Показать возможности политического анализа, базирующегося на фундаментальном понимании структуры, свойств и динамики Экономических институтов в их взаимодействии с актерами публичной политики.


Learning objectives of “Economic Institutes and Public Policy” are:


  • To introduce students to the conceptions of the “old” and the “new” institutionalism.

  • To show the historical transformation of Economic Institutes (Property, Firm, Transaction, Market, Cooperation, Competition, etc.).

  • To examine modern approaches in the design of Public Policy for transformation of Economic Institutes in modern social-economical and political systems.

  • To show possibilities of the political analysis based on fundamental understanding of structure and dynamics of Economic Institutes in their interaction with actors of Public Policy.



  1. Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины (Learning outcomes)



В результате освоения дисциплины студент должен:

  • Знать определения Институтов, Институций, Организаций, Правил и Норм.

  • Уметь определять влияние формальных и неформальных институций над публичной политикой.

  • Иметь навыки для исследования проблем в сфере публичной политикой с помощью институционального подхода.


В результате освоения дисциплины студент осваивает следующие компетенции:


Компетенция

Код по ФГОС/ НИУ

Дескрипторы – основные признаки освоения (показатели достижения результата)

Формы и методы обучения, способствующие формированию и развитию компетенции

Способен предлагать концепции, модели, изобретать и

апробировать способы и инструменты профессиональной

деятельности

СК – 1
СК – М1

Дает определения публичной политики, субъектов публичной политики, экономических институтов, институций и организаций.

Применяет методику Институционализма в анализе публичной политики, курсовой работы и магистерской диссертации.

Обзор литературы

Дискуссия эссе.


Способен свободно пользоваться русским и иностранным

языками как средством делового общения.

ПК-3
ИК-М2.4.1/2

Дает объяснения влияния институциональных переменных на публичной политику, в курсовой работе и магистерской диссертации.


Презентации исследований в сфере Институционализма и публичной политике.




As a result of studying of discipline the student should:

  • Know the definition of Institutes, Institutions, Organizations, Rules and Norms.

  • Be able to identify the influence on public policy of formal and informal institutions.

  • Get skills to research problems in the sphere of public policy, using the institutional approach.


Because of the course, the student becomes familiar with the next competence:


Competence

Code

Descriptors (indicators for achievement the result)

Educative forms and methods aimed at generation and development of the competence

Able to offer conceptions and models, invent and approve methods and instruments for professional activity

СК – 1
СК – М1

Students give definitions of public policy, subjects of public policy, economic institutions, institutes, and organizations.

Students apply methods of Institutionalism in the analysis of public policy, term paper, and master thesis.

Review of literature

Discussion of the essay.

Able to use Russian and foreign languages as means of professional contacts

ПК-3
ИК-М2.4.1/2

Students give explanations of the influence of institutional variables on public policy, in term paper and master thesis

Presentation of research in the sphere of Institutionalism and public policy.


  1. Место дисциплины в структуре образовательной программы (Place of the discipline in the Master program structure)



Для специализаций 030200.68 «Политология», обучающихся по магистерской программе «Политический анализ и публичная политика», в первом год, настоящая дисциплина является дисциплиной по выбору.

Изучение данной дисциплины базируется на следующих дисциплинах:
Современная политическая наука

Основы Экономики

Основы Социологии
Для освоения учебной дисциплины, студенты должны владеть следующими знаниями и компетенциями:

Знаниями по основам экономики, политической теории и методологии социальных исследований, основным направлениям и институциям современной политической науки

Компетенциями проведения анализа публичной политики, применения качественных и количественных методов исследования.

For specialization 030200.68 “Political Science”, master’s program “Political Analysis and Public Policy”, in the first year, this is an optional course.
This course is based on the following disciplines:
Modern political science

Economics

Sociology
The following knowledge and competences are needed to study the discipline:

Knowledge of economics and political theory, methodology of political research

Competences for public policy analysis, using quantitative and qualitative research methods.

  1. Course Plan






Topic

Total hours

Contact hours

Independent students’ work

Lectures

Seminars

1

American Institutionalism and an introduction to Neo- Institutionalism

8

5

3

10

2

Contributions of R. Coase, O. Williamson, and D. North

20

14

6

15

3

Methodology of the Neo-Institutionalism

10

6

4

15

4

Institutional design

10

6

4

10

5

Challenges to Institutional Analysis

6

3

3

10

6

Flexibility and Institutional Change

8

6

2

22

TOTAL

144

40

22

82


  1. Requirements and Grading




Type of grading

Type of work

1st year

Parameters

1

2

3

4

Current

Homework










8

Report about flexibility and institutional change

Essay










6

Send it by email previously to the last week of classes.

Final

Exam










9

Test: 90 minutes


1.1Course Grade Criteria

  1. Exam (E)

The exam consists in open questions about the main concepts and theories of Institutional Economics, and implications on public policy.

  1. Homework (HW)

Report about flexibility and institutional change, based on lecture notes and Olsen (2009).

  1. Independent students’ work (readings and presentations)

As a first independent students’ work (IW1), the student must write a report (one page) for each required reading (article or chapter of the textbook), where the student must identify main research question, working hypothesis, main objective, methodology, and conclusions. As a second independent students’ work (IW2), each student must develop a Power Point presentation for assigned reading (one reading for each student). In class, the student has to present the main ideas of the reading. In addition, the presentation must be sent by email, previously to the corresponding lesson.

  1. Essay

The student must write an Essay (ES), as a research report, where he/she has to identify, at least, one explanatory “institutional” variable (or control institutional variable) related with his/her master thesis. Accordingly, the student has to include an institutional variable in his/her main theory. In the report, the student must present the theory, and an explanation of the inclusion of the institutional variable. In addition, the student must develop an econometric model for this theory including the institutional variable.




  1. Course Description



Topic 1. American Institutionalism and an introduction to Neo- Institutionalism

Main contributions of the American Institutionalism (Thorstein Veblen, Wesley Mitchell, John Commons. and Clarence Ayres). Relation and differences between the “old” and the “new” institutionalism. (DiMaggio and Powell 1991; Hodgson, 1998; Rutherford, 2001; Parada, 2002; Staniek, 2010). 8 hours.
Topic 2. Contributions of R. Coase, O. Williamson, and D. North

The firm, externalities, market, transaction costs, social cost, and property rights. Organizations, contracts, and institutions. Formal institutions (constitutions, laws, property rights) and informal institutions (sanctions, taboos, customs, traditions, code of conduct). (Coase, 1937, 1960, 1998; Williamson, 1998, 1999, 2000, 2005; North, 1991; Menard and Shirley, 2011; Brousseau and Glachant, 2008: chapters 1-4). 20 hours.
Topic 3. Methodology of the Neo-Institutionalism

Methodology of institutional analysis. The peculiarities of the performance of case studies, econometric tests, experiments, and modeling. (Brousseau and Glachant, 2008: chapters 5-8). 10 hours.
Topic 4. Institutional design

The design of institutional systems, which is a major policy tool, whether a matter of regulating business activities or promoting development and growth, or dealing with many other policies (education, crime, and so on). (Brousseau and Glachant, 2008: chapters 15-18). 10 hours.
Topic 5. Challenges to Institutional Analysis

Highlight some of the research directions to be explored in the future. (Brousseau and Glachant, 2008: chapters 19-21). 6 hours.
Topic 6. Flexibility and Institutional Change

Flexibility and institutional change, democratic government, and public policy. (Olsen, 2009). 8 hours.


  1. Teaching Methods and Recommendations


The course is interactive; lectures are combined with discussions of the readings for the week, followed by presentations. Students are also required to make report and oral presentation of their homework.

8.1 Recommendations for course teacher


It is recommended to use interactive teaching methods, which allow for most student participation such as discussions, case studies, role-plays. It is also expected that Power Point presentations and distant video conferencing will be used for teaching.

8.2 Recommendations for Students


The course format mixes lectures, group discussion, and presentations. Students should take notes, both on lectures and on the reading, and presentations, with the intention of addressing the key themes of the course. The student must read the textbooks and use the computer programs.
  1. Grading Estimation

9.1 Provisional Topics for Current Control


Continuously, teachers will evaluate independent students’ work, readings, and presentations.

For example:

Identify methodology in the reading 1

Identify recommendations for policymakers in the reading 1

9.2 Provisional questions for grading estimation


Which is the key difference between the “old” and the “new” institutional economics

Based on R. Coase, define “transaction costs”

Based on O. Williamson, which are the most important categories of property rights?

Based on D. North, define “institutions: formal and informal”

How institutional factors affect the design of public policy?

  1. The rule of forming cumulative grade


See section 6.1
Exam = E

Homework = HW

Independent students’ work 1 = IW1

Independent students’ work 2 = IW2

Essay = ES
Оcumulative final= 0,25* Оessay + 0,25* Оhomework + 0,25* Оindividual students’ work 1 + 0,25* Оindividual students’ work 2

Оfinal = 0,8·Оcumulative final + 0,2·Оfinal exam


  1. Reading and Materials

11.1 Textbooks


Brousseau, E. & Glachant, J-M. (2008)(eds.). New Institutional Economics: A Guidebook. Cambridge University Press, New York.


11.2 Required Reading

Coase, R.H. (1937). The Nature of the Firm. Economica, 4 (16): 386–405.

Coase, R.H. (1960). The Problem of Social Cost. J. Law Econ., 3 (1): 1–44.

Coase, R.H. (1998). The New Institutional Economics. American Economic Review, 88(2): 72–74.

DiMaggio and Powell (1991). Introduction. In: W. Powell and P. DiMaggio (eds.) The New Institutionalism in Organizational Analysis. University of Chicago Press (Chicago, IL). Pp. 1-38.

Hodgson, G.M. (1998). The Approach of Institutional Economics. Journal of Economic Literature, 36 (1): 166-192.


Ménard, C. & Shirley, M.M. (2011). The Contribution of Douglass North to New Institutional Economics. Draft for editors June 21, 2011. Forthcoming in: Economic Institutions, Rights, Growth, and Sustainability: The Legacy of Douglass North.

Available at: http://hal.archives-ouvertes.fr/docs/00/62/42/97/PDF/2011--Menard_Shirley_North_and_NIE--CUP.pdf

North, D.C. (1991). Institutions. J. Econ. Perspect., 5(1): 97–112.

Olsen, J.P. (2009). Change and continuity: an institutional approach to institutions of democratic government. European Political Science, 1(1): 3-32.

Parada, J.J. (2002). Original Institutional Economics and New Institutional Economics: Revisiting the bridges (or the divide). Oeconomicus, 6: 43-61.

Rutherford, M. (2001). Institutional Economics: Then and Now. Journal of Economic Perspectives, 15 (3): 173-194.

Staniek, Z. (2010). Diversification of Institutional economics. Warsaw Forum of Economic Sociology (WFES), 1 (1): 90-116 .

Available at: http://www.sgh.waw.pl/katedry/kase/wfes/1.2staniek_wfes.pdf

Williamson, O.E. (1998). Transaction cost economics: How it works; where it is headed. De Economist, 146 (1): 23-58.

Williamson, O.E. (1999). Public and Private Bureaucracies: A Transaction Cost Economics Perspective. J. Law Econ., Organ., 15 (1): 306–342.

Williamson, O.E. (2000). The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead. J. Econ. Lit., 38: 595–613.

Williamson, O.E. (2005). The Economics of Governance. Amer. Econ. Rev., 95 (2): 1–18.


11.3 Optional Reading

North, D.C. (1981). Structure and Change in Economic History. New York, NY: Norton.

North, D.C. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press.


Williamson, O.E. (1985). The Economic Institutions of Capitalism: Firms, Markets and Relational Contracting. New York, NY: Free Press.

Veblen, T. (1899/2003). The Theory of the Leisure Class. The Pennsylvania State University, Electronic Classics Series.

Available at: http://www.hn.psu.edu/faculty/jmanis/jimspdf.htm


11.4 Computer programs


Microsoft Word, Power Point, and Adobe Reader

  1. Equipment


Teachers need projector and students need a personal computer.

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Проектно-образовательная деятельность по формированию у детей навыков безопасного поведения на улицах и дорогах города
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель: Создание условий для формирования у школьников устойчивых навыков безопасного поведения на улицах и дорогах
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
«Организация воспитательно- образовательного процесса по формированию и развитию у дошкольников умений и навыков безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель: формировать у учащихся устойчивые навыки безопасного поведения на улицах и дорогах, способствующие сокращению количества дорожно-...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Конечно, главная роль в привитии навыков безопасного поведения на проезжей части отводится родителям. Но я считаю, что процесс воспитания...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Поэтому очень важно воспитывать у детей чувство дисциплинированности и организованности, чтобы соблюдение правил безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Всероссийский конкур сочинений «Пусть помнит мир спасённый» (проводит газета «Добрая дорога детства»)
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Поэтому очень важно воспиты­вать у детей чувство дисциплинированности, добиваться, чтобы соблюдение правил безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...



Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
100-bal.ru
Поиск