Урок №5
Тема урока: Расширение лексических знаний по теме
“ At Home” Цель урока: формирование лексического навыка говорения: введение и первичная автоматизация ЛЕ по теме «Мебель», повторение грамматического материала «Предлоги места» и автоматизация его в речевых упражнениях.
Задачи урока.
Образовательный аспект:
Введение и семантизация ЛЕ;
Автоматизация лексических единиц, создание прочных речевых связей в однотипных речевых ситуациях;
Обучение чтению с полным пониманием прочитанного;
Повторение и отработка изученного грамматического материала по теме «Предлоги места»;
Обучение говорению: диалогическая речь.
Учить обсуждать, что где стоит в комнате.
Развивающий аспект:
Развитие чувства языка на основе контекста и наглядности;
Развитие языковой догадки;
Развитие навыков аудирования и говорения;
Воспитательный аспект:
Воспитание интереса к изучению темы и реалиям страны изучаемого языка;
Воспитание культуры общения в парах;
Воспитание самостоятельности и личной ответственности.
Тип урока: урок формирования речевых навыков.
Вид урока: урок формирования лексического и грамматического навыков говорения. Оснащение урока: универсальные средства ИКТ: компьютер, проектор, экран; мультимедийная презентация (Adobe Captivate), слайд презентации (PowerPoint), плакат с изображением класса. Структура урока:
Организационный момент
Фонетическая зарядка
Речевая разминка
Введение новой лексики
Первичная автоматизация
Физминутка
Первичное закрепление лексических навыков говорения.
Аудирование
Подведение итогов урока
Домашнее задание
Ход урока 1. Организационный момент. Целеполагание и мотивация.
- Good afternoon, everybody! I am glad to see you again! Let’s start our lesson.
- First of all I want you to tell me which month we have now.
- And what day of the week is it today?
- What date is it today?
- Is anybody absent today? (.... is/are absent/).
- Look at the screen and read the topic of our lesson. What topic have we been working on today? (We are working on the topic “ Furniture”).
II. Фонетическая зарядка. ПРИЛОЖЕНИЕ №1
Let’s do some phonetic drills. Listen to a kid’s rhyme and repeat it. Pay attention to the pronunciation.
“I’m looking for a house,” –
said the little brown mouse.
“With one room for breakfast,
one room for tea,
one room for supper
and that makes three.
One room to dance in,
when I give a ball.
A kitchen and a bedroom –
six rooms all.
III. Речевая разминка.
(используется плакат с изображением классной комнаты)
-Look at the picture for a minute very attentive.
-Now I turn up this picture. Say what there is in the classroom.
-Say all what you can remember and I’ll write these words on the blackboard.
-Good. Now look at these words and try to describe the picture.
-Fine! Excellent!
IV. Введение новых лексических единиц по теме. ПРИЛОЖЕНИЕ №2
-Today we, ll know some new words on the topic “At Home”. There are many things in our house. Look at the screen. Listen and repeat the names of things. (слайды № 1-9)
-What can you see in the screen? Listen and repeat the names of furniture again. (слайд №10)
V. Первичная автоматизация ЛЕ.
Now we check how you can remember new words.
-All the rooms have special things. What things can you find in the different rooms? For example: I can find a bed in the bedroom. (Sofa, flowers, TV-set, table, armchair, chair, picture, bookcase) -Look at the picture of the house. Answer the questions: What is upstairs, what is downstairs. For example: The kitchen is downstairs.
VI. Физпауза (слайд №13)
-I see you are tired a little, let’s have a rest.
Clap, clap, clap your hands, Clap your hands together. Stamp, stamp, stamp your feet, Stamp your feet together. Wash, wash, wash your face, Wash your face together. Wash, wash, wash your eyes, Wash your eyes together. Wash, wash, wash your ears, Wash your ears together. Brush, brush, brush your hair, Brush your hair together.
VII. Первичное закрепление лексических навыков говорения. Парная работа.
-Look at this house. Write as many new words as you remember.
Check each other. -We shall work in a chain. Look at the picture, read sentences and say what sentences are correct and what are wrong.
There are two armchairs in this room.
There is no chair in this room.
There is a clock in the corner of the room.
There is a carpet on the floor.
There is no TV set in this room.
There is an armchair in this room.
There is a desk and a computer here.
There are no flowers in this room.
There are two pictures on the wall.
And one more exercise. Unscramble the following sentences and write them in your exercise books.
a, It, nursery, is.
is, and, carpet, in, a, bed, There, this, big, a, room.
bedroom, I, my, like.
I, in, work, my, sleep, can, room, and. There, the, two, between, pictures, on, wall, windows, are.
VIII. Аудирование с общим обхватом содержания (слайд №16)
The next exercise.
Work in pairs. Listen to the text and choose the picture with things that are mentioned in the text.
This is a living room. There is a table in the middle of the room. We can see two big windows in this room. A piano is next to the window. There are two sofas in the living room. One sofa is between two windows, another is in front of the piano. There are brown curtains on the window. What number of this room and why do you think so?
Show your picture and name all things.
Who is ready? Very good for the first time!
VII. Подведение итогов урока.
- Did you like our lesson? ( I liked this lesson because…)
-I’d like to thank you for good work at the lesson. I give excellent marks to …, good – to …, etc.
The lesson is over. See you later. Good bye!
VIII. Домашнее задание.
Your home task will be: Ex. 4, p. 92 (в рабочей тетради)
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К УРОКУ №5
Мультимедийная презентация «Furniture» («Мебель»), выполненная в программе Adobe Captivate, используется на протяжении всего урока. Она содержит красочные фотографии домашней обстановки и имеет звуковое сопровождение, что способствует более эффективному восприятию и запоминанию новых ЛЕ по теме. Посредством тренировочных упражнений происходит отработка лексических, грамматических навыков; совершенствуются умения в аудировании, говорении.
Данная презентация является дополнительным средством к УМК, т.к. она помогает решить проблемы, связанные с недостатком в учебнике нужного материала для введения и первичной активизации нового лексического материала. |