Скачать 85.97 Kb.
|
Автор: Молева Ольга Вацлавна п.Беркакит, Нерюнгринский район, Р-ка Саха (Якутия) Муниципальное образовательное учреждение – Средняя общеобразовательная школа №22 поселка Беркакит Нерюнгринского района Предмет: Английский язык УМК: New Millennium English: Учебник английского языка для 11 кл. общеобраз. Учрежд./ О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая и др. – Обнинск: Титул, 2006. Материал: Разработка урока английского языка с применением ИКТ по теме «Media influence on children» 11 класс Продолжительность: 1 урок (45 минут) Техническое оснащение: компьютер с доступом к сети интернет, телевизор или проектор, раздаточный материал (приложение 1). Разработка урока английского языка с применением ИКТ по теме «Media influence on children» Данный урок разработан на основе видеофрагментов из сети Интернет по теме «Влияние средств массовой информации на психику детей». Видеофрагмент взят с портала you tube «Media influence on children. Part 1-2» ( http://www.youtube.com/watch?v=BPHtGTaHhUY; http://www.youtube.com/watch?v=R8cldmrzOIY). Место урока в учебной программе: Данный урок является дополнением к урокам в разделе «TV or not TV». В УМК “New Millennium English” для 11 класса на изучение данной темы отводится 8 часов. Предлагаемый урок можно провести как заключительный урок по теме за счет 1 часа урока “Express yourself” по теме “TV or not TV”. Цели:
Задачи:
Знания, умения, навыки, которые актуализируют/приобретут/закрепят ученики в ходе урока:
Оборудование урока: компьютер с доступом к сети интернет, телевизор или проектор, раздаточный материал (приложение 1). Структура урока
Ход урока
Цель: подготовить и настроить учащихся на урок. Teacher: Good morning! How are you?
Цель: повторить материал по изучаемой теме. Teacher: Every day we watch different programs and tones of commercials and don’t think of its influence on us. Can you tell me pros and cons of TV? Pupils: pros – TV is a good way of entertaining. It helps us to learn new information in an interesting way. It’s a good way of killing free time. Cons – there are lots of violent and unnecessary programs (trash) on TV, it’s a passive way of thinking. While we watch TV our brains don’t work.
Цель: ознакомить учащихся со структурой урока, его темой и мотивировать учащихся на работу. Teacher: Now, tell me please, does the media influence on people, especially on children? Pupils: Yes, of course. It has a great impact on them. Teacher: And tell me please what would be the theme of the lesson? Pupils: The theme of the lesson is “Media influence on children”. Teacher: That’s right. Today we will watch the film about it. Guess the main objective of the lesson. Pupils: The objective can be – to learn some new words on the topic and get new information about influence of TV on children’s psyche by means of the English language.
Цель: уметь понимать основную информацию в воспринимаемом на слух тексте, определять его основную тему. Примечание: Видеофрагмент взят с портала you tube «Media influence on children. Part 1-2» ( Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=BPHtGTaHhUY; Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=R8cldmrzOIY) Teacher: Very good. And now we watch the whole scene and then you answer the questions in ex.1 Примечание: Здесь и в дальнейшем упражнения берутся из специально разработанного приложения к уроку (приложение 1 упр.1).
Примечание: учащиеся просматривают фрагмент фильма и отвечают на поставленные вопросы. Pupils: 1.This film is about media influence on children. 2. We watched the experiment with photos of different people. Children choose the photo they like most of all and explain their choice. As a result they choose the photos most highly advertised on TV.
Цель: узнать новую лексику по теме «Телевидение». Teacher: Now, let’s learn some new words on this topic in ex.2. Let’s read them and their translation.
Цель: уметь полностью понимать информацию в воспринимаемом на слух тексте; уметь представлять новую информацию в виде схем (mind maps). Teacher: Now watch the whole scene again and answer the questions in ex.3 (приложение 1 упр.3):
Примечание: Учащиеся смотрят видеофрагмент еще раз, отвечают на вопросы и организуют ответы в форме mind map. Pupils: 1. People around you, different cultures, social studies, political views, the media. 2. It influences the way we dress, what music we listen to, the way we talk, what we say, what preferences we have, the food we eat. 3.newspapers, internet, magazines, roadside advertisement, telephones, movies, television.
Teacher: Very good. The following task is to fill in the gaps in the sentences in ex.4 (приложение 1 упр.4). Use the new words. We will watch the scene again if necessary.
Примечание: Учащиеся заполняют пропуски в предложениях и, при необходимости, просматривают фрагмент еще раз. Pupils: 1. The study shows that children who watch television violence and play violent video games are more likely to have high levels of aggression and commit irrational behavior than those who are not exposed to these facts. 2. Here is a direct correlation between the weight and the number of hours a child spend on television.
Цель: Делать сообщение по услышанному тексту; выражать и аргументировать свое отношение к увиденному. Teacher: Good. Now answer my question please. What do you think of this picture? What can it symbolize? Примечание: учитель предлагает учащимся поразмышлять над изображением, взятом из фильма. Pupils: It can symbolize the media that influences our brains and our lives. It reveals the main attitude of the media giant to people. People are only the source of income for them. They don’t think about the impact they bring. And people become like zombies who buy products in the chain: media – income.
Цель: Объяснить учащимся домашнее задание. Teacher: Now write down your home task. It is to write an essay: “Media influence on our lives”
Цель: Подвести итоги урока. Teacher: What have you learnt at the lesson? Pupils: Today we have watched the film about media influence on our lives and learnt its negative effect on children. Используемые источники http://www.youtube.com/watch?v=BPHtGTaHhUY http://www.youtube.com/watch?v=R8cldmrzOIY (Приложение 1) Media influence on children
Watch the whole scene then answer the questions:
Watch the whole scene again and answer these questions:
Fill in the gaps in the sentences below. Watch the scene again if necessary.
What do you think of this picture? What can it symbolize? |