Рабочая программа дисциплины TOEFL iBT (раздел Writing)
(направление подготовки 080200.62 «Менеджмент» (бакалавр)
Цели и задачи дисциплины (модуля):
Цель курса: подготовка студентов к сдаче экзамена TOEFL iBT, направленная на обучение не только тому, как сдавать экзамен, но и непосредственно языку в объёме, необходимом для общения и обучения в академической среде.
Задачи:
формирование и/или совершенствование навыков аудирования, а именно: рецептивных (умение воспринимать услышанное), продуктивных (умение передать содержание) и рефлексивных (умения анализировать, оценивать, обобщать, систематизировать услышанное);
развитие умения понимать и различать тексты разного характера и стиля (диалоги, академические лекции), умения предугадывать, предвидеть структуру и построение текста (сравнение, контраст, дефиниция и т.п.), а также понимать его содержание, основную идею и смысл текста;
знакомство студентов с реалиями американской жизни, а также культурой, географией, политикой и т.д.;
совершенствование грамматических навыков;
совершенствование навыков устной речи, обучение построению краткого логически связного высказывания, синтезу информации для представления в виде монолога, а также культуре речевого общения;
формирование навыков письменной речи, в том числе написания эссе.
2. Место дисциплины в структуре ООП: Курс «TOEFL iBT» рассчитан на 1-4 семестры (всего 180 часов на 1 семестр (54 часа аудиторных занятий, 122 часа самостоятельной работы и 4 часа КСР). Курс является логическим продолжением таких дисциплин, как «Иностранный язык», «Аудирование» и «Чтение 1 уровня». Актуальность курса обусловлена необходимостью подготовки студентов к сдаче экзамена, который является обязательным условием для поступления в университеты США, Канады, Австралии и других стран мира. Кроме того, сдача TOEFL необходима для участия во многих программах стажировки и работы за рубежом. Некоторые научные и профессиональные сертификационные программы также требуют от претендентов сдачи TOEFL. 3. Требования к результатам освоения дисциплины (модуля):
Изучение дисциплины (модуля) направлено на формирование следующих компетенций:
овладение иностранным языком на уровне, обеспечивающим эффективную профессиональную деятельность (ОК-14);
умение логически верно, аргументировано и ясно строить устную и письменную речь (ОК-6)
В результате изучения дисциплины студент должен следующее:
знать: реалии американской жизни, культуру, географию, политику, экономику и т.п. в объёме, необходимом для сдачи экзамена;
особенности академической среды;
грамматические и синтаксические структуры
уметь: быстро и грамотно делать записи для последующего их использования при ответах на вопросы;
выделять основное и детали в текстах;
синтезировать информацию;
критически мыслить;
перефразировать;
логично и ясно мыслить, аргументированно и связно излагать свои мысли;
писать эссе
владеть: стратегиями, необходимыми для сдачи экзамена TOEFL
академическим вокабуляром
навыками чтения (разных видов), аудирования, говорения и письма
4. Объем дисциплины (модуля) и виды учебной работы
Вид учебной работы
| Всего часов / зачетных единиц
| Семестры
| 2
| 4
|
|
| Аудиторные занятия (всего)
| 54
|
|
|
|
| В том числе:
| -
| -
| -
| -
| -
| Лекции
|
|
|
|
|
| Практические занятия (ПЗ)
|
|
|
|
|
| Семинары (С)
|
|
|
|
|
| Лабораторные работы (ЛР)
|
|
|
|
|
| Самостоятельная работа (всего)
| 122
|
|
|
|
| В том числе:
| -
| -
| -
| -
| -
| Курсовой проект (работа)
|
|
|
|
|
| КСР
| 4
|
|
|
|
| Реферат (при наличии)
|
|
|
|
|
| Другие виды самостоятельной работы
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Вид промежуточной аттестации (зачет, экзамен)
|
|
|
|
|
| Общая трудоемкость часы
зачетные единицы
| 180
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Содержание дисциплины (модуля)
5.1. Содержание разделов и тем дисциплины (модуля).
Раздел 1: READING and LISTENING
Understanding meaning from context. Understanding the connection of ideas. Understanding details and recognizing paraphrases. Making inferences and drawing conclusions. Summaries and charts. Taking notes. Academic Vocabulary. Раздел 2: SPEAKING
Independent task 1: free-choice response. Independent task 2: paired-choice response. Integrated Tasks (Reading and Listening). Integrated Tasks (Listening). Note-taking. University Life. Academic Topics. Раздел 3: WRITING
Тема 1: Integrated Task. Note-taking. Planning. Writing a topic sentence. Writing supporting paragraphs. Reviewing.
Тема 2: Independent Task. Planning. Writing the introduction. Writing supporting paragraphs. Connecting the paragraphs. Writing the conclusion. Reviewing. Раздел 4: GRAMMAR
Тема 1: The Simple Sentence. Subject-Verb Agreement. Tenses in the Active and Passive Voice. Coordinating Conjunctions in a Simple Sentence. Correlative Conjunctions. Parallelism.
Тема 2: The Compound Sentence. Logical Connectors in a Compound Sentence. Parallelism.
Тема 3: The Complex Sentence. Logical Connectors in a Complex Sentence. The Adjective Clause. Reduction of Adjective Clauses. The Noun Clause. The Subjunctive Mood in a Noun Clause. The Adverb Clause. Conditional Clauses. Reduction of Adverb Clauses.
TOEFL iBT Test Scores
Skill
| Score Range
| Level
| Reading
| 0–30
| High (22–30) Intermediate (15–21) Low (0–14)
| Listening
| 0–30
| High (22–30) Intermediate (15–21) Low (0–14)
| Speaking
| 0–30 score scale
| Good (26–30) Fair (18–25) Limited (10–17) Weak (0–9)
| Writing
| 0–30 score scale
| Good (24–30) Fair (17–23) Limited (1–16)
| Total Score
| 0–120
|
|
Writng Scoring Rubric Independent Writing Scoring Rubric
Score
| Task Description
| 5
| Effectively addresses the topic and task
Is well organized and well developed, using clearly appropriate explanations, exemplifications, and/or details
Displays unity, progression, and coherence
Displays consistent facility in the use of language, demonstrating syntactic variety, appropriate word choice, and idiomaticity, though it may have minor lexical or grammatical errors
| 4
| Addresses the topic and task well, though some points may not be fully elaborated
Is generally well organized and well developed, using appropriate and sufficient explanations, exemplifications, and/or details
Displays unity, progression, and coherence, though it may contain occasional redundancy, digression, or unclear connections
Displays facility in the use of language, demonstrating syntactic variety and range of vocabulary, though it will probably have occasional noticeable minor errors in structure, word form, or use of idiomatic language that do not interfere with meaning
| 3
| Addresses the topic and task using somewhat developed explanations, exemplifications, and/or details
Displays unity, progression, and coherence, though connection of ideas may be occasionally obscured
May demonstrate inconsistent facility in sentence formation and word choice that may result in lack of clarity and occasionally obscure meaning
May display accurate but limited range of syntactic structures and vocabulary
| 2
| Limited development in response to the topic and task
Inadequate organization or connection of ideas
Inappropriate or insufficient exemplifications, explanations, or details to support or illustrate generalizations in response to the task
A noticeably inappropriate choice of words or word forms
An accumulation of errors in sentence structure and/or usage
| 1
| Serious disorganization or underdevelopment
Little or no detail, or irrelevant specifics, or questionable responsiveness to the task
Serious and frequent errors in sentence structure or usage
| 0
| Merely copies words from the topic, rejects the topic, or is otherwise not connected to the topic, is written in a foreign language, consists of keystroke characters, or is blank.
|
Integrated Writing Scoring Rubric
Score
| Task Description
| 5
| A response at this level successfully selects the important information from the lecture and coherently and accurately presents this information in relation to the relevant information presented in the reading.
The response is well organized, and occasional language errors that are present do not result in inaccurate or imprecise presentation of content or connections.
| 4
| A response at this level is generally good in selecting the important information from the lecture and in coherently and accurately presenting this information in relation to the relevant information in the reading, but it may have minor omission, inaccuracy, vagueness, or imprecision of some content from the lecture or in connection to points made in the reading.
A response is also scored at this level if it has more frequent or noticeable minor language errors, as long as such usage and grammatical structures do not result in anything more than an occasional lapse of clarity or in the connection of ideas.
| 3
| Although the overall response is definitely oriented to the task, it conveys only vague, global, unclear, or somewhat imprecise connection of the points made in the lecture to points made in the reading.
The response may omit one major key point made in the lecture.
Some key points made in the lecture or the reading, or connections between the two, may be incomplete, inaccurate, or imprecise.
Errors of usage and/or grammar may be more frequent or may result in noticeably vague expressions or obscured meanings in conveying ideas and connections.
| 2
| The response significantly misrepresents or completely omits the overall connection between the lecture and the reading.
The response significantly omits or significantly misrepresents important points made in the lecture.
The response contains language errors or expressions that largely obscure connections or meaning at key junctures, or that would likely obscure understanding of key ideas for a reader not already familiar with the reading and the lecture.
| 1
| The response provides little or no meaningful or relevant coherent content from the lecture.
The language level of the response is so low that it is difficult to derive meaning.
| 0
| The response merely copies sentences from the reading, rejects the topic, or is otherwise not connected to the topic, is written in a foreign language, consists of keystroke characters, or is blank.
| |