Скачать 152.94 Kb.
|
Ч=ваш Республикин В\ренъ тата ёамр=ксен политикин министерстви Эл\к район\нчи В\ренъ тата ёамр=ксен политикин управлений\ Эл\к район\нчи Юнтапари п\т\м\шле п\лъ паракан в=там шкул Стихван Шавли «В\ёк\н Ваёёа» юптару теми, т\п шух=ш\, сюжеч\ (\ёсен й\рки) урок (6 класс, Т=ван литература) /ёе пурн=ёлакан\: Зоя Ивановна Леонтьева- Эл\к район\нчи Юнтапари п\т\м\шле п\лъ паракан в=там шкулти ч=ваш ч\лхипе литературине в\рентекен, асл= категорилл\ учитель Выр=с Сур=м сали План: Ум с=мах……………………………………………………………………………..3 1. Т\п пай. Стихван Шавли «В\ёк\н Ваёёа» юптару теми, т\п шух=ш\, сюжеч\ (\ёсен й\рки) ………………………………………4 Хыё с=мах……………………………………………………………………………9 Ус= курн= литература…………………………………………………………..10 Хушса пани………………………………………………………………………..11 №1 Япала яч\.................................................................................11 №2 Палл= яч\ - кластер ……………………………………………….12 №3 П\т\млетъ - кластер………………………………………………..12 №4 Глаголсем………………………………………………………….13-14 №5 Таблица-схема «Ваёёа характеристики……………………..15 №6 Синквэйн……………………………………………………………...15 Ум с=мах 6-м\ш класра тем=сене модульл\ в\рентетп\р. «Ырри усала ё\нтеретех» пая в\рентме 7 сехет уй=рн=. С=мах =стал=х\ ыр=па усала уй=рма в\рентет. Йыв=рл=хсене ёир\п к=м=лл=, мал \м\тл\ ёын анчах ё\нтерет. Этем хал=ха юр=хл= ёын пулас \м\тпе пур=нать. Ч\лхе – хал=х =сне, п\л\вне, к=м=лне упракан пурл=х. Т=ван ч\лхес\р наци аталанаймасть. Ч\лхе – икс\лми пуянл=х, =на \м\р\пех в\ренмелле. Лирика хайлав\сенче ёыравё=сем ч=ваш ч\лхин илем\пе, ян=равл=х\пе сав=нса мухтанаёё\, т=ван ч\лхене тиркекен, унш=н т=р=шман ёынсене пит- леёё\. Ёын х=й\н т=ван ч\лхипе калаёмасть пулсасс=н чысне ёухатать. «Ырри усала ё\нтеретех» пайри п\р урок Стихван Шавли ёырн= «В\ёк\н Ваёёа» хай- лавпа ёых=нн=. Урок теми: Стихван Шавли «В\ёк\н Ваёёа» юптару теми, т\п шух=ш\, сюжеч\ ( \ёсен й\рки ). Тем=на уёса пама ё\н\ технологипе ус= курат=п. Стандарт, программа к=ларса т=ратн= задач\сене пурн=ёлама хам=н \ёри т\рл\ технологисемпе ус= курат=п. Урока традицие к\мен ё\н\ технологи элеменч\семпе ус= курса ирттер-т\м. Урокра информацилле коммуникативл= технологин элеменч\семпе те, текста тишкермелли ё\н\ технологи элеменч\семпе те ( кластерпа, синквэйн-па ), тренинг элеменч\семпе те пултарн= таран ус= курма т=р=шр=м. Т\п пай Урок теми: Стихван Шавли «В\ёк\н Ваёёа» юптару теми, т\п шух=ш\, сюжеч\ (\ёсен й\рки). Урок т\с\: хайлава вуласа тишкермелли ё\н\ технологи элеменч\семпе ус= курн= урок. Сап=рл=х (воспитани) т\ллев\: Мухтанч=к, м=н к=м=лл= ёынсене питлесе анне ч\лхине хисеплеме, с=пайл= пулма в\рентесси. П\лъ т\ллев\: 1. Хайлав т\сне пал=ртасси. 2. Хайлав темине, т\п шух=шне, сюжет й\рне тупма пул=шасси. 3. Ваёёа с=нарне характеристика парасси. Аталантару (эстетика) т\ллев\: 1) С=нарл= с=мах илемне ас=рхама в\рентесси: «тупр\ё хайхисем ч\лхе», «ч=н ана ёинчи м\лке», «ё=варти пирус турта». 2) Вулан= хайлава хак пама в\рентесси. Урок мел\семпе меслеч\сем: учитель с=мах\; урок темипе т\ллевне п\лтерни; ёыравё= ёинчен к\скен калани, к\некесемпе паллаштарни; хайлава п=хмас=р вулани; словарь \ё\; хайлава харп=р х=й т\лл\н =шра вулани; сас=па илемл\ вулаттарни; рольсемпе вулани; текстри япала яч\семпе \ёлесе тем=на тупма в\рентни; текстри палл= яч\сем тем=на уёса пама пул=шнине к=тартасси; Ваёёа с=нарне тишкерсе кластер туни; произведенире пулса иртекен \ёсен й\ркине шарж мел\пе ъкерн\ ъкерч\ксемпе ус= курса каласа парасси (сюжет й\рне тупма пул=шасси); хайлав=н т\п шух=шне пал=ртакан й\ркесене тупса вуласси; Ваёёа с=нарне схема-таблиц=па характеристика парасси; синквейнпа п\т\млетесси. Пуплеве аталантарас х=н=хусем: - таблиц=па, ъкерч\ксемпе ус= курса хайлав т\сне, темине, т\п шух=шне, сюжет й\рне тупма пул=шасси; - ёых=нулл= каласа пама в\рентесси; - рольсемпе выляни; - п\т\млетъ тума в\рентесси. Словарь \ё\: Слущи (служащи) - п\р-п\р учрежденире =с-т=нпа \ёлекен ёын. Ук=лча – ял в\ё\, ял х\рри. Ёатта (диалект с=мах\) – ёат=лти. Вучах (вуёех) – пачах. Х=ла – ула-ч=ла. Эсремет – юр=хс=р. Литература теорий\: Юптару – проз=лла е с=в=лла ёырн= =са в\рентекен ытарл= хайлав; Хавха (пафос) – ёыравё= хайлаври \ёсене, с=нарсене, пурн=ёа м\нле шух=ш-к=м=лпа хакласа ёырни. Шарж – ёын с=нне кул=шла ъкерни. Кур=мл=х хат\р\сем: Стихван Шавли портреч\; Стихван Шавли «+ш= кул= - й\пл\ хул=» Шупашкар, 1965; т\рл\ т\сл\ к=ранташсем; Ваёёа с=нарне уёса пама пул=шакан шарж ъкерч\ксем; илемл\ хайлаври с=махсемпе \ёлен\ таблиц=сем; компьютер; проектор; интерактивл= доска; тест ыйт=в\сем. Урок эпиграф\: Анне чун\ ев\р ёемёе ч\лхене Ан ман=р, ч=ваш ачисем, \м\рне! Виталий Шемекеев Урок юх=м\: Класа й\ркелесси. I. Ч\нни (вызов) – к=с=клантарса яни. Ёула тухсан такампа та т\л пулат=н. П\ринпе калаёсан чун уё=лать, тепринпе калаёсан хурланать. Ак= ман умра ик\ ёын. Шупашкара каякан автобус ёине васкаёё\ ах=ртнех. Х=йсем утн=ёем\н п\р-п\ринпе калаёаёё\. - /нер эп\ кун каёипе таёти ш=т=ка та к\рсе тухн=, где только не был, крутился как белка, вс\ ровно \ёе опоздал. - Хуёа п\лсен не сдобровать, \ёрен к=ларса ярать,- тет тепри. Шкул патнелле ёывхарса пырат=п. Т\л пулн= ёынсене курсан: «Ыр= кун пулт=р»,- тет\п. «Ыр= кун», - теёё\ ачасем те. - Эп каласа пан= эпизод м\нш\н ман чуна хурлантарать-ши? - Ч\лхене ёавнашкал п=сса калаёни аван-и? - Т=ван ч\лхе ёине й\р\нсе п=хакан хут=ш калаёакан («каёрашкасене») анне ч\лхине хисеплеттерме пулать-и? М\нле майпа? М\нле шутлат=р? Ёак ёив\ч ыйту хуравне пире С.Шавли ёырн= «В\ёк\н Ваёёа» юптарура к=тартса пан=. М\нле к=тартн=-ха? Паянхи урокра ёакна татса пама т=р=ш=- п=р. II. Ыйту - хурав: 1) М\нш\н хайлава «В\ёк\н Ваёёа» тесе ят пан=? Тен, ур=хларах ят па- малла пулн=? 2) Юптарури япала яч\сене тупни, тем=на пал=ртни.
? - Ваёёа ? - к\репле ? - тус ? - Наёёа ? - ёул х\рри ? - ёамка ? - ял ? - ч\лхе 3) Текстра х=ш с=мах ытларах т\л пулать? ( Ваёёа - 13, Наёёа – 7, ёул х\рри – 3, к\репле – 3, тус – 2, ч\лхе – 2, ёамка – 2). Учитель п\т\млет\в\: С=мах ытларах Ваёёа пирки пырать. Ёак=нтан урок теми тухса т=рать. Наёёа с=мах 7 хутчен т\л пулать. Апла пулсан, хайлаври т\п с=нарсем Ваёёапа Наёёа. Т=т=ш т\л пулакан с=махсенчен \ё =ёта пулса иртни, м\нпе ёых=нни кур=- нать. (/ё ёул х\рринче пулса иртет, к\реплепе, ч\лхепе ёых=нн=.) 4) -Ваёёа ч=ннипех в\ёк\н-и? Текстри палл= яч\семпе \ёлесе Ваёёа м\нле ёын пулнине пал=ртатп=р. Палл= яч\сем В\ёк\н, пыс=к, ула, х=ла, к=вак, в\ёк\н, лай=х, ёатта (ё=м=лттай, в\ёк\н). Ч=ннипех те, Ваёёа в\ёк\нни кур=нать. П\т\млетъ – кластер в\ёк\н каппайч=к ё=м=лттай Ваёёа каёрашка \ёл\ м=н к=м=лл= Палл= яч\ тем=на уёса пама пул=шать. Ваёёа характерне уёса парать, тытка- лар=шне, шух\шне к=м=лне пал=ртать. 5) Юптарури глаглсем \ё-пуёа м\нле с=нлаёё\? ( Глаголсем хайлавра пулса иртекен \ёсен й\ркине к=тартаёё\). П\т\млетъ: Хайлавра пулса иртекен \ёсен й\ркине сюжет теёё\. Сюжет т\п шух=ша тупма пул=шать. 6) Шарж мел\пе ъкерн\ ъкерч\ксем патне глаголсем тупни, \ё-пуё й\ркине в\ёе-в\ё\н калани. III. 1) Ваёёа характеристики.
2) «В\ёк\н Ваёёа» хайлав юптару пулнине ёир\плетсе пани. - Хайлавра т\п с=нарсем пур-и? - Хайлавра сюжет аталанать-и? - Хайлав пире пурн=ёра м\нле пулма в\рентет? ( Пурн=ёра Ваёёа пек пулмалла мар, т=ван ч\лхене хисеплемелле.) Ваёёа пек в\ёк\н ёатта, Тух эс т\тт\мрен ёутта! Шух=шла ёакна, =сла: Лай=х в\рен выр=сла! Аннъ пан= ч\лхерен Ан в=тан эс ъл\мрен! Унс=р=н ятна яран, Ёамкуна та ёаптаран. 3) - Эпир хам=р ума м\нле т\ллев лартр=м=р? - Т=ван ч\лхе ёине м=н к=м=лл=н та й\р\нсе п=хакан ёынсене анне ч\лхине хисеплеттерме пулать-и? ( Пулать. Й\плесе, питлесе, =шш=н кулса, в\рентсе… +ш= кул= - й\пл\ хул= ёынна тър\ ёул ёине тухма пул=шать.) IV. 1) Ваёёа с=нар\пе автор м\н каласш=н пулн=? 2) - Ачасем, хал\ ёак хайлава хам=р =нланн= пек п\т\млет\п\р. - Х=ш с=мах темиёе хутчен те т\л пулч\? (Ваёёа. +на п\ррем\ш й\ркене ёырса хур=п=р). СИНКВЭЙН Япала яч\ Ваёёа 2 палл= яч\ в\ёк\н, ё=м=лттай 3 глагол мухтанать, манать, ёатлаттарсан тар=хать Предложени т=ван ч\лхерен ан в=тан, Синоним каппайч=к (метафора) 3) Учитель п\т\млет\в\: - Т=ван ч\лхе пуласл=х\, ачасем, сир\нте. Анне чун\ ев\р ёемёе ч\лхене, Ан ман=р, ч=ваш ачисем, \м\рне! П\т\млетъ: Ачасен п\л\вне хаклани. Маттуррисене пал=ртни. Т=р=шакан- нисене хавхалантарни. V. Юптар=ва п=хмас=р в\ренмелле. Хыё с=мах Информацилле технологи элеменч\семпе ус= курса хайлава Стихван Шавли м\нш\н «В\ёк\н Ваёёа» тесе ят панине п\лт\м\р. Ёакна тупма текстри япала яч\семпе \ёлеттерт\м. Ваёёа с=мах – 13, Наёёа – 7, ёул х\рри – 3, к\репле – 3, тус – 2, ч\лхе – 2, ёамка – 2 хутчен т\л пулать. С=мах ытларах Ваёёа пирки пырать. Ёак=нтан урок теми тухса т=рать. Т=т=ш т\л пулакан с=-махсенчен \ё =ёта пулса иртни, м\нпе ёых=нни кур=нать. Текстри палл= яч\- семпе \ёлесен Ваёёа ч=ннипех те в\ёк\н пулни кур=нать. Кластер с=нарсене характеристика пама, тренинг ( шарж ) хайлав=н сюжетне, \ёсен й\ркине туп-ма пул=шать. Юлашкинчен урока синквэйнпа ус= курса п\т\млететп\р. Ёак урока Эл\к районне к\рекен 3 шкулта ( Пит\шкассинче, Юнтапара, Выр=с Сур=м\нче 6-м\ш класра ирттерт\м. Виёё\ш\ те уё= уроксем. Уроксен- че т\рл\ шкулсенчи ч=ваш ч\лхипе литературине в\рентекенсем, завучсем, ашш\-ам=ш\сем, ас=нн= шкулсенчи пур в\рентекенсем те пулч\ё. Уроксенче ачасем активл= \ёлер\ё, тем=на ё=м=лл=н =нланч\ё. «Ачасем ан-т=хса кайса \ёлер\ё. Т\л\нмелле в=йл= урок пулч\ ку пир\нш\н. «В\ёк\н Ваё- ёа» хайлавпа ачасемпе ёак=н пек \ёлеме пулать тесе них=ёан та шутламан», - тер\ё в\рентекенсем. Урокпа хам та к=м=лл= пулт=м. Урок план\ шкулсенче ч=ваш ч\лхипе литературине в\рентекенсемш\н, асл= в\ренъ заведений\сенче в\ренекенсемш\н ус=лл= пуласса шанат=п. Ус= курн= литература: 1. Антонова З.С., Иванова Н.Г. Т=ван литература. 6-м\ш клас=н в\ренъпе вулав к\неки.Шупашкар, 2001. 2. Антонова З.С., Станьял В.П. Ч=ваш с=махл=х\н в\рентъ меслеч\сем: Ч=ваш шкул\н 5-11-м\ш клас\сенче в\рентекенсем вали. – Шупашкар, 2006. 3. Ермакова Г.А. Постижение тайны слова ( цели преподавания литературы и пути их достижения ). // Вестник Чувашского республиканского института образования. Выпуск I . – Чебоксары, 2001. – С. 84-94. 4. Иванова Н.Г. Ч=ваш литературине в=там шкулта в\рентессин х=ш-п\р ый- т=в\сем. Шупашкар, 2003. 5. Метин П.Н., Мефодьев А.И. Литератур=па хал=х с=махл=х\н =нлав\сем. Шкул словар\. Шупашкар, 1997. 6. Мецерякова М.И. Литература в таблицах и схемах. Москва, 2001. 7. Тимаков В.П. С=мах илемне туйсан… Шупашкар: Ч=ваш к\неке изд-ви, 1980. 8. Ч=ваш литератури программи. Ч=ваш Республикин В\рентъ министер- стви; З.С. Антонова, Н.Г.Иванова, В.П.Никитин ( Станьял ) хат\рлен\. - Шупашкар, 2003. 9. Шавлы С. +ш= кул= й\пл\ хул=. С=в=сем. Шупашкар, 1965. Хушса пани: №1 Япала яч\
№2 Палл= яч\ - кластер В\ёк\н Пыс=к Ула Х=ла К=вак В\ёк\н Лай=х Ёатта ( ё=м=лттай, в\ёк\н ) №3 П\т\млетъ – кластер в\ёк\н каппайч=к ё=м=лттай Ваёёа каёрашка \ёл\ м=н к=м=лл= №5 Таблица-схема «Ваёёа характеристики»
№6 Синквэйн Япала яч\ Ваёёа 2 палл= яч\ в\ёк\н, ё=м=лттай 3 глагол мухтанать, манать, ёатлаттарсан тар=хать Предложени т=ван ч\лхерен ан в=тан, Синоним каппайч=к (метафора) |
Урок теми: Н. Айзманăн «Ăçта-ши ман атте?» Урок теми: Н. Айзманăн «Ăçта-ши ман атте?» пьесипе Д. Суслинăн «Димка ашшĕне шырать» повеçĕнчи ача сăнарĕ | «Удосконалення торгово-посередницької діяльності тов «Акрос»». Актуальність теми Актуальність теми. Зовнішня торгівля є вагомою рушійною силою економічного зростання в будь-якій країні світу | ||
Феминистская теология и гендерные стереотипы в христианстве Традицию и отстаивает Предание (ортодоксы), теми, кто пытается реформировать религиозные институции внутри самих институций (реформаторы)... | Петрушкина Светлана Вячеславовна 9-м ĕ ш класра ирттерн ĕ урок план ĕ. Урок теми П. л\ т ллев.% В?Деменкова =ырнё Туслёх сёвва вуласа: ырё кёмёллёха: юлташлёха: туслёха =ырав=ё м нле кётартнине тупма: ёнланма в... | ||
Литература Тема урока: Урок теми О. Туркай «Оля – Улькка» калав, И. С. Тургенев «Живые мощи», история о Василии Блаженном | Рисовани урок.? Паянхи урок теми% «Юмахри асамлё кайёк»? +ак урокра эпир сир нпе юмах т нчине кайёпёр: юмахри асамлё кайёксемпе паллашёпёр: в сене... | ||
Урок 111 Тема: Римская письменная нумерация На второй карточке – китайская нумерация. Она одна из старейших и прогрессивных, с теми же принципами, что и в современной арабской,... | Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах... Ему. Инстинктивно люди чувствуют, что не разбогатеют, работая за зарплату. В определенной мере именно поэтому их тянет к рынку ценных... | ||
Урок конкурс 10. Интегрированный урок >11. Межпредметный урок 12.... Изменение временных рамок, оптимальный временной вариант –1,5 астрономических часа. (Нерегламентированный урок) | Тема: синергетика наука XX века Причины возникновения синергетики, ее отличия от представлений, выработанных раньше, сравним системы, существующие в природе, с теми,... | ||
Имени И. М. Губкина утверждаю: Первый проректор по учебной работе, профессор В. Н. Кощелев Вмс, в частности с теми, которые применяются в процессах добычи нефти, при ее транспортировке, переработке и т д | Стресс Началось все это очень давно и в той или иной форме, с теми или иными изменениями продолжается по сей день | ||
А. Н. Радищев По делам их судите их России, так и с теми, кто после крушения тоталитарного режима принимал участие в создании первой организации социал-демократической... | Реферат по экологии на тему: «Окружающая среда и здоровье человека» Здоровье это капитал, данный нам не только природой от рождения, но и теми условиями, в которых мы живем | ||
Расписание звонков: 1 урок 00 45 2 урок 55 10. 40 3 урок 10. 50 11.... Муниципальное образовательное учреждение «Домозеровская средняя общеобразовательная школа» расположена по адресу: 162645, Вологодская... | «Симметрия вокруг нас» С теми или иными проявлениями симметрии мы встречаемся буквально на каждом шагу. Внимательно приглядимся к окружающей нас природе.... |