Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2





Скачать 233.4 Kb.
НазваниеПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2
страница1/2
Дата публикации26.01.2014
Размер233.4 Kb.
ТипУчебник
100-bal.ru > Литература > Учебник
  1   2




  1. Методические указания




    1. Выполнение контрольных заданий и оформление контрольных работ

1. Выполнять письменные контрольные работы следует в отдельной тетради. На обложке тетради необходимо написать название дисциплины, группу, вариант, фамилию.

2. Контрольные работы должны выполняться аккуратно, четким почерком. При выполнении контрольной работы в тетради предусматриваются широкие поля для замечаний, объяснений и методических указаний рецензента. Задания контрольных работ перед выполнением следует записывать.

3. Выполненные контрольные работы направляются для проверки и рецензирования в установленные сроки в учебную часть филиала.

4. Если контрольная работа выполнена без соблюдения указаний или не полностью, она возвращается без проверки.
1.2. Исправление работы на основе рецензий

1. При получении от рецензента проверенной контрольной работы внимательно прочитайте рецензию, ознакомьтесь с замечаниями рецензента и проанализируйте отмеченные в работе ошибки.

2. Руководствуясь указаниями рецензента, проработайте еще раз учебный материал. Все предложения, в которых были обнаружены орфографические и грамматические ошибки или неточности перевода, перепишите начисто в исправленном виде в конце данной контрольной работы.

3. Только после того, как будут выполнены все указания рецензента и исправлены все ошибки, можно приступить к изучению материала очередного контрольного задания и его выполнению.
1.3. Учебники и учебные пособия

  1. Андрианова Л.Н., Багрова Н.Ю., Ершова Э.В. Учебник английского языка для заочных технических вузов и факультетов. - М.: Высш.шк., 1972, 1980, 1988, 2002.

  2. Беляева М.А., Королькова В.А. Учебник английского языка для неязыковых вузов. - М.: Высш.шк., 1966.

  3. Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка: В 2 ч. - Минск.: Высш.шк., 1994.

  4. Синявская Е.В., Улановская Э.С., Тынкова О.И. Учебник английского языка для технических вузов. - М.: Высш.шк., 1990.

  5. Морозенко В.В. и др. Английский язык. Программа, методические указания и контрольные задания для студентов-заочников высших учебных заведений (факультетов) неязыковых специальностей. - М.: Высш.шк., 1989.

  6. Ямпольский Л.С., Ятель Г.П., Реголянт Е.Е. Учебник английского языка для технических вузов. - Львов, 1971.


1.4. Образцы выполнения упражнений

Для выполнения контрольной работы №1 необходимо усвоить следующие разделы курса.

1. Имя существительное.

Множественное число. Артикли и предлоги как показатели имени существительного. Существительное в функции определения и его перевод на русский язык.

2. Имя прилагательное.

Степени сравнения имен прилагательных. Конструкции типа the more … the less.

3. Числительные.

4. Местоимения.

Личные, притяжательные, вопросительные, указательные, неопределенные и отрицательные.

5. Форма настоящего (Present) времени группы Indefinite действительного залога изъявительного наклонения. Спряжение глаголов to be, to have в Present Indefinite. Повелительное наклонение и его отрицательная форма.

6. Простое распространенное предложение.

Прямой порядок слов повествовательного и побудительного предложений в утвердительной и отрицательной формах; обратный порядок слов вопросительного предложения.
При выполнении контрольной работы №2 необходимо обратить внимание на следующие разделы курса английского языка.

1. Имя существительное.

Выражения падежных отношений в английском языке с помощью предлогов и окончания –s–.

2. Видовременные формы глагола.

Активный залог группы Indefinite (Present, Past, Future); группы Continuous (Present, Past, Future); группы Perfect (Present, Past, Future).

3. Модальные глаголы:

а) выражающие возможность: can (could), may и эквивалент глагола can – to be able to;

б) выражающие долженствование: must, его эквивалент to have to и to be to; should.

Используйте следующие образцы выполнения упражнений.

Образец выполнения 1 (к упр. I)

1. The students attend lectures and seminars.

Студенты посещают лекции и семинары.

Lectures – множественное число от имени существительного a lecture – лекция.

2. He lectures on economy.

Он читает лекции по экономике.

Lectures – 3-е лицо единственного числа от глагола to lecture в Present Indefinite.

3. My brother’s son is a student.

Сын моего брата – студент.

brothers – окончание притяжательного падежа имени существительного в единственном числе.

Образец выполнения 2 (к упр. III)

1. We received the new equipment last week.

На прошлой неделе мы получили новое оборудование.

received – Past Indefinite Active от глагола to receive – получать.

2. He will be an engineer.

Он будет инженером.

will be – Future Indefinite Active от глагола to be – быть, являться.

3. They have already done this work.

Они уже сделали эту работу.

have done – Present Perfect Active от глагола to do – делать.

Образец выполнения 3 (к упр. IV)

1. He could complete his research in time.

Он смог закончить свое исследование вовремя.

could – модальный глагол, Past Indefinite Tense.

2. He had to help them.

Он должен был им помочь.

had to – эквивалент модального глагола (must) в Past Indefinite Tense.

3. They will be able to do this task.

Они смогут сделать это задание.

will be able to – эквивалент модального глагола (can) в Future Indefinite Tense.
Чтобы правильно выполнить контрольную работу №3, необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка:

1. Страдательный залог – группы Indefinite (Present, Past, Future), группы Continuous (Present, Past), группы Perfect (Present, Past, Future). Особенности перевода пассивных конструкций на русский язык.

2. Простые неличные формы глагола:

Participle I (Present Participle), Participle II (Past Participle).

3. Грамматические функции и значения слов that, one.

Используйте образцы выполнения упражнений.

Образец выполнения №1 (к упр. I)

The students repeated this test yesterday.

Студенты повторили этот тест вчера.

repeated – Past Indefinite Active от глагола to repeat – повторять.

This test was repeated by the students yesterday.

Этот тест был проведен студентами вчера.

was repeated – Past Indefinite Passive от глагола to repeat – повторять.

Образец выполнения №2 (к упр. III)

1. The changes affecting the composition of materials are called chemical changes.

Изменения, влияющие на состав материалов, называются химическими изменениями.

affecting – Participle I от глагола to affect – влиять.

2. Heat is radiated by the Sun to the Earth.

Тепло излучается Солнцем на Землю.

radiated – Participle II от глагола to radiate – излучать.

Образец выполнения №3 (к упр. V)

1. One should agree that that experiment was of great importance for our research.

Следует согласиться, что тот эксперимент имел большое значение для нашего исследования.

one – формальное подлежащее

that – союз что

that – указательное местоимение

2. This vocabulary is too old. I need a new one.

Этот словарь – устаревший. Мне нужен новый.

one – слово-заместитель (заменяет существительное dictionary).
Чтобы правильно выполнить контрольную работу №4, необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка:

1. Сложные формы инфинитива (Passive Infinitive, Perfect Infinitive). Обороты, равнозначные придаточным предложениям: объектный инфинитивный оборот, субъектный инфинитивный оборот.

2. Независимый (самостоятельный) причастный оборот.

3. Условные предложения.

Используйте образцы выполнения упражнений.

Образец выполнения №1 (к упр. I)

1. We want the new car to be produced by February.

Мы хотим, чтобы новый автомобиль был выпущен к февралю.

to be produced – Indefinite Infinitive Passive от глагола to produce производить.

2. They were glad to help him to carry out his research.

Они были рады помочь ему провести исследование.

to help – Indefinite Infinitive Active

to carry out – Indefinite Infinitive Active

3. Millions of people are recorded to have taken part in elections.

Зарегистрировано, что миллионы людей приняли участие в выборах.

to have taken part – Perfect Infinitive Active от глагола to take part – принимать участие

Образец выполнения №2 (к упр. II)

1. This lecture is said to be very important for our experiment.

Говорят, что эта лекция очень важна для нашего эксперимента.

this lecture to be – субъектный инфинитивный оборот.

2. We expect this young scientist’s work to lead to a new discovery in the field of optics.

Мы ожидаем, что работа этого молодого ученого приведет к открытию в сфере оптики.

this young scientist’s work to lead – объектный инфинитивный оборот.

Образец выполнения №3 (к упр. III)

New technological processes having been developed, new types of equipment have been installed in the shop.

Когда были разработаны новые технологические процессы, в цехе было установлено новое оборудование.

Образец выполнения №4 (к упр. IV)

1. If scientists use the new methods, they will have better results.

Если ученые будут использовать новые методы, они получат хорошие результаты. (I тип условных предложений, реальное условие в будущем времени).

2. If the quality of the equipment were higher, the results of the experiment would be more accurate.

Если бы качество оборудования было выше, то результаты эксперимента были бы более точными. (II тип условных предложений, нереальное условие в настоящем времени).

3. If you had translated the article, you could have used this information in your work.

Если бы вы перевели статью, вы бы смогли использовать эту информацию в вашей работе. (III тип условных предложений, нереальное условие в прошедшем времени).

2. Контрольные работы
2.1. Контрольная работа № 1
Вариант 1
I. Запишите в алфавитном порядке буквы в следующих словах, дайте транскрипцию и перевод этих слов.

ceiling, window, chair, word, question, colour, light, eight, high, English.
II. Перепишите данные слова, определите, по каким правилам они читаются (4 типа чтения английских гласных букв в ударных слогах).

cat, bunch, rice, will, chest, sister, frost, lick, sly, pace, from, luck, cry, chat, shy, sky, hale, rose, spine, vine, maze, pan, term, third, stern, care, pure, fare, world, style, form, store, rare, sere, gyps, bone, tube, fired, lot, mire, lend, pie, see, send, beef, Spain, Sam, lane, leave, beat.
III. Образуйте форму множественного числа следующих существительных и распределите их по соответствующим колонкам таблицы, учитывая произношение окончаний этих существительных во множественном числе.

cliff, brush, song, room, bath, spot, pen, rose, record, baby, church, book, fox, meal, proof, bridge, potato, boy, mirage, cat, nose, peach, girl, bus, fork, desk, shirt, class.

[ s ]

[ iz ]

[ z ]

cliffs

……

……


IV. Запишите данные предложения, поставив глагол и существительное во множественное число.

This is my dog.

This is my pen.

This is a bag.

This is a computer.

This is a table.

This is a knife and that is a spoon.

This is a man and that is a boy.
V. Заполните пропуски артиклями a, an или the, где это необходимо, переведите предложения на русский язык.

1. Your address book is on … table. 2. Purple is … nice colour. 3. America is … big country. 4. What colour is … telephone? 5. Where are … envelops? 6. This is … egg. 7. Where is … post office? 8. This is … way to school. 9. Tom is … good boy. 10. This is my … room. … room is large and clean. 11. I’m … doctor. I’m at … home now.
VI. Задайте общие вопросы к данным предложениям и дайте на них краткий утвердительный и отрицательный ответы; поставьте данные предложения в отрицательную форму.

Tom is a doctor.

They are students.

He is at school.

This is my pen.

These are tables.
VII. Поставьте вопросы к выделенным словам.

My friend is a teacher. (3)

Her name is Mary. (2)

Bess is a good pupil. (2)
VIII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму, переведите предложения на русский язык.

Please, close the book now.

Please, put that cup on this table.

Copy out this text.

Read exercise one.

Open your book, please.
IX. Заполните пропуски местоимениями, необходимыми по смыслу.

1. A friend of _____ is a lawyer.

a) mine; b) me; c) my

2. Ted is a schoolboy. _____ marks are good.

a) he; b) his; c) him

3. There isn’t _____ water in the glasses.

a) no; b) some; c) any

4. She’s got _____ classical music records.

a) any; b) some; c) the

5. Chicago is famous for _____ high buildings.

a) his; b) it’s; c) its
X. Напишите по-английски:

3; 3rd; 21; 48; 83; 99; 100; 134; 304; 938; 13,267; 21,975; 10,849, 391; 11,834th; 50th; 137th, 1st.
XI. Напишите степени сравнения данных прилагательных.

sad, happy, far, honourable, bad, strong, famous, hot, large, high, many.

Вариант 2
I. Запишите в алфавитном порядке буквы в следующих словах, дайте транскрипцию и перевод этих слов.

size, type, spell, life, fine, please, game, German, large, party.
II. Перепишите данные слова, определите, по каким правилам они читаются (4 типа чтения английских гласных букв в ударных слогах).

line, pin, pine, dene, man, dent, Ann, nine, same, bet, bad, dine, did, May, fit, vet, bay, sat, tilt, file, ease, tin, veal, slip, stay, gate, shame, dish, shave, these, theme, faith, pencil, black, clean, give, mine, cage, gang, sling, far, skirt, tape, ugly, rudder, hard, worm, worship, cure, thirsty, icy, here, bare.
III. Образуйте форму множественного числа следующих существительных и распределите их по соответствующим колонкам таблицы, учитывая произношение окончаний этих существительных во множественном числе.

fly, kiss, tomato, bench, teacher, toy, body, strawberry, country, film, bag, page, cap, army, match, test, tie, cup, student, spoon, friend, dress, camera, ring, egg, flower, grape, stamp.

[ s ]

[ iz ]

[ z ]

……

……

girls


IV. Запишите данные предложения, поставив глагол и существительное во множественное число.

This is a book

This is his friend.

This is a cap.

This is a map.

This is a notebook.

This is a sofa and that is a bed.

This is a dog and that is a cat.

V. Заполните пропуски артиклями a, an или the, где это необходимо, переведите предложения на русский язык.

1. That’s … text. … text is long. 2. Moscow is … fine city. 3. Billy is … good boy. 4. I’m … engineer. 5. What colour is … floor in your room? 6. London is on … river Thames. 7. Where’s … Room Six? 8. Where is … yellow tie? It’s on … bed. 9. They are … good engineers. 10. This cup is not … red. It’s … yellow.
VI. Задайте общие вопросы к данным предложениям и дайте на них краткий утвердительный и отрицательный ответы; поставьте данные предложения в отрицательную форму.

We are in his room.

This is his car.

He is Russian.

These are my books.

Jane is in Moscow.
VII. Поставьте вопросы к выделенным словам.

The walls in my room are yellow. (3)

It is our classroom. (2)

It is an English newspaper. (2)
VIII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму, переведите предложения на русский язык.

Look at the blackboard, please.

Please, take it off the table.

Please, close the door.

Go to the stop.

Put the exercise-book on the table.
IX. Заполните пропуски местоимениями, необходимыми по смыслу.

1. This is Mr. Simpson. And this is _____ daughter.

a) her; b) she; c) hers

2. Your hands are dirty. Wash _____, please.

a) they; b) them; c) it

3. They help _____ mother.

a) them; b) their; c) theirs

4. There isn’t _____ coffee in the cup. It’s empty.

a) some; b) any; c) other

5. Is this book _____ or _____ ?

a) your/mine; b) yours/my; c) yours/mine

6. _____ is a doctor.

a) she; b) her; c) herself
X. Напишите по-английски:

5; 5th; 28; 30; 67; 96; 282; 471; 573; 1546; 1478; 3,224; 12,785; 3,045,788; 29th; 30th; 67th; 7,852nd.
XI. Напишите степени сравнения данных прилагательных.

near, old, brilliant, little, polite, slow, good, cheap, young, remarkable, tall.

Вариант 3
I. Образуйте от прилагательных существительные, используя следующие суффиксы – ness –, – th – , – dom –, – (i)ty – , – ance – , – ence – , – age – ; переведите существительные на русский язык.

Dark; hard; able; near; white; present; strong; probable; distant; long; wide; proper; free; wise; kind; electric; short; different.
II. Напишите глаголы, от которых были образованы данные слова. Укажите, с помощью каких суффиксов были образованы эти слова.

Competition, completion, production, action, imitative, growth, meeting, regulative, pressure, writer, movement, punishment, resistance, significance, opening, correspondence, measuring, permissible, profitable, changeable, resistant, coexistent, conscientious, contemptuous.
III. Вставьте вместо точек some, a, an, any и переведите предложения на русский язык.

1. There’s … bread on the table. 2. There’s … orange on the plate. 3. Is there … bread? 4. I haven’t got … mushrooms. 5. I’ve got … apples. 6. There is … beautiful woman in the window. 7. Would you like … coffee? 8. We haven’t got … milk or sugar. 9. Have you got … money? 10. I need … new batteries for my radio.
IV. Заполните пропуски местоимениями, переведите предложения на русский язык.

1. She washes … hands and face.

2. We invited Liz to stay with … in … house.

3. That is his book. Give … to him.

4. Look at them! … are playing like kids.

5. We know … well. They are friends of … .
V. Переведите на английский язык.

3; 15; 30; 51; 112; 201; 946; 10,575; 576,276; 1,022; 0,85; ¼; 2/3; 25/6; 9 мая 1945 года; 23 февраля 1954 года; 7 января 1865 года.
VI. Поставьте прилагательные в следующих предложениях в сравнительную или превосходную степень и переведите данные предложения.

1. Moscow is (large) than Kiev. 2. Henry is (tall) of all. 3. December 22 is (short) day of the year. 4. He is (good) student in the group. 5. This is (beautiful) house in the city. 6. The Volga is one of the (long) rivers of Russia. 7. Agatha Christie is one of the (famous) English writers. 8. Their house in the country is (little) comfortable than their flat in the town. 9. January is (cold) than March.
VII. Поставьте вопросы к следующим предложениям:

1) общий вопрос;

2) вопрос к подлежащему;

3) специальные вопросы;

4) альтернативный;

5) разделительный.

John is a student.

The blackboard is on the wall of our classroom.

The expedition is in Africa.
VIII. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

LONDON

London is the capital of Great Britain. It lies in the South East of England on both banks of the river Thames. London is one of the largest cities in the world and the largest port and industrial town in England. London is more than twenty centuries old.

The heart of the capital is the City. The territory of the City is only about one square mile, but it is the financial and business centre of the country. It contains almost all important English banks and offices.

The West End of London is famous for its beautiful monuments and palaces, fine parks, fashionable shops and big hotels. The East End is quite different from the West End. It is the district of factories, plants and docks.

There are many places of interest in London. One of them is Trafalgar Square with the Nelson monument 185 feet high. Buckingham Palace is the royal residence. Westminster Abbey is one of the most beautiful buildings in London. It contains the memorials of many famous citizens of Britain. Across the road from Westminster Abbey are the Houses of Parliament, the seat of the British government. The Tower of London is one of the most interesting places in London. It was a fortress, a royal residence, a prison, now it is a museum. London is also famous for its green parks. Hyde Park is the most popular of them.

2.2. Контрольная работа № 2
Вариант 1
I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык.

1. Students get a higher education at the institutes and universities.

2. Most of London’s places of interest are to the north of the river Thames.

3. A well-known scientist works at this plant.

4. My friend’s son works at the Ministry of Foreign Trade.
II. Запишите данные предложения:

а) в прошедшем времени (Past Indefinite);

б) в будущем времени (Future Indefinite).

1. They have a big house in the country.

2. His mother has a nice garden.

3. I am very busy.

4. The children are at school.
III. Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. This group will go to the theatre next month.

2. He came home later than usual yesterday.

3. Next Monday we’ll be working only five hours.

4. The staff of the laboratory is finishing the work on the apparatus.

5. We shall have finished the work tomorrow by 5 o’clock.

6. He has received a letter.
IV. Поставьте вопросы к данным предложениям, начиная с вопросительного слова в скобках.

1. His brother graduated from the Institute 2 years ago. (when)

2. They will equip the laboratory with the apparatus. (what)

3. For a year foreign specialists were studying Russian experience in chemical industry. (how long)

4. He has refused to do this work because he has no time now. (why)

5. His friend learns French at the Institute. (who)
V. Употребите глагол-сказуемое в следующем предложении в соответствующем времени, добавив необходимые обстоятельства времени (yesterday; next week; now; all the day yesterday; since; when I came; tomorrow by 5 o’clock).

Переведите предложения.

They discuss questions at the office.
VI. Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент и определите его видовременную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. Energy can exist in many forms.

2. The chemists may use the reactor to analyse various substances.

3. The engineer will have to explain this difficulty.

4. You should follow all the important scientific researches in your field.

5. He had to investigate a series of accidents.
VII. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

DISCOVERY OF VOLTA

In the beginning of the year 1800 Volta made the first electric battery. He made it of copper and zink disks which he placed alternately. Above each pair of disks he placed a piece of wet cloth.

This first battery was a form of “dry battery”. Later Volta made a wet battery. Thus Volta showed that by bringing two different metals into contact he could produce an electrical charge. He discovered by experiments that he could produce a continuous flow of electricity.

He discovered the electric current and with this discovery a new era began in electric inventions.

Вариант 2
I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык.

1. He discusses a lot of questions at the office.

2. These airplanes cross the Atlantic in about 10 hours.

3. My brother’s friends passed all examinations well.

4. These students attended lectures yesterday.
II. Запишите данные предложения:

а) в прошедшем времени (Past Indefinite);

б) в будущем времени (Future Indefinite).

1. They have a big house in the country.

2. These students have five examinations.

3. The child is 10 years old.

4. The workers are at the factory.
III. Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. They have just seen the accident in the street.

2. They will have completed the experiment by the end of the year.

3. Now they are organizing another kind of work at their laboratory.

4. Yesterday at the meeting this man was sitting next to me.

5. The first underground travel in the world took place in 1863 in London.

6. At the end of May the students will be preparing for their examinations.
IV. Поставьте вопросы к данным предложениям, начиная с вопроситель-ного слова в скобках.

1. He failed in chemistry, because he was not ready for it. (why)

2. These schoolchildren will leave school next year. (when)

3. The writer wrote a new book about his travelling to the North. (who)

4. They are discussing the plans of the next year. (what)

5. They have just furnished their new flat. (who)
V. Употребите глагол-сказуемое в следующем предложении в соответствующем времени, добавив необходимые обстоятельства времени (yesterday; next week; now; all the day yesterday; since; when I came; tomorrow by 5 o’clock).

Переведите предложения.

They translate articles at the office.
VI. Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент и определите его видовременную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. A computer should solve complicated problems many millions of times faster than a mathematician.

2. To measure the vast distances between different planets scientists have to use special instruments.

3. He could do this work immediately.

4. They may continue the experiment.

5. The laboratory will have to make important scientific experiments.
VII. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

WAVES AND WAVE – MOTION

We see water waves almost every day, we make use of light waves to see the water waves; we hear sounds by means of sound waves. Wave – motion is everywhere. Water waves, light waves, sound waves, any kind of waves, have one thing in common. They transmit energy through a medium by means of vibrations of the particles, but the medium as a whole is not changed or displaced. The number of complete vibrations per second is called the frequency of the wave-motion. The distance between the top of one wave and the top of the next (or between the bottom of one wave and the bottom of the next) is called the wave-length. To find the speed of the wave-motion we multiply the frequency by the wave-length. This important equation is true for any kind of waves.

Вариант 3
I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием s, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык.

1. The collections of the Historical Museum acquaint visitors with the history of the Russian State.

2. Moscow is one of the world’s cultural and scientific centres.

3. What is your teacher’s name?

4. The researcher states that the new method of work is of great importance for the fulfilment of the plan.
II. Запишите следующие предложения, поставив глаголы, данные в скобках, в соответствующем времени; определите их видовременные формы, переведите предложения на русский язык:

1. My friend (to work) at the factory.

2. This student (to answer) well at the last lesson.

3. The great Russian writer A.S. Pushkin (to be born) in 1799.

4. I (to speak) with my teacher tomorrow after classes.

5. Ten minutes ago I (to hear) a strange noise.

6. What (to be) the weather like today?

7. I just (to finish) work and (to read) a book now.

8. The day before yesterday from ten to half past eleven the students (to work) in the chemical laboratory.

9. Now the scientists (to study) the currents of the Pacific Ocean.

10. By this time tomorrow I (to bring) you the magazine.

11. The weather (to be) bad yesterday.

12. He (to have) a terrible headache ten minutes ago.
III. Поставьте вопросы к выделенным словам.

1. My friends work at the Ministry of Foreign Trade. (3)

2. They are discussing this question now. (3)

3. My friend wrote to me very often last year. (4)

4. They have sent us several telegrams lately. (4)
IV. Употребите глагол-сказуемое в следующем предложении в соответствующем времени, добавив необходимые обстоятельства времени (last year; now; by the end of the next year; since; next month; all the evening tomorrow; when we came …; ).

Переведите предложения на русский язык.

The scientist writes a new book.
V. Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них модальный глагол или его эквивалент и определите его видовременную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. They will be able to create the necessary conditions in the laboratory.

2. He had to come to the laboratory every morning.

3. The assistant has to alter the experimental conditions.

4. You mustn’t cross the street on the red light.

5. You can keep the book as long as you need it.

6. He was allowed to use the mobile experiment.
VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

GEORGE STEPHENSON

George Stephenson was born in a coal-mining district in the north of England. His father worked in a coal mine and he could not send his children to school and they had to begin to work as soon as possible.

Among other things George often carried his father’s dinner to the pit where he watched the steam pump at work.

George liked to make things with his hands. When he was fourteen he assisted his father in the mine and was able to watch more closely the working of the steam pump.

When he was nineteen George determined to learn to read and write so that he could learn more about steam-engines that he was able to find out by watching them at work. Soon he was able to read about the works of James Watt and other inventors. He then began to think out his plan for making a travelling engine.

After careful and patient work he made his first engine and he found that it worked better than any engine that had been made before. Although at first people were against a railway engine, at last Parliament gave permission to build a railway from Darlington to Stockton. After many difficulties the Stockton and Darlington railway was ready for use, and a great crowd of people came to watch the opening of the first railway line. George Stephenson drove the engine at twelve miles an hour and the train reached Stockton safely in three hours.

2.3. Контрольная работа № 3
Вариант 1
I. Запишите данные предложения в страдательном залоге, определите в каждом из них видовременную форму глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1. People speak English in many countries.

2. They will advertise the product on TV.

3. Alexander Bell invented the telephone in 1876.

4. Columbus discovered America.

5. A van has taken the load.

6. They were discussing the report the whole evening.
II. Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1. Before the experiment the substances are mixed in a large cup.

2. The latest surgical instruments were used during this unique operation.

3. The new engine is being tested in the laboratory.

4. It’s a long time since I have visited that town.

5. The street has been widened.

6. I have not made my plants yet.
III. Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них Participle I и Participle II; переведите предложения на русский язык.

1. The rapidly rising steam filled the laboratory within a few seconds.

2. Tools cutting metal should be made of very hard steel and alloys.

3. The substances investigated show quite interesting properties.

4. When heated, a magnet loses some of its magnetism.
IV. Переведите на английский язык причастия, используя глаголы, данные справа; переведите данные словосочетания на русский язык.

1. the theory (доказывающая) the existance of oil in this place;

the theory (доказанная) by numerous experiments and tests;

2. the fibre (усиливающее) the metal;

the metal (усиленный) with fibre.

to prove

to reinforce


V. Перепишите следующие предложения и переведите на русский язык, обращая внимание на разные значения слов that, one.

1. One never knows what may happen.

2. They knew that the building had collapsed.

3. This device is an ordinary one.

4. The remark that he made was of no importance.
VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

D.I.MENDELEYEV (1834-1907)

D.I.Mendeleyev, the explorer of nature, is the greatest chemist of the world. The Mendeleyev system has served for almost 100 years as a key to discovering new elements and its has retained its capacity until now.

D.I.Mendeleyev was the fourteenth, and last child of the Director of the Gymnasium at Tobolsk. At 16 he was taken by his mother to St.Petersburg to seek higher education. He entered the Pedagogical Institute where his father has also studied. In 1856 he took a degree in chemistry and in 1859 he was sent abroad for two years for further training. He returned to St.Petersburg in 1861 as Professor of Chemistry.

In 1868 Mendeleyev began to write a great textbook of chemistry, known in its English translation as the “Principles of Chemistry”.

Вариант 2
I. Запишите данные предложения в страдательном залоге, определите в каждом из них видовременную форму глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1. The Chinese invented paper.

2. Fleming discovered penicillin.

3. Millions of people watch this TV programme.

4. He will leave the ticket on the table.

5. She has finished reading the book.

6. Tourists photographed lots of monuments.
II. Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1. By that time we had already changed our plans.

2. The better results have not been obtained yet.

3. Scientists are studying the currents of the Pacific Ocean.

4. Next Monday we shall be working only five hours.

5. This instrument is preferred to all others.

6. This airplane crosses the Atlantic in about 10 hours.
III. Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них Participle I и Participle II; переведите предложения на русский язык.

1. Being a good conductor, copper is often used in industry.

2. A person beginning some experiment should be very careful and attentive.

3. Heated glass is plastic.

4. Spaceships made of polymers will be much lighter.
IV. Переведите на английский язык причастия, используя глаголы, данные справа; переведите данные словосочетания на русский язык.

1. the scientist (предлагающий) the new classification;

the classification (предложенная) by the scientist;

2. the buildings (покрытые) with special plastic films;

special films (покрывающие) the buildings.

to suggest

to cover


V. Перепишите следующие предложения и переведите на русский язык, обращая внимание на разные значения слов that, one.

1. One should be very careful when crossing the street.

2. He thought that all those things were not important.

3. This apparatus is more powerful than the one installed in our laboratory.

4. I am afraid that he has fallen ill.
VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

CH.V.RAMAN1 (1888-1970)

Raman was an Indian physicist. He created the Indian Academy of Sciences in 1934 and was its president until his death in 1970.

The son of a teacher and lecturer, Raman entered the College in Madras in 1903. When he was eighteen years old he published his first original optical research in the “Philosophical Magazine”. He continued scientific work in his spare time.

In 1917 Raman was offered the professorship of physics at the Calcutta University. He occupied the chair2 from 1917 to 1933. Raman brought3 to Calcutta many talented young Indians to undertake research into optical phenomena, acoustics and other branches of physics.

In 1930 he was awarded the Nobel Prize in Physics.

Пояснения к тексту

1. Raman – Раман

2. to occupy the chair – возглавлять кафедру, заведовать кафедрой

3. broughtзд. привлек

Вариант 3
I. Запишите данные предложения в страдательном залоге, определите в каждом из них видовременную форму глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1. An actor killed President Abraham Lincoln.

2. The French government gave the Statue of Liberty to the American People.

3. They make Volkswagen cars in Germany.

4. Shah Jahan built The Taj Mahal for his wife who died in 1631.

5. They are maintaining constant temperature in the tube.

6. They have already applied new methods in their research.
II. Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Переведите предложения на русский язык.

1. This scientist has found the means of comparing the weights of atoms.

2. When our teacher came to the laboratory, we were carrying out an experiment with a new device.

3. Many difficulties had been overcome before the researcher succeded in working out an alloy with desirable properties.

4. The laboratory assistant wrote down the results of his research.

5. The accuracy capabilities of machine-tools will be improved from year to year.

6. Such crystals are grown in special laboratories.
III. Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них Participle I и Participle II; переведите предложения на русский язык.

1. Squeezed by the ice the steamer could not continue its way.

2. The new materials recommended for bridge construction were described in the article written by our professor.

3. When studying elements Mendeleyev found that they could be divided into nine groups.

4. When burnt coal produces heat.
IV. Переведите следующие словосочетания, обращая внимание на причастия.

профессор, читающий лекцию; методы, улучшающие исследовательскую работу; инженер, знающий два иностранных языка; развивающиеся страны; расширяющиеся газы; университет, основанный Ломоносовым; оборудование, установленное в лаборатории; усовершенствованные методы работы.
V. Перепишите следующие предложения и переведите на русский язык, обращая внимание на разные значения слов that, one.

1. One must apply the material that can be machined easily.

2. The trouble is that they haven’t calculated the exact speed of the car.

3. One never knows what to expect in this case.

4. The properties of gold are different from those of iron.
VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

C.F.POWELL1 (1903-1969)

Powell was a prominent English scientist noted for his techniques and discoveries in particle physics.2

Powell was born in December 1903 in England. His parents were poor and they were determined3 to give their children a good education to increase their opportunities for a better life. In 1921 Powell won a scholarship4 of one of the colleges at Cambridge which he graduated in 1925 with first-class honours in science. He started his scientific career at the Cavendish laboratory headed by Ernest Rutherford. After gaining his scientific degree at Cambridge in 1928 Powell accepted a position5 at the new Physics laboratory in the University of Bristol. Powell spent the rest of his career there advancing to professor in 1948 and director of the laboratory in 1964.

In 1947 Powell’s Bristol group identified a new particle in the cosmic radiation.

In 1950 he was awarded the Nobel Prize for his development of the photographic method and his meson discoveries.
Пояснения к тексту

1. Powell – Пауэлл

2.
  1   2

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Проектно-образовательная деятельность по формированию у детей навыков безопасного поведения на улицах и дорогах города
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель: Создание условий для формирования у школьников устойчивых навыков безопасного поведения на улицах и дорогах
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
«Организация воспитательно- образовательного процесса по формированию и развитию у дошкольников умений и навыков безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель: формировать у учащихся устойчивые навыки безопасного поведения на улицах и дорогах, способствующие сокращению количества дорожно-...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Конечно, главная роль в привитии навыков безопасного поведения на проезжей части отводится родителям. Но я считаю, что процесс воспитания...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Поэтому очень важно воспитывать у детей чувство дисциплинированности и организованности, чтобы соблюдение правил безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Всероссийский конкур сочинений «Пусть помнит мир спасённый» (проводит газета «Добрая дорога детства»)
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Поэтому очень важно воспиты­вать у детей чувство дисциплинированности, добиваться, чтобы соблюдение правил безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...



Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
100-bal.ru
Поиск