Этап урока
| Деятельность учителя на уроке
| Методы и формы
| Деятельность учащихся на уроке
|
I.1.Организационный момент. Приветствие.
2.Фонетическая зарядка.
Слова выписаны на доске.
| Good morning everyone. We have an unusual lesson today. We have many guests, they are English teachers from our republic.
We‘ll participate in “Business Game” on topic “Education”. For that you’ve done a lot of work at home, you’ve researched education systems of the USA, Great Britain and Australia. And today I want you to share your knowledge with your classmates according to the
plan:
to the pl
From the very beginning let’s refresh our vocabulary: free, compulsory, nusery/ kindergarden,
primary, comprehensive,
GCSE, sixth form, “A” level, further education,
degree: B.A., M.A., B.S., M.S., independent school, fees(tuition, payments, taxes), boarding school, public school(US state), single-sex, core subjects, foundation subjects.
|
Хор, цепочка, ученик.
| Приветствуют учителя.
Учащиеся рассажены по группам. 3 группы по 5 человек. Учащиеся 1-ой группы представляет страну Великобританию, 2-ой группы- США, 3-ей группы-Австралию.
4-ую группу Россию представляют гости урока- учителя.
Ученики повторяют хором за учителем, читают по цепочке и переводят, читают отдельные ученики.
|
3. Актуализация знаний(Word-hunt).
4. Речевая зарядка.
| Think of the word which define these expressions:
to finish university
must do
qualification from a university
boys and girls study together
schools only for boys/girls
non-paid schools
schools where students study and live
subjects to examine on
subjects you can choose
parents payments for schools.
Now, name at least 3 words concerning
types of school…
school discipline… how you feel at school… So, you’ve come from different countries and represent your own country’s educational system. But you don’t know each other. I’d like you to meet each other. You may choose your partners. Ask as many questions as you can to get more acquainted.
| Фронтальный опрос.
Фронтальный опрос.
Коллектив-
ная работа.
| Учащиеся определяют значение фраз:
to graduate
compulsory
degree & single-sex public schools
boarding schools
tuition
Учащиеся вспоминают минимум 3 слова, относящиеся к типу школ (public, private, home); дисциплине в школе (strict,“lines”,punishment);
как они чувствуют себя в школе(shy, happy, fear,
confident, bored).
Учащиеся трёх групп обращаются с вопросами к гостям.
-Do you speak English?
-What country are you from?
-What is you name?
-Do you work at school?
-How long have you been working at school?
-What grades of students do you teach?
-Is it difficult to be a teacher?
|
II.Основная часть урока.
1.Контроль навыков аудирования и говорения.
Защита проектов.
Проекты прилагаются.
| Now, let’s pass to your presentations. While listening to the projects please place the following statements under the correct heading.
| Групповая работа.
Каждой группе даётся карточка с одинаковым заданием. Задание проверяется и оценивается.
| Учащиеся из каждой группы защищают свои проекты о системе образования той страны, которую они представляют (это было их домашним заданием).
В это время остальные в группах слушают, смотрят презентации и заполняют карточки. Образец карточки прилагается.
|
2.Совершенство-вание навыков
и умений полилогической речи.
| Let’s ask the Russian group about their education system.
| Коллектив-ная работа.
| Учащиеся из трёх групп задают вопросы гостям-учителям четвёртой группы, представляющим Россию.
-I am …from…
I’d like to know at what age children in your country start going to school.
|
3.Минутка отдыха.
4.Совершенство-
вание навыков говорения.
| На диктофон записаны шумы бассейна, школьной столовой, переменки, урока английского языка, урока физкультуры.
Will you answer my questions now.
-What do you think in what country the education system is more perfect? I mean the age children start and finish school.
-In what country are there the most variety of schools?
-What country’s curriculum do you prefer? Why?
-Is it useful to have extracurricular activities
at school?
- What country is more strict with school discipline?
- In all countries the school leavers may enter the universities to get higher education. But what country do consider to be the most fair?
Imagine that you have to choose a country to study.
Put these factors in order of priority from 1 to 12 (1 is the most important). Which ones would influence you most in making your decision?
Now discuss your list with the other members of your group. Use this tips to help you:
I think
In my opinion
I prefer
I like
I agree
I disagree
…is very important
more
less
I am very impressed by
I was surprised to find out
It doesn’t matter
| Фронтальный
опрос.
Индивидуальная работа.
Групповая
работа.
| Ребята должны отгадать эти шумы.
Учащиеся отвечают на вопросы учителя.
Примеры ответов:
-I think it’s more perfect in the USA. In G.B. children start going to school too early. G.B. has the most variety of schools.
У каждого учащегося для работы имеется такая карточка:
-A variety of schools.
-The duration of a school day.
-The reputation of the school.
-Teachers.
-Extracurricular activities.
-Multiculturism.
-School discipline.
-Tests.
-Choice of subjects.
-The age children start and leave school.
-Holidays.
Сначала каждый ученик ранжирует факторы по мере предпочтительности, потом всё это обсуждается в группах. Варианты ответов:
*It’s great to have an opportunity to choose in which school to study: in state or private or even home. Of course it depends on parential income.
*The longer the school day the better.
*I believe the higher the reputation the better the teachers and the equipment are.
*Teachers must be friendly and good.
*The choice of subjects. There must be subjects needed in life(cooking, wood-working, office skills, Photography).
|
5.Контроль монологической речи.
| Try to share your opinions, impressions about education. What is your ideal school? What country would you like to study in?
Use the phrases written on the board.
| Индивидуальная работа.
| Учащиеся высказываются по теме.
|
6.Совершенство
вание навыков поискового чтения.
| Thanks. It was really interesting to hear your opinions about education. You are real patriots of your country. The fact is that in Britain and Australia
school students practice the so called “Work Experience”. What it means and how it is organized you’ll know from the text.
Read the text in groups.
| Групповая работа.
| Сильный в группе читает вслух для своей группы.
Средние ученики ищут ответы на вопросы.
Слабые учащиеся на этом уроке пока слышат правильное чтение.
|
III.Заключительный этап урока.
Домашнее задание.
Выставление оценок.
| Домашнее задание: работа по тексту индивидуально: слабые читают и переводят;
средние составляют вопросы по тексту;
сильный- пересказ.
|
|
|