Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2





Скачать 240.02 Kb.
НазваниеПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2
страница1/5
Дата публикации05.02.2014
Размер240.02 Kb.
ТипМетодические указания
100-bal.ru > Право > Методические указания
  1   2   3   4   5


Министерство образования и науки Российской Федерации

Федеральное агентство по образованию
Государственное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«РОСТОВСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ»

Leisure Time. Holidays
Методические указания

по практике устной и письменной речи английского языка

(специальность – романо-германская филология)


Ростов-на-Дону

2005

Методические указания обсуждены и утверждены на заседании кафедры английской филологии факультета филологии и журналистики Ростовского государственного университета
Протокол: № 4 от 24.11.2005
Составитель: доц., канд. филол. наук Шкуратова Т.А.
Рецензент: доц., канд. филол. наук Полякова И.М.
Ответственный редактор: доц., канд. филол. наук Николаев С.Г.

Данные методические указания к курсу «Практика устной/письменной речи английского языка» по теме «Свободное время. Досуг. Отпуск» предназначены для студентов 3 курса отделения романо-германской филологии факультета филологии и журналистики.

Методические указания состоят из пяти разделов, каждый из которых имеет свое методическое назначение и относится к различным видам речевой деятельности. В каждый раздел включены тексты, упражнения и задания разной языковой трудности. Это дает возможность преподавателю использовать материал выборочно в зависимости от индивидуальных особенностей аудитории и степени подготовленности студентов.

Основная цель методических указаний - систематизация и расширение словарного запаса студентов с учетом коммуникативных потребностей в их будущей профессиональной деятельности, совершенствование навыков и умений по переводу и интерпретации научно-популярных, художественных, газетных текстов, по передаче информации с использованием необходимого лексического материала, что, в конечном счете, способствует стимулированию устной монологической и диалогической речи, а также грамотности и точности при письме.

Методические указания являются частью комплекса учебного материала по указанной теме и являются тематическим продолжением Урока 1 «Taking a Break» и Урока 3 «Enthusiasms» учебника «Focus on First Certificate» (автор Sue O’Connell, Longman Ltd, 2001), а также Урока 5 «Globe Trotting» учебника «Focus on Advanced English C.A.E.» (автор Sue O’Connell, Longman Ltd, 2001). Основным учебным пособием комплекса является учебник «Progress to Proficiency» (автор Leo Jones, Cambridge University Press, 1994). Тематика разделов перекликается с разговорными темами Урока 1 («Free Time») учебника, что позволяет преподавателю использовать методические указания параллельно с изучением данной темы по учебнику.

Содержание текстов, взятых из произведений английских писателей и прессы, нацелено на расширение страноведческих знаний и кругозора студентов.


Part 1 LANGUAGE FOCUS
1 Study the following words and word combinations and find their Russian equivalents.
Leisure activities Hobbies

Team sports collecting stamps/ coins/ antiques

To get in plenty of sport car maintenance

Individual competitive/ non-competitive sports carpentry

Outdoor activities playing a musical instrument

Birdwatching doing crossword puzzle

Hunting sewing

Indoor activities knitting

Chess/ draughts making pots

Board games (Scrabble, Monopoly) photography

Card games do-it-yourself

dancing

Choosing a route belly-dancing

Hiking/ to go hiking to take up painting

To go on a picnic

Walking tour Going on a holiday

To travel on foot leisure interests

To wander/ to roam/ to stroll/ to rove package

To plan a trip to snap, a snap

Guide-book to have a good time

Light (hand)/ heavy luggage I wish I could get away for a while

Rucksack/ knapsack to be idle

Hamper/ basket to spend holiday “off-season”

Damp proof at odd times (odd moments)

Sleeping-bag it turned out marvellously

The spirit of the journey to escape from

To be open to all impressions to give an idea

An inveterate anti-picnicker to have fun

To be (to get) wet through a busman’s holiday

The things are damp/ soaked funfair

Cooking utensils amusement machines

To get a kettle to boil the national pastime

Tinned food at one’s leisure

Tin-opener leisure centre

Pocketknife to take a ferry

To camp out to laze about

To settle oneself to a meal

Gas-burner Boating/sailing/ yachting

Water-container a south-coast resort

To peel/ to scrape potatoes to make for the open sea

To make a (bon) fire to blow up a dinghy

Odds and ends swimming things (beach wear)

To squat down to supper sun-tan oil

A picnic site peeling nose

Not to sleep a wink to run one’s boat into a quiet nook

Torch/ flashlight to row up (down) the river/ stream

To put up/ to pitch/ to fix a tent to steer

to scull/ to tow/ to punt

Nature to raft

Picturesque safe bathing

Spectacular cliffs

Grove A place to stay

Steep hill pied-à-terres

Meditative silence of the morning self-catering accommodation/a gite

To watch the sun rise and set bed and breakfast establishment (B&B)

To be sprayed by waves breaking on the rocks to be up to three-star standard

Sea fret youth hostel/ residence

The heat is unbearable/ scorching host-family

The beauty of the nature made me breathless landlady
2 Write down all the places that people can stay in on holiday. (Think of as many different types of holiday as possible!) Have you ever been on any of the following types of holiday?

Adventure package

Backpacking pony-trekking

Camping sailing

Cruise sightseeing

Hiking touring


  • Tick the places on your list that you have stayed in yourself.

  • Work with another student. Compare your lists. Then choose one of the places your partner has ticked and find out as much as possible about the holiday(s) concerned.

  • Think about the best and worst holidays you ever had. Where were they and what made them so bad? Tell your partner.


3 Paraphrase the following quotations. Which do you agree with? Why? Discuss them in pairs.
“Some people, for the sake of getting a living, forget to live.”

Margaret Fuller (US journalist and essayist)
“A perpetual holiday is a good working definition of hell.”

George Bernard Shaw (Irish dramatist and writer
4 What do you like to do in your spare time? Use phrases from the language box to discuss in pairs, as in the example.
Preferences
Positive Negative

  • To tell the truth, I think I I don’t like skating at all.

prefer stamp collecting to I like skiing far better.

gardening.

  • Personally, I like reading I’m afraid pottery isn’t my cup of

better than watching TV. tea. I prefer sculpting.


  • On balance, I’d prefer to Television doesn’t really hold my

listen to some good music interest. I’d much rather go to the

rather than play the piano. theatre.


  • Given the choice, I’d sooner I don’t think I’d fancy that.

watch a video than go to the However, embroidery might be nice.

cinema.
A: What do you like to do in your spare time?

B: Personally, I like… What about you?

A: I don’t think I’d fancy that. However,…

5 Build Up Your Word Power
The adjectives below have been grouped in order of increasing intensity. Use them to complete the sets of sentences which follow. Use each adjective only once.
silent
mild
agreeable
undemanding
1.

  • The sound of the fisherman’s voice was barely audible over the roar of the waterfall.

  • The couple’s ……….laughter destroyed the romantic atmosphere of the elegant restaurant.

  • The studio was ……….as the young artist worked at her sculpture.

  • The roar of applause at the end of the concert was ………. .

2.

  • The film is full of violence – I found that seeing it was such a ……….experience that I came out of the cinema feeling completely drained.

  • To my relief, the long train journey was more ……….than I had expected.

  • It was slightly ……….to see that everyone else at the party was younger than me.

  • It was really ……….to see the terrible poverty endured by people living in the shanty town.

3.

  • It’s quite a(n) ……….book, not quite relaxing enough for bedtime reading.

  • After the ……….seven-hour climb, the mountaineers were absolutely exhausted.

  • If you’re not up to strenuous sports, try a(n) ……….activity like gentle walking.

  • To reach safety, the survivors were faced with the ……….prospect of a fifty-mile trek through uncharted jungle.

4.

  • The ……….temperatures of the lake make it unsuitable for snorkeling without a wetsuit.

  • Although it was slightly ………., we enjoyed our sleigh-ride enormously.

  • The ……….conditions made the race track very wet and slippery.

  • If the weather remains ……….I’m going to plant my garden at the end of the week.


6 Underline the correct word in the sentences.


  1. After I was assigned my own personal (instructor, advisor, tutor), he showed me around the gym and explained how the equipment worked.

  2. The fishing (tent, hostel, lodge) was conveniently located within distance of a well-stocked lake.

  3. We enjoyed a lovely packed lunch in the refreshing (isolation, barrenness, solitude) of the fragrant wood.

  4. The group opened their concert with a rousing (rendition, edition, translation) of the hit song that had made them famous.

  5. The film was a real (cliff-hanger, blockbuster, box office hit) –it had the audience gasping in suspense till the very end.

  6. After his 10-mile (pilgrimage, trek, voyage) over rough terrain, John was glad to see the inn come into view.

  7. The (dean, curator, prefect) showed the visitors the new exhibits that had been donated to the permanent collection.

  8. We stood on the (platform, deck, stage) of the liner as it pulled away from the pier.


7 Discuss your weekend plans with your partner. You can use the phrases from the boxes. Tick (√) the boxes to form the phrases. Can you think of one more phrase to go under each heading?


Book

Do

Have

Take
















time to relax













it easy













as on-line crossword













a soothing bath













tickets for a match













an extravagant dinner













a party













close friends over













a table for two













a weekend break



8 Underline the word that best completes each sentence. To what pastime is each group of words related? Can you add one more word?


  1. After missing an easy shot, the player threw her (net, racket, court, umpire) angrily on the ground.

  2. He spends hours in his (camera, darkroom, lens, tripod) every evening developing rolls of film.

  3. Place tour foot in the (saddle, stirrup, bit, bridle) and swing your other lag over the horse’s back.

  4. Because of her fear of heights and the swinging motion of the seats, Linda has never been persuaded to get on (carousel, roller coaster, big wheel, water slide).

  5. My grandmother is a fanatic about her favourite (documentary, chat show, soap opera, cartoon); she laughs and cries with the actors as though they were real people.

  6. Be sure you drain the spinach in the (whisk, grater, saucepan, colander) before you spread it over he sheets of pastry.




  1. Idioms


Match items from columns A and B to make idioms. Then use some of them, in the correct form, to complete the sentences.
A B

1. bring a. of one’s seat

2. read somebody b. the lines

3. face the c. house down

4. let one’s d. beaten track

5. off the e. shoestring budget

6. on a f. music

7. on the g. the house

8. on the edge h. like a book

9. paint i. hair down

10. read between j. the town red


        1. Travellers differ from tourists in that they prefer getting ……….to holidaying at popular holiday spots.

        2. The most amazing thing about this year’s Oscar winning film is that it was made ……….

        3. Don’t believe everything you see in travel brochures; ……….before you make your final decision.

        4. I know she doesn’t really want to come out dancing with us. I can ………….

        5. I can’t believe I got the promotion! Let’s go out and ……….!

        6. To make up for the poor service the restaurant owner told us our drinks were ………..


10 Replace the underlined words and expressions with one of the fixed phrases below. Then, in pairs, use the fixed phrases to make up sentences of your own.
●at least ●at large ●at last ●at present ●at a loss

●at times ●at odds with ●at a standstill ●at a glance ●at a loose end


  1. The trip wasn’t good. The good thing was that we got to visit plenty of interesting ruins. At least

  2. I’m very busy at work right now, but when things relax a bit I’m going to go on a cruise.

  3. Dave is quarrelling with John over that CDs to bring to the graduation party.

  4. Although I love getting lost in a good novel, now and then I just like to sit and listen to classic music.

  5. In the end, I found my passport tucked away in the zipped compartment of my suitcase.

  6. From the sly look on the taxi driver’s face I knew immediately that he couldn’t be trusted.

  7. The 5 o’clock news reported that the escaped prisoner was still on the loose.

  8. Due to the bazaar in the city center, traffic was stopped for two hours.

  9. I’m really not sure what to do with myself now that the Christmas holidays are here.

  10. Steven invited some friends over and was totally confused as to what to offer them to eat.
  1   2   3   4   5

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Проектно-образовательная деятельность по формированию у детей навыков безопасного поведения на улицах и дорогах города
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель: Создание условий для формирования у школьников устойчивых навыков безопасного поведения на улицах и дорогах
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
«Организация воспитательно- образовательного процесса по формированию и развитию у дошкольников умений и навыков безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель: формировать у учащихся устойчивые навыки безопасного поведения на улицах и дорогах, способствующие сокращению количества дорожно-...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Конечно, главная роль в привитии навыков безопасного поведения на проезжей части отводится родителям. Но я считаю, что процесс воспитания...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Поэтому очень важно воспитывать у детей чувство дисциплинированности и организованности, чтобы соблюдение правил безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Всероссийский конкур сочинений «Пусть помнит мир спасённый» (проводит газета «Добрая дорога детства»)
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Поэтому очень важно воспиты­вать у детей чувство дисциплинированности, добиваться, чтобы соблюдение правил безопасного поведения...
Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...

Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах «Добрая дорога детства» 2 iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...



Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
100-bal.ru
Поиск