Скачать 235.81 Kb.
|
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИпо курсу практической грамматики Зорина Л.Б. Москва 2002 Методические рекомендации по курсу практической грамматики написаны к пособиям “Article”, “Noun”, “Adjective”, “Pronoun”, “Adverb” и включают в себя краткое описание наиболее употребимых случаев артикля, классификацию, способы образования и употребления существительного, прилагательного, местоимения и наречия, а также тексты для лексико-грамматического перевода и грамматического анализа. Пособие предназначено для студентов изучающих английский язык на уровнях Intermediate- Upper Intermediate. ContentsПредисловие ……………………………………………………….. 4
Article …………………………………………………………… 5 2. Существительное Noun ……………………………………………………………. 18 3. Прилагательное Adjective ………………………………………………………… 22 4. Местоимение Pronoun …………………………………………………………. 25 5. Наречие Adverb …………………………………………………………… 32 6. Библиография Sources …………………………………………………………… 35 ПРЕДИСЛОВИЕПособие предназначено для студентов изучающих английский язык на уровнях Intermediate- Upper Intermediate. Пособие представляет собой грамматический справочник по ряду разделов грамматики. Цель пособия – систематизировать знания по этим темам. В данный справочник были включены наиболее простые трактовки и объяснения грамматических явлений, теоретические сведения, примеры, иллюстрирующие грамматические явления, их перевод на русский язык. Раздел Stop and Check позволяет проверить усвоение грамматического материала. Грамматические правила излагаются на английском и на русском языке, что позволяет студентам более точно усвоить значение изучаемого грамматического явления, а также обратить внимание на грамматические трудности при переводе с одного языка на другой. Пособие предназначено для самостоятельной работы студентов в классе и во время домашней подготовки. При составлении пособия использовались грамматики английского языка российских и британских авторов. Артикль. Article. План прохождения темы:
1. Артикль - служебное слово, поясняющее существительное. (The article is a structural word modifying a noun) В английском языке есть 3 вида артикля - неопределенный, определенный и нулевой. (the indefinite article, the definite article, the zero article) Определенный артикль произошел от древнеанглийского местоимения этот. Неопределенный артикль произошел от древнеанглийского числительного один. Артикль имеет форму множественного числа.
2. Неопределенный артикль употребляется с исчисляемым существительным: 1. when a person or a thing is introduced for the first time The man was carrying a case in his hand. 2. when a person or a thing belongs to a certain class A cat is a domestic animal. 3. when we speak about a person or a thing in a general sense An individual has every right to expect personal freedom. 4. before a predicative noun denoting a job I would like to be an architect. 5. for price, distance or frequency 80p a kilo 40km an hour twice a day. 6. with reference to illness. a cold, a headache, a sore throat. 7. in exclamations what a splendid view! 8. with titles (full stops) She is an M.A. (= Master of Arts) 9. in detached apposition The accused, a man of thirty, denied everything. 10. in the original meaning of one I’d like coffee with a cake. Упражнения из пособия “English Grammar Practice”, составители Павлоцкий В.М., Тимофеева Т.М. ex 2 p.9 (№№ 1,4,5,7,9,12,13,15,20,26,31) 11. in front of proper nouns a) denoting members of a family He is a Forsyte. b) with reference to literature and art It’s a Picasso. 12. with nouns denoting a) nationality She is an American b) religion He is an Anglican c) politics He is a Conservative Упражнения из пособия “Article” ex 1c p.2. Поскольку неопределенный артикль произошел от древнеанглийского числительного один, в современном английском языке сохранились случаи, когда можно употреблять как a/ an так и one. 1. with whole numbers: a/one hundred, thousand 2. with fractions: a/one quarter, half 3. with money: a/one pound, dollar 4. with weights, measures: a/one kilo, foot 5. we use one with day, morning, evening in a narration. One day, when it was pouring, a strange man appeared at the door. 3. Определенный артикль может употребляться с исчисляемыми существительными как в единственном, так и во множественном числе. Определенный артикль показывает, что говорящий имеет в виду конкретный предмет или понятие. Определить, что имеет в виду говорящий, помогает контекст или ситуация. When I came in they were talking about a film. He didn’t like the film. Существенную роль в опознании предмета или понятия имеют определения к существительным. attribute descriptive particularising описательные (specifying) лимитирующие Описательные не участвуют в выборе артикля, т.е. в зависимости от ситуации артикль может быть неопределенным или определенным в данном случае. Определения, которые всегда являются лимитирующими и требуют употребления определенного артикля: 1. прилагательные right, wrong, very, only, main, principal, central, left, right, same, coming, following, present, former, latter, proper, previous, opposite, necessary, usual, upper, lower. Are you sure it’s the only way to do it? 2. определения, выраженные прилагательными в превосходной степени. He was the most reliable friend of hers. Most without an article means ‘the greater part’, most of the time. 3. прилагательные next, last для обозначения порядка расположения предметов. (to denote the order of objects) We’re getting off at the next stop. Однако, если next и last сочетаются с существительными, обозначающими время (nouns of time), то артикль не употребляется. We’re leaving next week. 4. определения, выраженные именами собственными в общем падеже (proper names in the common case) the Wimbledon tournament. Определенный артикль употребляется с исчисляемыми существительными: 1. referring to classes (in generalisations) The violin is more difficult than the piano. The tiger is in danger of becoming extinct. 2. with nouns that refer to our physical environment the sea, the sky, the mountains, the weather, the town, the country, the west, the equator, the horizon He likes the sea, but his wife prefers the mountains. 3. with nouns denoting unique objects and notions the moon, the sun, the universe, the world, the globe, the ground, the atmosphere, the Milky Way, the Northern Lights. 4. with nouns denoting musical instruments. Jane played the flute. 5. with nouns denoting groups or nationality groups. The Social Democrats, The Rolling Stones, The Russians, the proletariat, the peasantry, the bourgeoisie, the aristocracy, the nobility, the public, the clergy. but: Pink Floyd, Queen. Nationality and other groups can be expressed with the help of an ajective with the definite article. (substantivised adjectives) The English, the French, the Chinese, the rich, the poor, the young, the blind, the old, the wounded, the unemployed, the disabled. Notions: the unknown, the ordinary, the average, the unusual, the supernatural. Do you believe in the supernatural? 6. with the nouns the radio, the cinema, the theatre But the article can be dropped when we talk about these institutions as art forms or professions. Cinema is different from theatre in several ways. He’s worked in radio all his life. 7. with the titles. The Queen, the President, the director of studies. 8. with measurements Do you sell eggs by the kilo or by the dozen? 9. emphatic use. This hotel is the place to stay. 10. with historical events. the French Revolution, the October takeover. 11. with documents. the Constitution, the Bill of Rights. 12. with ships the Titanic. 13. with organizations. the United Nations. 14. with the press. The Economist, The Times. 15. with public bodies the police, the Government. 16. with proper names when the reference is specific. The John Brown I know lives in San Francisco. Упражнения из пособия “English Grammar Practice”, составители Павлоцкий В.М., Тимофеева Т.Я. р.13 ех 8, р.17 ех 14, р.19 ех 15, р.21 ех 17. Упражнения из пособия ‘Articles’ p.7 ex 3D, p.8 ex 4A, p.9 ex 4B,4C. 4. Нулевой артикль. The zero article can be used both with countable and uncountable nouns. 1. with the nouns school, hospital, church, university, college, prison, bed denoting an activity. Mr.Woods has gone into hospital. She studied history at college. but: when these nouns denote places or buildings they can be used either with the indefinite or definite article. There is a school in the street I live. The school was repaired last year. 2. with the nouns breakfast, lunch, tea, dinner, supper denoting meals. Shall we go out for dinner? but: a) when the reference is specific we use the definite article. We enjoyed the supper we had last night. b) when there is a descriptive adjective before these nouns we use the indefinite article. We had a light breakfast. 3. with the nouns spring, summer, autumn, winter, Christmas, Easter, December, Saturday denoting seasons or special time of a year, days, months. Spring is followed by summer. The article is not used when there are the adjectives late or early before the noun. It was late autumn. but: a) we use the indefinite article when there is a descriptive adjective before the noun. It was a terrible winter. b) we use the definite article when the reference is specific. The summer we spent last year was magnificent. 4. with uncountable nouns denoting substances or food water, oil, coffee, tea, sugar, bread, sand. Oil is exported by the UAE. but: some uncountable nouns can become countable. In this case an article can be used. (a decision – решение decision – решительность a work – произведение work - работа an experience - случай из жизни experience - жизненный опыт) A coffee with two sugars, please. 5. a) with nouns denoting titles, ranks followed by personal names (proper names) Professor Jackson, Colonel Hammond, Doctor Lee, Lord Byron, Oueen Elizabeth, President Kennedy. but: when these nouns are not followed by proper names we can use either the indefinite or definite article according to the context. The doctor has been sent for. My father is a philosophy professor. b) with nouns denoting family relations when they are followed by proper names. Aunt Molly, Cousin John. but: when proper names follow the nouns that do not belong to the two groups mentioned above the definite article is used. The painter Picasso, the widow Douglas, the dog Ginger, the planet Mars. 6. with nouns denoting some illnesses meas[z]les (корь), mumps (свинка), shingles [ 589glz ](опоясывающий лишай), high blood pressure, flu, gout (подагра), hepatitis [ ,hep7/ta8t8s ], appendicitis 7. with nouns denoting sport games. hockey, golf, tennis, darts, cards, billiards, chess, draughts, cricket. 8. with nouns denoting beliefs. God, Buddha, Christianity. 9. with nouns denoting organizations, institutions. Congress, Parliament, Duma. 10. with nouns denoting languages. Chinese is one of oriental languages. 11. with nouns denoting means of transport by car/ bus/ train/ plane/ ferry; on foot 12. with nouns denoting subjects Mathematics is a difficult subject for many school pupils. 13. with double expressions with knife and fork, with hat and coat, from top to bottom, on land and sea, arm in arm, inch by inch, day after day, husband and wife, from street to street, cheek to cheek. 14. with idioms by hand (oт руки), at hand (под рукой), in detail, in person, on business, on holiday, by chance, by mistake. 15. with compound conjunctions in addition to, in contrast with, in regard to, in reply to, in connection with, on account of (по причине), in comparison with, by way of (посредством). Упражнения из пособия “English Grammar Practic”, составители Павлоцкий В.М., Тимофеева Т.Я. p.22 ex 19 (№№ 1,2,4,5,12,13), ex 20 (№№ 1,2,13,14), p. 24 ex 24 (№№ 1,6,7,8,9,19,21,23,24,27,29,31,32,37) Упражнения из пособия “Articles”. p. 10 ex 5A, p. 11 ex 5B, 5C, p. 12 ex 6B. The use of articles with abstract nouns that can be only uncountable. 1. The zero article is always used with the nouns money, news, luck, fun, nature, space, health, progress, advice, permission, information, concern, work, nonsense. 2. with nouns denoting a quality (качество, свойство) or process (процесс). Anger, beauty, curiosity, freedom, happiness, love, modesty, pride, respect, strength, time, violence. There was despair in her eyes. 3. the zero article is used when these nouns are used as an attribute (определение) or an adverbial modifier (обстоятельство). a feeling of curiosity, a sense of guilt, to look at smth with interest, to examine smth with great attention. 4. a) the zero article is used when a descriptive attribute denotes a degree of quality (степень качества) great respect, sufficient ability, perfect confidence, complete happiness, profound satisfaction. b) when a descriptive attribute gives a time characteristics (временная характеристика) modern music, ancient sculpture, eternal beauty, contemporary literature. c) when a descriptive attribute denotes nationality or place (национальная или географическая принадлежность) Greek architecture, French poetry, Moscow time, world peace. d) when a descriptive attribute denotes authenticity (подлинность) real fear, genuine sorrow, false sympathy e) when a descriptive attribute denotes social or political belonging (социальная или политическая принадлежность) bourgeois sociology, proletarian culture. the indefinite article is never used with the nouns money, news, luck, fun, nature, space, health, progress, advice, permission, information, concern, work (работа, но не произведение), nonsense. 5. the indefinite article is used if the attribute is certain and peculiar, a descriptive clause (описательное придаточное предложение). There was a peculiar tenderness in her letter. He had a patience that amazed his friends. 5. The use of articles with abbreviations. Some abbreviations are made from the initial letters of several words. This often happens with the names of organizations. Some initial-letter abbreviations are pronounces letter by letter and used with the definite article. The BBC, the CIA, the FBI, the USA, the IRA, the IMF. Others are pronounced like words (they are called acronyms) and the article is dropped. UNESCO, UNO, GATT, FAO, NATO, OPEC, SALT, SHAPE, UNICEF, VAT, WASP, WHO. 6. The use of articles with geographical and place names. См. И.П.Крылова, Е.В.Крылова. Практическая грамматика английского языка. рр. 182-185, Michael Swan, Practical English Usage. p.68, Raymond Murphy. English Grammar in Use. pp.152-155, Michael Vince. Advanced Language Practice. p.96, The Heinemann English Grammar. pp.172, 173. Упражнения из пособия “Articles” p.16 ex 6C,6D, из пособия “English Grammar Practice”, составители В.М. Павлоцкий, Т.М. Тимофеева, р.23 ех 21, р.24 ех 24 (№№ 2,11,23,24,25,26,27,29,31,32,33,34,35) 7. Stop and Check. |
Методические рекомендации к курсу «педагогика и психология» Новикова И. А. Методические рекомендации к курсу «Педагогика и психология». – Ч. I. Психология. Для студентов аграрного факультета.... | Методические рекомендации по курсу для студентов отделения социологии Екатеринбург 2004 Бухарцева Н. Г., Забара Л. И. Методические рекомендации и планы семинарских занятий по курсу истории философии для студентов отделения... | ||
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку 7-8 классы 2012 Целью задания является определение языковой компетенции учащихся. Учащиеся должны продемонстрировать понимание содержания текста,... | Методические рекомендации по подготовке к сдаче кандидатского экзамена по курсу Методические рекомендации по подготовке к сдаче кандидатского экзамена по курсу «История и философия науки (философские науки)» –... | ||
Методические рекомендации к выполнению домашних письменных работ Методические указания предназначены для организации семинарских занятий по курсу «Психология делового общения» для факультетов технических... | Методические рекомендации к выполнению домашних письменных работ Методические указания предназначены для организации семинарских занятий по курсу «Психология делового общения» для факультетов технических... | ||
Методические рекомендации по реализации направления «Государственная... Методические рекомендации разработаны в целях оказания практической помощи специалистам, обеспечивающим работу по выдвижению кандидатов... | Методические рекомендации для преподавателей Москва-Санкт-Петербург 2007 Профилактика вич-инфекции у несовершеннолетних в образовательной среде: методические рекомендации по курсу для преподавателей / Под... | ||
Методические рекомендации для практической и самостоятельной работы... Данные методические рекомендации содержат справочные материалы, лексический минимум анатомической терминологии, терминоэлементы,... | Методические рекомендации по проведению курса по выбору В пособие даны методические рекомендации по организации занятий курса по выбору «Физика в сельском хозяйстве» для второго года обучения... | ||
Методические рекомендации по выполнению курсовых работ по курсу «Теоретические... Методические рекомендации по выполнению курсовой работы разработаны в соответствии со стандартами и учебными планами по направлению... | Методические рекомендации по курсу социальной психологии и социологии... Методические рекомендации по курсу психологии для студентов медицинских вузов / Сост проф. В. В. Деларю -3-е изд., доп и перераб.... | ||
Методические рекомендации по порядку проведения кандидатского экзамена... Методические рекомендации по подготовке к сдаче кандидатского экзамена по курсу «История и философия науки (экономические науки)»... | Методические рекомендации по курсу медицинской психологии для студентов... Методические рекомендации по курсу психологии для студентов медицинских вузов / Сост проф. В. В. Деларю -3-е изд., доп и перераб.... | ||
Методические рекомендации по курсу психологии для студентов медицинских вузов волгоград, 2004 Методические рекомендации по курсу психологии для студентов медицинских вузов / Сост проф. В. В. Деларю -3-е изд., доп и перераб.... | Методические рекомендации по организации практических и семинарских... Методические рекомендации по изучению дисциплины сд. 12 История литературы для студентов, обучающихся по специальности 050403. 65... |