Лексикология





Скачать 409.01 Kb.
НазваниеЛексикология
страница1/4
Дата публикации07.01.2015
Размер409.01 Kb.
ТипДокументы
100-bal.ru > Литература > Документы
  1   2   3   4



Министерство образования и науки

Российской Федерации

РОССИЙСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ

УНИВЕРСИТЕТ ИМ. А.И. ГЕРЦЕНА

ФИЛИАЛ В Г. ВОЛХОВЕ

КАФЕДРА ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ

ЛЕКСИКОЛОГИЯ
Методическое пособие

Волхов

2009
ББК 81.2 Англ – 3я73

УДК 811.111’373

Л – 43
Печатается по решению Ученого Совета филиала РГПУ им. А.И. Герцена в г. Волхове

Автор-составитель: Филиппова С.Г.

Рецензенты: Богданова О.А., канд. филологических наук, Стычишина Л.П., канд. филологических наук, доцент

Настоящее пособие предназначено для студентов III курса специальности 050303 «Иностранный язык (английский)». Курс изучения дисциплины «Лексикология» рассчитан на 34 часа лекционных занятий, 32 часа семинарских занятий и 68 часов самостоятельной работы.

Пособие отражает современные тенденции и требования к обучению преподавателей английского языка. Оно включает в себя ключевые вопросы лекционных занятий, планы семинарских занятий, задания для самостоятельных и контрольных работ, методические указания по организации контроля и самостоятельной работы, вопросы к экзамену, англо-русский терминологический словарь, темы рефератов и списки литературы. Результаты освоения дисциплины оцениваются по балльно-рейтинговой системе, которая представлена в технологической карте. Курс читается на английском языке.

Введение
Предметом изучения дисциплины «Лексикология» является словарный состав английского языка – семантические и морфологические особенности лексических единиц, их системные отношения в языке, способы деривации, функциональная вариативность - и основы лексикографии.
Цель курса - обучение студентов основным теоретическим вопросам лексикологии и практическому умению использования ресурсов словарного состава английского языка.

В задачи обучения входят:

  • ознакомление с основными теоретическими проблемами лексикологии;

  • создание у студентов представления о системной организации словарного состава языка;

  • углубление знаний студентов лексики английского языка;

  • развитие умения выявлять и использовать в речи различные ресурсы словарного состава английского языка;

  • развитие умений лингвистического анализа лексических единиц;

  • развитие умения излагать теоретические проблемы лексикологии на английском языке;


В результате изучения курса дисциплины студенты должны:

  • иметь представление о специфике лексикологии как лингвистической науке;

  • знать основные теоретические положения лексикологии и лексикографии;

  • уметь излагать теоретические вопросы лексикологии на английском языке;

  • уметь проводить основные виды лингвистического анализа (компонентный, морфологический, контекстуальный);

  • уметь выявлять и анализировать лексические средства в англоязычном тексте.


Теоретические знания, приобретаемые студентами в ходе изучения дисциплины, детализируют общетеоретические лингвистические знания студентов – будущих преподавателей английского языка и составляют теоретическую основу навыков и умений владения иностранным (английским) языком. Практические навыки исследования словарного состава английского языка позволяют студентам расширить словарный запас и приобрести навыки лингвистического исследования.

Содержание
Лекционный курс
Introduction
Lexicology as a branch of Linguistics

Vocabulary and properties of words as the subject studied by Lexicology, the basic task of Lexicology, Lexicon as a component of the Language Personality, structure and types of Lexicology, the role of lexicological studies, the links of Lexicology with other branches of Linguistics, the properties of lexical system.
Part 1 Lexical Semantics
Word as a basic unit of Language

The word as a unity of meaning and form, wordbuilding and formbuilding, the Lexical Unit (LU), the differentiation of a word and a morpheme, a word and a free combination, the relationship of a word and reality in the Semantic Triangle, word motivation and its types.
Lexical Meaning and Word Semantic Structure

Lexical meaning and its definitions, lexical meaning and concept, lexical and grammatical meaning, cognitive and pragmatic meanings, denotatum and significatum, the description of meaning as a task of Lexicography.

The structure of cognitive meaning: meaning as a group of semantic characteristics (semes), the componential analysis, intentional and implicational semantic characteristics, hyperseme (marker) and hyposeme (distinguisher) as types of intentional semantic characteristics, types of implications.

The structure of pragmatic meaning: the optional character of pragmatic meaning, types of connotations.
Prototypical Semantics

The prototypical approach to the word semantic structure, cognitive categories as the result of categorisation, the basic principles of the prototypical approach, prototypical, non-prototypical and marginal elements of a category, the characteristics of a prototype.
Semantic Derivation

The change of word semantic structure as a source of language development, the types of semantic derivation, specialisation, generalisation, linguistic metaphor and its types, linguistic metonymy and its types, the linguistic and extralinguistic causes of semantic derivation.
Polysemy and Homonymy

The polysemy as a characteristic of the English language, types of meanings and their interrelation in the structure of a polysemantic word, the basic features of polysemy, the definition of homonyms, the main causes of homonymy, classifications of homonyms – homonyms proper, homophones and homographs, full and partial homonyms.
Word and Context

The polysemy and context, combinability of words, the usual and occasional meanings, static and dynamic meanings, the theory of linguistic context, context and speech situation, context as a unity of a word and an indicator, types of context (lexical, grammatical, thematic).

Part 2 Lexical Morphology
Affixation

Morpheme as a minimum meaningful unit of language, free and bound morphemes, classes of morphemes, positional types of affixes, affixation as a type of derivation, functional and derivational affixes, native and borrowed affixes, productive and non-productive affixes, affixes forming different parts of speech, allomorphs as variants of morphemes.
Composition

Composition as a type of derivation and morphological structure, the aspects of differentiation of compound words and free phrases (graphic, semantic, morphological, syntactical), determinant and determinatum in a structure of compound words, classifications of compounds, reduplicative compounds, the characteristic features of English compounds.
Shortening

Shortening as a type of derivation, quantitative and qualitative correlation of a curtained word with its prototype, types of clipping (final, initial, medial)
Conversion

Conversion as a combined morphological and syntactic way of word-building, usual and occasional conversion, groups of words coined by conversion, groups of semantic associations of the original word with the word coined by conversion, morphological and historic causes of conversion development, patterned homonymy, combination of conversion and composition.
Minor types of word-building

Blending as a combination of shortening and composition, additive and restrictive types of blending, onomatopoeia (sound imitation), groups of onomatopoeic words, back–formation and its diachronic relevance.
Part 3 Vocabulary as a System
Semantic fields

Trier’s theory of semantic fields, types of semantic fields in Fillmore’s theory, synonymy, synonymic group, synonymic dominant, ideographic, stylistic and absolute synonyms, the sources of synonymy, hyperonemes, hyponemes and equanemes, lexical opposites (antonyms and conversives), types of antonyms.
Phraseology

Phraseological Unit as a word equivalent, the basic characteristics of PU, motivational classification of PU (fusions, unities and combinations), functional classification of PU, the features enchanting the stability of PU.
Functional variation of words

Neutral and marked vocabulary, the characteristics of Basic vocabulary, functional styles and registers, formal and informal vocabulary.

Formal vocabulary – learned words (officialisms and literary words), obsolete words, terms.

Informal vocabulary – colloquialisms and slang words

Standard English, variants and dialects, dialectisms, americanisms.

Part 4 Applied Lexicology
Lexicography

The theory and practice in Lexicography, types of dictionaries: unilingual, bilingual and multilingual dictionaries, synchronic and diachronic dictionaries, general and special dictionaries, the problem of word selection, the problem of entry arrangement, the problem of word definition.
Семинарские занятия
Part 1 Lexical Semantics

I

Word as a basic unit of Language. Lexical Meaning

Questions and tasks:

  1. What is a word?

  2. What is the difference between “word” and “lexical unit”?

  3. Explain the meaning of a term “lexeme”.

  4. What does the Semantic (Basic) Triangle illustrate?

  5. Draw the schemes of and give the commentary to: a) F. de Saussure’s model of sign, b) Frege’s semantic triangle, c) Richards and Ogden’s semantic triangle, d) Pyotrovsky’s sign

  6. What is the word motivation? What types of motivation are recognised?

  7. What definitions of «meaning» are introduced by different linguists and schools?

  8. How do lexical and grammatical meanings correlate?

  9. What types of lexical meaning are recognised?


Practical exercises:

  1. Ex.5 (p. 11) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).

  2. Ex. 6 (p. 11) (abid).

  3. Comment on the motivation of the words: hiss, bubble, vitaminize, hand (of a clock)

  4. Use the dictionary and analyse the meanings of the words: mountain (n), horrible (adj), strong (adj), roots (n, in “his roots are Scottish”), Oh (interj), multitude (n), robot (n), soft (n), feel (v), disc (n, in “compact disk”). What types of meaning do these words illustrate?


Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 27-42; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 6-11, 129 -131; 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 12-24. 4) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 19–85; 5) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004- pp. 123-125; 6) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 11-27.

II

Semantic Structure of a Word

Questions and tasks:

  1. What are the main meanings included into the semantic structure of a word? How do they differ?

  2. What are the types of semantic characteristics? What is a seme?

  3. What is intentional? What parts does it fall into?

  4. What are the hyperseme and hyposeme?

  5. Name and characterise the types of implications.

  6. What kind of meaning is pragmatic?

  7. How are connotations classified?

  8. What is the componential analysis?


Practical exercises:

  1. Use the dictionary and identify the hyper- and hyposemes within the structure of the following words: village(n), ketchup(n), laboratory(n), knowledge (n), laugh (v), mad (adj), lunch (n), pretend (v).

  2. Group the implications of the following words up to the types: classmate (n), bush (n), ocean (n), magazine (n), airplane (n), scientists (n), fir-tree (n).

  3. Ex. 9 (a, b) (p. 146) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).

  4. Choose a word and give the analysis of its semantic structure.


Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 47-59; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 136- 138; 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 85-135.

III

Semantic Derivation

Questions and tasks:

  1. Name the types of semantic derivation.

  2. What is specialization?

  3. What is generalization?

  4. What is linguistic metaphor? What are the types of metaphor?

  5. What is linguistic metonymy? What are the types of metonymy?

  6. What are Elevation and Degradation?

  7. What are the causes of semantic change?


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p. 160) ; 2) Ex. 3 (p. 162) ; 3) Ex. 4 (p. 162) ; 4) Ex. 5 (p. 162) ; 5) Ex. 6 (p. 163); 6) Ex. 7 (p. 164); 7) Ex. 10 (p. 165) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 60-76; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 147-165 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 192–276; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 74-81; 6) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 27-29.

IV

Polysemy and Homonymy

Questions and tasks:

  1. What is polysemy?

  2. What meanings can be included into the semantic structure of a polysemantic word?

  3. What is homonymy?

  4. What’s the difference between polysemy and homonymy?

  5. What are the main sources of homonymy?

  6. How are homonyms classified?


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p.142) ; 2) Ex. 4 (p. 144) ; 3) Ex. 5 (p. 145) ; 4) Ex. 6 (p. 145); 5) Ex. 8 (p. 146) ; 6) Ex. 2 (p. 176) ; 7) Ex. 3 (p. 177) ; 8) Ex. 4 (p. 178) ; 9) Ex. 5 (179) ; 10) Ex. 8 (p. 182) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 50–56, 182-193; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 131–146, 166-175; 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 150-158. 4) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 176–192; 5) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 125-131; 6) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 29-34.

Part 2 Lexical Morphology

V

Morphological Structure of a Word. Affixation

Questions and tasks:

  1. What is a morpheme? What’s the difference between a word and a morpheme, a morpheme and a phoneme?

  2. Name the types of morphemes.

  3. How do affixes differ according to their position?

  4. What is a functional affix? What is a derivational affix?

  5. What is morphemic analysis? How is word segmented into immediate and ultimate constituents?

  6. How do affixes classified according to their origin?

  7. How do affixes classified according to their productivity?

  8. How do affixes classified according to grammatical categories?

  9. What are allomorphs? Illustrate them.


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p. 95) ; 2) Ex. 4 (p. 98) ; 3) Ex. 6 (p. 98) ; 4) Ex. 7 (p. 99) ; 5) Ex. 8 (p. 100) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 77-107; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 78–100; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 21-37; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 52-57, 70-78.

VI

Composition

Questions and tasks:

  1. Give the definition of a compound word.

  2. Describe the aspects of differentiation of a compound word from a free phrase.

  3. How are compounds structured? Which compounds are called endocentric and which exocentric?

  4. How are compounds classified?

  5. What is a semi-affix?

  6. What compounds are called derivational?

  7. What compounds are called reduplicative? Name groups of reduplicative compounds.

  8. What is an ablaut combination?

  9. What is a rhyme combination?

  10. What compounds are called idiomatic and non-idiomatic?


Practical exercises:

1) Ex.2 (p. 120) ; 2) Ex. 4 (p. 123); 3) Ex. 5 (p. 124); 4) Ex. 6 (p. 124); 5) Ex. 7 (p. 124) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 108-133; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 104–114; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 37-48; 4) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 91-96.

VII

Shortening and minor types of word-building

Questions and tasks:

  1. What is shortening (clipping)? Illustrate it with examples.

  2. What changes are possible in the process of shortening?

  3. How may a shortened word correlate with its prototype?

  4. How are shortenings classified?

  5. What is blending?

  6. What types of blendings are recognised?

  7. Characterise graphical abbreviations. Illustrate them.

  8. What are the types of initialisms in English?

  9. What is onomatopoeia?

  10. What is sound interchange?

  11. What is back-formation?


Practical exercises:

1) Ex.8 (p. 125) ; 2) Ex. 9 (p. 126) ; 3) Ex. 10 (p. 127) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 134-152; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 115–120; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 58-75.

VIII

Conversion

Questions and tasks:

  1. What is conversion? Illustrate it with examples.

  2. Is conversion a morphological or syntactic way of word-building?

  3. Illustrate groups of words made by conversion.

  4. Characterise the semantic relationships of words in conversion.

  5. Characterise the historical development of conversion. What is patterned homonymy?

  6. How can conversion be combined with other types of derivation?

  7. What is substantivation? Illustrate it with examples.


Practical exercises:

1) Ex.9 (p. 100) ; 2) Ex. 10 (p. 101) ; 3) Ex. 11 (p. 102) ; 4) Ex. 12 (p. 103) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 153-164; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 86 – 94; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 48-51; 4) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 87-90. 5) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 443–480.
Part 3 Vocabulary as a System

IX

Semantic fields. Hyponyms. Antonyms.

Questions and tasks:

  1. How is “Field” understood in Linguistics?

  2. What is Semantic Field? Who introduced it?

  3. How is Semantic Field characterised by Trier?

  4. What types of Semantic Field were introduced?

  5. What relation is called hyponymic?

  6. Define “Hyperonym”, “Hyponym”, “Equanym”.

  7. Illustrate different levels of generalisation in hyperonyms.

  8. How do the denotatum of the hyperonym and hyponym correlate?

  9. What is the difference between antonyms and conversives?

  10. How are antonyms be classified?


Practical exercises:

  1. Identify the type of Semantic Field: 1) car, wheel, hood, body, engine, carburettor, radiator; 2) childhood, adolescence, maturity, old age; 3) teacher, students, blackboard, explanation, task; 4) “Princess Nuri”, tea, drink; 5) morning, afternoon, evening, night; 6) trunk, leaf, branch, root, sprout, fruit.

  2. Pick out the hyperonym, hyponym and equanym for the following words: motorcycle, television, doctor, story, football, picture, adjective, song, planet.

  3. Ex. 7 (p. 223) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).

  4. Ex. 8 (p. 223) (abid).


Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 209-215; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 216– 219, 280–282. 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 357–443; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 135-141; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 39-46.

X

Semantic fields. Synonyms
Questions and tasks:

  1. Give the definition of synonyms.

  2. What is a synonymic dominant?

  3. How do linguists treat the criterion of interchangeability in synonymy?

  4. What types of synonyms are recognised?

  5. What are the sources of synonymy?

  6. What words are called euphemisms?

  7. What words are called paronyms?


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p. 198) ; 2) Ex. 3 (p. 200) ; 3) Ex. 6 (p. 202); 4) Ex. 8 (p. 203); 5) Ex. 9 (p. 204); 6) Ex. 12 (p. 206); 7) Ex. 14 (p. 207); 8) Ex. 2 (p. 220); 9) Ex. 6 (p. 222) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 194-208; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 216- 219. 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 393–397; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 131-135; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 43-50.

XI-XII

Phraseology

Questions and tasks:

  1. What is a Phraseological Unit? What terms are synonymous to it?

  2. What is the difference between a Phraseological Unit and a word?

  3. What is the difference between a Phraseological Unit, a free phrase and a semi-fixed combination?

  4. What are the ways of forming Phraseological Units?

  5. What classifications of Phraseological Units have been introduced?

  6. Innumerate the basic characteristics of Phraseological Units?

  7. What are proverbs and sayings?

  8. What role do Phraseological Units, proverbs and sayings play in speech?


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p. 237); 2) Ex. 3 (p. 237); 3) Ex. 4 (p. 237); 4) Ex. 5 (p. 238); 5) Ex. 8 (p. 239); 6) Ex. 9 (p. 239); 7) Ex. 11-12 (p. 240); 8) Ex. 2 (p. 252); 9) Ex. 3 (p. 253); 10) Ex. 5 (p. 255); 11) Ex. 6 (p. 255); 12) Ex. 8 (p. 256); 13) Ex. 9 (p. 257); 14) Ex. 10 (p. 257); 15) Ex. 11 (p. 258) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).

Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 165-181; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 225– 236, 242–251; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 83-98; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 128-145.

XIII

Functional variation of words (Formal Style)

Questions and tasks:

  1. What words are called marked words?

  2. Describe the characteristics of the Basic Vocabulary?

  3. What is a Functional Style?

  4. What functional styles are recognised by linguists?

  5. What is the difference between a functional style and a register?

  6. Characterise formal vocabulary.

  7. What groups of words are included into formal vocabulary?

  8. Characterise learned words.

  9. Characterise official words.

  10. Characterise obsolete words.

  11. Characterise neologisms and their groups.

  12. Characterise terms.


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p. 39); 2) Ex. 3 (p. 41); 3) Ex. 4 (p. 42) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 240-245; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 27-43. 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 27–56; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 151-174.

XIV

Functional variation of words (Informal Style. Dialects. Variants)

Questions and tasks:

  1. Characterise informal vocabulary.

  2. What groups of words are included into informal vocabulary?

  3. What are colloquial words? What groups do they form?

  4. Characterise each group of colloquialisms.

  5. What are slang words?

  6. What is Standard English?

  7. What is a dialect? Name dialects of the English language.

  8. What are dialectisms?

  9. What is a variant? How do a variant and a dialect differ? Name variants of the English language.

  10. Characterise American English.


Practical exercises:

1) Ex. 2 (p. 22); 2) Ex. 3 (p. 23); 3) Ex. 4 (p. 25); 4) Ex. 4 (p. 268); 5) Ex. 5 (p. 269); 6) Ex. 13 (p. 271) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 245-251; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 12–21, 259-275. 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 27–56; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 141-151; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 145-187.
Part 5 Etymology
XV-XVI

Etymological groups of English words
Questions and tasks:

  1. Characterise the etymological structure of the English Vocabulary.

  2. What is a native word?

  3. What groups do native words fall into? Characterise each group.

  4. What is a loan word?

  5. What groups of loan words are included into the English Vocabulary? How do they depend on the historical factors?

  6. What is the difference between the “source” and “origin” of borrowings?

  7. What words are called loan translations and semantic loans?

  8. What are the main reasons of borrowing words?

  9. Do loan words undergo assimilation? Present the classification of loan words up to the degree of assimilation.

  10. Characterise completely assimilated words.

  11. Characterise partially assimilated words.

  12. Characterise barbarisms.

  13. What are Etymological Doublets?

  14. What words are called international?


Practical exercises:

1) Ex. 1 (p. 57); 2) Ex. 5 (p. 58); 3) Ex. 8 (p. 59); 4) Ex. 11 (p. 60); 5) Ex. 12 (p. 61); 6) Ex. 13 (p. 61); 7) Ex. 3 (p. 72); 8) Ex. 4 (p. 73); 9) Ex. 7 (p. 74); 10) Ex. 9 (p. 75); 11) Ex. 12 (p. 75); 11) Ex. 14 (p. 76) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000).
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 252-261; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 44–71; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 108-123; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 103-120.


Методические рекомендации по организации самостоятельной работы


  • Подготовка к семинарским занятиям требует самостоятельного углубленного изучения теоретических вопросов с использованием рекомендованных по каждому семинару теоретических источников.

  • Выполнение практических упражнений требует предварительной самостоятельной подготовки с использованием двуязычных и одноязычных словарей. Упражнения проверяются и обсуждаются на семинарских занятиях.

  • Письменные самостоятельные работы рекомендованы в качестве индивидуального практикума в форме исследовательских работ с целью использования теоретических знаний в практических целях. Работы требуют как теоретического изложения некоторых проблем, так и самостоятельного анализа лексических единиц с использованием двуязычных и одноязычных словарей.



Методические рекомендации по организации текущего и итогового контроля


    1. на семинарских занятиях проверяются умения студентов излагать на английском языке теоретические вопросы и использовать знания на практике при выполнении упражнений;

    2. письменные контрольные работы способствуют контролю умений студентов обобщать теоретические проблемы и письменно коротко их излагать на английском языке;

    3. письменные самостоятельные работы способствуют контролю практических умений студентов творчески использовать и анализировать лексические средства языка;

    4. итоговый тест проверяет качество систематизации приобретенных теоретических знаний и практических умений студентов;

    5. экзамен проверяет объем и качество приобретенных теоретических знаний и практических умений студентов.

Требования к экзамену: Студент должен уметь изложить теоретический материал по заданному вопросу на английском языке и выполнить практическое задание с использованием одноязычного словаря.

В экзаменационный билет входят: 1) два теоретических вопроса; 2) практическое задание.
Междисциплинарные связи дисциплины




п/п

Наименование раздела

дисциплины

На каких дисциплинах учебного плана базируется

Для каких дисциплин является основой




Раздел 1 Lexical Semantics

Раздел 3 Vocabulary as a System


Практика устной и письменной речи

Языкознание


Стилистика

Филологический анализ текста

Сравнительная типология






Раздел 2 Lexical Morphology


Практика устной и письменной речи

Языкознание

Практическая грамматика

Стилистика

Теоретическая грамматика

Сравнительная типология





Раздел 4 Applied Lexicology


Практика устной и письменной речи

Языкознание


Стилистика

Сравнительная типология





Раздел 5 Etymology


Практика устной и письменной речи

Языкознание

История языка

Сравнительная типология

  1   2   3   4

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Лексикология iconРабочая учебная программа постановка проблемы Лексикология наука...
Общие вопросы теории слова. Теоретические осно­вы изучения словарного состава языка. Современные ме­тоды исследования словарного...
Лексикология iconРабочая программа по курсу “Лексикология английского языка”
Теоретическая и прикладная лексикология. Связь лексикологии с другими разделами языкознания
Лексикология iconКонспект урока «Обобщение изученного по теме «Лексикология» 5 класс...
Закрепление и повторение знаний учащихся о лексикологии, как разделе русского языка
Лексикология iconУрок-путешествие по русскому языку в 5 б классе по теме «Лексикология и фразеология»
Цель урока: Повторение и обобщение изученного материала по теме “Лексикология» и «Фразеология» в нетрадиционной форме
Лексикология iconУчебно-методический комплекс дисциплины од. 02 Основы теории изучаемого...
Учебная программа по предмету «Лексикология» составлена кандидатом филологических наук, зав кафедрой английского языка и английской...
Лексикология iconРабочая программа учебной дисциплины дпп. Ф. 16. Русский язык с основами...
Федеральное Государственное бюджетное образовательное учреждениЕ высшего профессионального образования
Лексикология iconНазвание Содержание
Фонетика, лексикология, словообразование, морфология, синтаксис, орфография, пунктуация
Лексикология iconПрограмма по дисциплине «Лексикология»
Составитель: М. Б. Григорьева, ст преподаватель, кафедра межкультурных коммуникаций и переводоведения
Лексикология icon«лексикология»
Рабочая учебная программа обсуждена на заседании кафедры перевода и переводоведения иия ургпу
Лексикология iconКак формируется понятие?
Чекалина Е. М., Ушакова Т. М. Лексикология фр яз. – Спб.: Изд-во С. Петербургского ун-та, 1998. – 236 с. С. 15-42
Лексикология iconЛексикология немецкого языка
Печатается по решению редакционно-издательского cовета Башкирского государственного педагогического университета
Лексикология iconУчебно-методический комплекс по дисциплине «Лексикология»
Государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по специальностям
Лексикология iconУчебно-методический комплекс дисциплины лексикология специальность...
Рабочая программа пересмотрена и одобрена на заседании кафедры 6 февраля 2013г. Протокол №6
Лексикология iconПрограмма по формированию навыков безопасного поведения на дорогах...
Цель урока: систематизировать, обобщить знания по теме «Лексикология и фразеология»
Лексикология iconЛексикология и фразеология (романо-германский цикл)
Целью данной работы является анализ лингвистических (в частности, лексических) особенностей дискурса Гвинет Пэлтроу на материале...
Лексикология iconЛексикология типы словарей. Лексикография
Обратить внимание на расположения поверхности однородной жидкости в сообщающихся сосудах на одном уровне, а жидкостей с разной плотностью...


Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
100-bal.ru
Поиск