Скачать 409.01 Kb.
|
Министерство образования и науки Российской Федерации РОССИЙСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ ИМ. А.И. ГЕРЦЕНА ФИЛИАЛ В Г. ВОЛХОВЕ КАФЕДРА ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ ЛЕКСИКОЛОГИЯ Методическое пособие Волхов 2009 ББК 81.2 Англ – 3я73 УДК 811.111’373 Л – 43 Печатается по решению Ученого Совета филиала РГПУ им. А.И. Герцена в г. Волхове Автор-составитель: Филиппова С.Г. Рецензенты: Богданова О.А., канд. филологических наук, Стычишина Л.П., канд. филологических наук, доцент Настоящее пособие предназначено для студентов III курса специальности 050303 «Иностранный язык (английский)». Курс изучения дисциплины «Лексикология» рассчитан на 34 часа лекционных занятий, 32 часа семинарских занятий и 68 часов самостоятельной работы. Пособие отражает современные тенденции и требования к обучению преподавателей английского языка. Оно включает в себя ключевые вопросы лекционных занятий, планы семинарских занятий, задания для самостоятельных и контрольных работ, методические указания по организации контроля и самостоятельной работы, вопросы к экзамену, англо-русский терминологический словарь, темы рефератов и списки литературы. Результаты освоения дисциплины оцениваются по балльно-рейтинговой системе, которая представлена в технологической карте. Курс читается на английском языке. Введение Предметом изучения дисциплины «Лексикология» является словарный состав английского языка – семантические и морфологические особенности лексических единиц, их системные отношения в языке, способы деривации, функциональная вариативность - и основы лексикографии. Цель курса - обучение студентов основным теоретическим вопросам лексикологии и практическому умению использования ресурсов словарного состава английского языка. В задачи обучения входят:
В результате изучения курса дисциплины студенты должны:
Теоретические знания, приобретаемые студентами в ходе изучения дисциплины, детализируют общетеоретические лингвистические знания студентов – будущих преподавателей английского языка и составляют теоретическую основу навыков и умений владения иностранным (английским) языком. Практические навыки исследования словарного состава английского языка позволяют студентам расширить словарный запас и приобрести навыки лингвистического исследования. Содержание Лекционный курс Introduction Lexicology as a branch of Linguistics Vocabulary and properties of words as the subject studied by Lexicology, the basic task of Lexicology, Lexicon as a component of the Language Personality, structure and types of Lexicology, the role of lexicological studies, the links of Lexicology with other branches of Linguistics, the properties of lexical system. Part 1 Lexical Semantics Word as a basic unit of Language The word as a unity of meaning and form, wordbuilding and formbuilding, the Lexical Unit (LU), the differentiation of a word and a morpheme, a word and a free combination, the relationship of a word and reality in the Semantic Triangle, word motivation and its types. Lexical Meaning and Word Semantic Structure Lexical meaning and its definitions, lexical meaning and concept, lexical and grammatical meaning, cognitive and pragmatic meanings, denotatum and significatum, the description of meaning as a task of Lexicography. The structure of cognitive meaning: meaning as a group of semantic characteristics (semes), the componential analysis, intentional and implicational semantic characteristics, hyperseme (marker) and hyposeme (distinguisher) as types of intentional semantic characteristics, types of implications. The structure of pragmatic meaning: the optional character of pragmatic meaning, types of connotations. Prototypical Semantics The prototypical approach to the word semantic structure, cognitive categories as the result of categorisation, the basic principles of the prototypical approach, prototypical, non-prototypical and marginal elements of a category, the characteristics of a prototype. Semantic Derivation The change of word semantic structure as a source of language development, the types of semantic derivation, specialisation, generalisation, linguistic metaphor and its types, linguistic metonymy and its types, the linguistic and extralinguistic causes of semantic derivation. Polysemy and Homonymy The polysemy as a characteristic of the English language, types of meanings and their interrelation in the structure of a polysemantic word, the basic features of polysemy, the definition of homonyms, the main causes of homonymy, classifications of homonyms – homonyms proper, homophones and homographs, full and partial homonyms. Word and Context The polysemy and context, combinability of words, the usual and occasional meanings, static and dynamic meanings, the theory of linguistic context, context and speech situation, context as a unity of a word and an indicator, types of context (lexical, grammatical, thematic). Part 2 Lexical Morphology Affixation Morpheme as a minimum meaningful unit of language, free and bound morphemes, classes of morphemes, positional types of affixes, affixation as a type of derivation, functional and derivational affixes, native and borrowed affixes, productive and non-productive affixes, affixes forming different parts of speech, allomorphs as variants of morphemes. Composition Composition as a type of derivation and morphological structure, the aspects of differentiation of compound words and free phrases (graphic, semantic, morphological, syntactical), determinant and determinatum in a structure of compound words, classifications of compounds, reduplicative compounds, the characteristic features of English compounds. Shortening Shortening as a type of derivation, quantitative and qualitative correlation of a curtained word with its prototype, types of clipping (final, initial, medial) Conversion Conversion as a combined morphological and syntactic way of word-building, usual and occasional conversion, groups of words coined by conversion, groups of semantic associations of the original word with the word coined by conversion, morphological and historic causes of conversion development, patterned homonymy, combination of conversion and composition. Minor types of word-building Blending as a combination of shortening and composition, additive and restrictive types of blending, onomatopoeia (sound imitation), groups of onomatopoeic words, back–formation and its diachronic relevance. Part 3 Vocabulary as a System Semantic fields Trier’s theory of semantic fields, types of semantic fields in Fillmore’s theory, synonymy, synonymic group, synonymic dominant, ideographic, stylistic and absolute synonyms, the sources of synonymy, hyperonemes, hyponemes and equanemes, lexical opposites (antonyms and conversives), types of antonyms. Phraseology Phraseological Unit as a word equivalent, the basic characteristics of PU, motivational classification of PU (fusions, unities and combinations), functional classification of PU, the features enchanting the stability of PU. Functional variation of words Neutral and marked vocabulary, the characteristics of Basic vocabulary, functional styles and registers, formal and informal vocabulary. Formal vocabulary – learned words (officialisms and literary words), obsolete words, terms. Informal vocabulary – colloquialisms and slang words Standard English, variants and dialects, dialectisms, americanisms. Part 4 Applied Lexicology Lexicography The theory and practice in Lexicography, types of dictionaries: unilingual, bilingual and multilingual dictionaries, synchronic and diachronic dictionaries, general and special dictionaries, the problem of word selection, the problem of entry arrangement, the problem of word definition. Семинарские занятия Part 1 Lexical Semantics I Word as a basic unit of Language. Lexical Meaning Questions and tasks:
Practical exercises:
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 27-42; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 6-11, 129 -131; 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 12-24. 4) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 19–85; 5) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004- pp. 123-125; 6) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 11-27. II Semantic Structure of a Word Questions and tasks:
Practical exercises:
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 47-59; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 136- 138; 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 85-135. III Semantic Derivation Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p. 160) ; 2) Ex. 3 (p. 162) ; 3) Ex. 4 (p. 162) ; 4) Ex. 5 (p. 162) ; 5) Ex. 6 (p. 163); 6) Ex. 7 (p. 164); 7) Ex. 10 (p. 165) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 60-76; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 147-165 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 192–276; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 74-81; 6) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 27-29. IV Polysemy and Homonymy Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p.142) ; 2) Ex. 4 (p. 144) ; 3) Ex. 5 (p. 145) ; 4) Ex. 6 (p. 145); 5) Ex. 8 (p. 146) ; 6) Ex. 2 (p. 176) ; 7) Ex. 3 (p. 177) ; 8) Ex. 4 (p. 178) ; 9) Ex. 5 (179) ; 10) Ex. 8 (p. 182) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 50–56, 182-193; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 131–146, 166-175; 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 150-158. 4) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 176–192; 5) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 125-131; 6) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 29-34. Part 2 Lexical Morphology V Morphological Structure of a Word. Affixation Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p. 95) ; 2) Ex. 4 (p. 98) ; 3) Ex. 6 (p. 98) ; 4) Ex. 7 (p. 99) ; 5) Ex. 8 (p. 100) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 77-107; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 78–100; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 21-37; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 52-57, 70-78. VI Composition Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex.2 (p. 120) ; 2) Ex. 4 (p. 123); 3) Ex. 5 (p. 124); 4) Ex. 6 (p. 124); 5) Ex. 7 (p. 124) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 108-133; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 104–114; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 37-48; 4) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 91-96. VII Shortening and minor types of word-building Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex.8 (p. 125) ; 2) Ex. 9 (p. 126) ; 3) Ex. 10 (p. 127) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 134-152; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 115–120; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 58-75. VIII Conversion Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex.9 (p. 100) ; 2) Ex. 10 (p. 101) ; 3) Ex. 11 (p. 102) ; 4) Ex. 12 (p. 103) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 153-164; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 86 – 94; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 48-51; 4) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 87-90. 5) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 443–480. Part 3 Vocabulary as a System IX Semantic fields. Hyponyms. Antonyms. Questions and tasks:
Practical exercises:
Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 209-215; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 216– 219, 280–282. 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 357–443; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 135-141; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 39-46. X Semantic fields. Synonyms Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p. 198) ; 2) Ex. 3 (p. 200) ; 3) Ex. 6 (p. 202); 4) Ex. 8 (p. 203); 5) Ex. 9 (p. 204); 6) Ex. 12 (p. 206); 7) Ex. 14 (p. 207); 8) Ex. 2 (p. 220); 9) Ex. 6 (p. 222) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 194-208; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 216- 219. 3) Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. СПб., 2007 – pp. 393–397; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 131-135; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 43-50. XI-XII Phraseology Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p. 237); 2) Ex. 3 (p. 237); 3) Ex. 4 (p. 237); 4) Ex. 5 (p. 238); 5) Ex. 8 (p. 239); 6) Ex. 9 (p. 239); 7) Ex. 11-12 (p. 240); 8) Ex. 2 (p. 252); 9) Ex. 3 (p. 253); 10) Ex. 5 (p. 255); 11) Ex. 6 (p. 255); 12) Ex. 8 (p. 256); 13) Ex. 9 (p. 257); 14) Ex. 10 (p. 257); 15) Ex. 11 (p. 258) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 165-181; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 225– 236, 242–251; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 83-98; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 128-145. XIII Functional variation of words (Formal Style) Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p. 39); 2) Ex. 3 (p. 41); 3) Ex. 4 (p. 42) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 240-245; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 27-43. 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 27–56; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 151-174. XIV Functional variation of words (Informal Style. Dialects. Variants) Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 2 (p. 22); 2) Ex. 3 (p. 23); 3) Ex. 4 (p. 25); 4) Ex. 4 (p. 268); 5) Ex. 5 (p. 269); 6) Ex. 13 (p. 271) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 245-251; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 12–21, 259-275. 3) Гвишиани Н.Б. Современный английский язык: Лексикология. М., 2000 – pp. 27–56; 4) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 141-151; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 145-187. Part 5 Etymology XV-XVI Etymological groups of English words Questions and tasks:
Practical exercises: 1) Ex. 1 (p. 57); 2) Ex. 5 (p. 58); 3) Ex. 8 (p. 59); 4) Ex. 11 (p. 60); 5) Ex. 12 (p. 61); 6) Ex. 13 (p. 61); 7) Ex. 3 (p. 72); 8) Ex. 4 (p. 73); 9) Ex. 7 (p. 74); 10) Ex. 9 (p. 75); 11) Ex. 12 (p. 75); 11) Ex. 14 (p. 76) (Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000). Literature: 1) Arnold I.V. The English Word. Moscow, 1986 – pp. 252-261; 2) Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского языка. М., 2000 – pp. 44–71; 3) Дубенец Э.М. Современный английский язык. Лексикология: пособие для студентов гуманитарных вузов М., СПб., 2004 – pp. 108-123; 5) Зыкова И.В. Практический курс английской лексикологии. М., 2006, pp. 103-120. Методические рекомендации по организации самостоятельной работы
Методические рекомендации по организации текущего и итогового контроля
Требования к экзамену: Студент должен уметь изложить теоретический материал по заданному вопросу на английском языке и выполнить практическое задание с использованием одноязычного словаря. В экзаменационный билет входят: 1) два теоретических вопроса; 2) практическое задание. Междисциплинарные связи дисциплины
|
Рабочая учебная программа постановка проблемы Лексикология наука... Общие вопросы теории слова. Теоретические основы изучения словарного состава языка. Современные методы исследования словарного... | Рабочая программа по курсу “Лексикология английского языка” Теоретическая и прикладная лексикология. Связь лексикологии с другими разделами языкознания | ||
Конспект урока «Обобщение изученного по теме «Лексикология» 5 класс... Закрепление и повторение знаний учащихся о лексикологии, как разделе русского языка | Урок-путешествие по русскому языку в 5 б классе по теме «Лексикология и фразеология» Цель урока: Повторение и обобщение изученного материала по теме “Лексикология» и «Фразеология» в нетрадиционной форме | ||
Учебно-методический комплекс дисциплины од. 02 Основы теории изучаемого... Учебная программа по предмету «Лексикология» составлена кандидатом филологических наук, зав кафедрой английского языка и английской... | Рабочая программа учебной дисциплины дпп. Ф. 16. Русский язык с основами... Федеральное Государственное бюджетное образовательное учреждениЕ высшего профессионального образования | ||
Название Содержание Фонетика, лексикология, словообразование, морфология, синтаксис, орфография, пунктуация | Программа по дисциплине «Лексикология» Составитель: М. Б. Григорьева, ст преподаватель, кафедра межкультурных коммуникаций и переводоведения | ||
«лексикология» Рабочая учебная программа обсуждена на заседании кафедры перевода и переводоведения иия ургпу | Как формируется понятие? Чекалина Е. М., Ушакова Т. М. Лексикология фр яз. – Спб.: Изд-во С. Петербургского ун-та, 1998. – 236 с. С. 15-42 | ||
Лексикология немецкого языка Печатается по решению редакционно-издательского cовета Башкирского государственного педагогического университета | Учебно-методический комплекс по дисциплине «Лексикология» Государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по специальностям | ||
Учебно-методический комплекс дисциплины лексикология специальность... Рабочая программа пересмотрена и одобрена на заседании кафедры 6 февраля 2013г. Протокол №6 | Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах... Цель урока: систематизировать, обобщить знания по теме «Лексикология и фразеология» | ||
Лексикология и фразеология (романо-германский цикл) Целью данной работы является анализ лингвистических (в частности, лексических) особенностей дискурса Гвинет Пэлтроу на материале... | Лексикология типы словарей. Лексикография Обратить внимание на расположения поверхности однородной жидкости в сообщающихся сосудах на одном уровне, а жидкостей с разной плотностью... |