Скачать 1.43 Mb.
|
L.B. Tkacheva, L.J. Voskresenskaya BUSINESS ENGLISH Omsk-2000 Л.Б. Ткачева, Л.И. Воскресенская ДЕЛОВОЙ АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК Учебное пособие для студентов высших учебных заведений Омск, 2000 ББК 81.2 Англ.+67.412.2я73 Т48 УДК 802.0:339.9(075) Рецензенты: Афанасьева Светлана Павловна, канд.филологических наук Сорокалетов Владимир Петрович, канд.филологических наук Редактор: Шелов Сергей Дмитриевич, док. филологических наук Ткачева Л.Б., Воскресенская Л.И. ДЕЛОВОЙ АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК Учебное пособие. - Омск: Изд-во ОмГТУ, 2000. Данное пособие включает основные сведения по менеджменту, маркетингу, совместным предприятиям, финансово-банковской деятельности, контактам с зарубежными партнерами, деловой переписке, выставкам и контрактам на материале английских оригинальных источников, а также серии упражнений для усвоения соответствующей терминологии и развития разговорных навыков в сфере бизнеса. Предназначено для студентов и преподавателей высших учебных заведений, а также для специалистов, занимающихся внешнеэкономической деятельностью. © Л.Б. Ткачева Л.И. Воскресенская © Омский государственный технический университет, 2000 CONTENTS Part 1 TrainingSection I Management ……………………………………………………………..5 Section II Marketing ………………………………………………………………15 Section III Joint venture ……………………………………………………………29 Section IV Banking and financing …………………………………………………48 Section V Fairs and exhibitions ……………………………………………………62 Section VI Business contacts ………………………………………………………78 Section VII Contracts and agreements ……………………………………………..90 Section VIII Business letters ……………………………………………….……..100 Part II Checking up and Getting the Knowledge of Business Section I Check yourself up …………………………………………………….115 Section II Take into account ……………………………………………………….119 Section III Be aware of business …………………………………………………...124 Section IV Begin with you …………………………………………………………128 Section V Be open to joint venture …………………………………………………137 Section VI get in touch with your partner ………………………………………….140 Part I Training Section I Management There is no single approach to defining such concept as management. There exists the debatable question whether management is an art or a science. The majority of people use both. Shortly, management can be defined as skilful treatment the business or enterprise. The collective meaning of the word management is "the persons who are in charge of a business", which is equal to the Board of Directors. So, management implies the personnel who have the right to make decisions which regulate company's affairs. As a rule, Board of Directors manages the limited liability company or joint stock company. They are elected by the shareholders and are responsible for control of the company. The directors, in their turn, elect the managing director or general manager. The managing director is in charge of everyday running of the company and his duty is to coordinate the work of various department managers: Sales Manager, Personnel Manager, Chief Buyer, Chief Accountant and others. So, there are three management levels: top, middle and operating. Top management includes the President, Vice president and the general manager. Middle management includes department managers, plant managers and production superintendents. Operating management includes supervisors, foremen and others. The managers at any level are responsible for decision making. The decision making is the skill in choosing the best alternative. The decision making can be divided into five components: 1) installing the task; 2) defining and analyses of the task; 3) evaluation of alternative solutions; 4) choosing the most favourable one; 5) implementing the chosen solution. Decision making is not easy work and demands a lot of definite qualities to possess. They are not given to a person by his birth, but they can be developed gradually. A good decision maker should possess the following traits:
In most business schools now six fundamental managerial skills are taught: creative insight, sensitivity, vision, versatility, focus, patience in order to reach the following tasks:
Management Made Simple, 1970 Exercise I. Remember the correct pronounciation of these words: debatable [d'ıbeıt bl] majority [m 'd riti] imply [im'plai] decision [di'si n] liability [¸lai 'biliti] supervisor ['sju:p vaiz ] component [k m'poun nt] analysis [ 'næl sis] analyzing ['æn laizi ] conceptual [k n'septju l] managerial [mæn 'd i ri l] vision ['vi n] procedure [pr 'si:d ] Exercise II. Learn the following English terms and their Russian equivalents. Give your own sentences with them. сoncept - понятие treatment - управление board of directors - совет директоров decision - решение to manage - управлять limited liability company - компания с ограниченной ответственностью joint stock company - акционерное общество shareholder - акционер general-manager - генеральный директор sales manager - коммерческий директор personnel manager - начальник отдела кадров chief accountant - главный бухгалтер production superintendent - начальник производства supervisor - управляющий foreman - мастер trait - черта характера, характеристика Exercise III. Read the following verbs and verbal phrases and pay attention to the prepositions used after them: to define as… to be in charge of… to be equal to… to be responsible for… to divide into… to have a lot of… to give to… to cope with… Exercise IV. Look through the text to find the English equivalents of the following terms and give the sentences with them: компания с ограниченной ответственностью, управление, решение, понятие, характеристика, управляющий, генеральный директор, совет директоров, главный бухгалтер, начальник отдела кадров. Exercise V. Find in the text the sentences that correspond to the following statements:
Exercise VI. Translate the following sentences into English:
Exercise VII. Answer the questions about the text:
Exercise VIII. Find in the dictionary the definitions of the synonyms with the meaning of "управлять, руководить": to manage, to supervise, to drive, to lead, to run, to handle, to guide, to direct, to control, to coordinate. Exercise IX. Read the text and divide it into some meaningful parts, giving the proper title to each of them. General Concept on Management As a rule, the objectives of various enterprises differ. Usually, their concerns are limited by law, but they are often invested with functions, that affect the nature and quality of the end product. Such functions are: technical, business and engineering ones. A possible breakdown of the technical functions would be: a) direct activity, including technology and b) indirect activities, including testing and research engineering, personnel relations, public relations, accounting and budgeting. The former appear to constitute the "production" of the company, the line activities; the latter are primarily auxiliary to the main purpose. Business functions include budget control, accounting and auditing, records, purchasing, personnel management, property control and office operations. Engineering functions consists of planning, programming, research, materials control. Management concerns the guidence of the staff firstly. That's why much attention should be given to personnel relations and public relations. Organisation may provide the framework, but it takes people to do the job. Effective personnel administration involves more than hiring and firing. It is important to understand the motivations of individuals in relation to their jobs. Beyond fair compensation and attractive working conditions, employees are interested in participation, recognition, opportunity, security, and communication. So, there is scope for progressive management if it actively uses recruitment program and in-service training for higher positions. Well-developed and widely understood systems of promotion and transfer are conductive to good employee relations. The development of internal relations in an organisation is a major factor in achieving a high level of performance. But it has the further purpose of improving the external relations of the organisation with the environment in which it must work. Successful and satisfied employees are the organisation's best salesmen, especially in the public service. Public relations are considered as external contacts. The external relations of any organisation are important. It has been said that performance plus reporting equals public relations. So, the goal of good business policy is a "higher" value in the scale of management commitments in the public service. Highway Engineereing Handbook, 1960. Exercise X. Write a summary of the text according to the following plan:
Exercise XI. Reproduce the main text, using the words given in Exercises II, III, IV. Exercise XII.: Practise talking about:
Exercise XIII. Read and learn the following flashes of conversation. Use them in your own dialogues.
Exercise XIV. Work in groups of two or three, talk about management: a) You are the managers of two different enterprises. What their types and the structural organisation of their departments are. b) The manager and the vice-manager are discussing the distribution of duties between the personnel. c) The manager and the sales manager are discussing the strategic and tactical planning of the work. d) The employer is interviewing a job hunter about the perspectives of getting work at the firm.
Vocabulary
Types of enterprises
Section II Marketing |
Рабочая программа курса по выбору «деловой английский» ... | Пояснительная записка деловой английский курс по выбору, разработанный... Автор: Учебная программа по курсу «Деловой английский» подготовлена кандидатом филологических наук, доцентом кафедры английского... | ||
Программа дисциплины Английский язык Для специальности 030501. 65 «Юриспруденция» Охватывает 2 этап обучения (2 курс), что составляет 216 часов: 184 аудиторной и 32 самостоятельной работы. Курс английского языка... | Обсуждено Охватывает 2 этап обучения (2 курс), что составляет 216 часов: 184 аудиторной и 32 самостоятельной работы. Курс английского языка... | ||
Образовательная программа по дисциплине «Иностранный язык» разработана... Дисциплин английский язык, спецкурс по переводу профессиональных иностранных текстов, деловой иностранный язык | Иностранный язык. Английский язык (деловой) 2 Направление: 080200. 62 Менеджмент Рабочая программа составлена на основании федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования... | ||
Английский язык (профильный уровень) Примерные программы среднего (полного) общего образования. Английский язык Авторская программа Ж. А. Суворова, Р. П. Мильруд «Английский... | «Деловой иностранный язык (английский)» Цели и задачи Цель дисциплины приобретение студентами коммуникативной компетенции, позволяющей использовать иностранный язык как... | ||
Программа по дисциплине «Иностранный язык (деловой английский)» Предназначена студентам специальности 100103. 65 «Социально-культурный сервис и туризм» | Учебно-методический комплекс дисциплины «Деловой английский язык» Контрольный экземпляр находится на кафедре профессионально-ориентированного перевода шрми двфу | ||
Рабочая программа по дисциплине гсэ. В. 02. Деловой иностранный язык ... | Аннотация рабочей программы учебной дисциплины деловой иностранный язык (английский) Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования | ||
Рабочая программа учебного предмета «Английский язык» «Английский язык», и на основе программы курса английского языка «Английский с удовольствием Enjoy English», разработанной автором... | Учебно-методический комплекс дисциплины Специальность —050711. 65 Социальная педагогика специализация Деловой английский язык в сфере профессионального образования Форма... | ||
Программа по дисциплине «Иностранный язык (деловой английский)» Предназначена студентам 4 курса по направлению подготовки Международные отношения – 030700. 62 и 5 курса специальности Регионоведение... | Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах... Деловой английский язык для магистров-экономистов: Учебно-метод комплекс. Ростов н/Д: Изд-во скагс, 2010. 46 с |